Lynnedslag og frynsete nerver

Georgetown, Penang (Malaysia), 4. desember 2005

Vi vet ikke hva vi har gjort galt, men vi har visst pådratt oss Tors vrede. I Malakkastedet var det nemlig ikke pirater som gjorde oss nervøse, men de utallige tordenstormene. "En route" Singapore - Port Dickson i Malaysia skjedde det vi fryktet. Et lyn fant masten vår og smadret instrumentene i toppen og svidde av det meste av elektronikken ombord.

Vi hadde vært i tre uker i Singapore før vi begynte turen opp langs vestkysten av Malaysia. Både fordi vi likte oss godt i Singapore og fordi vi ville vente til sannsynligheten for lyn og torden ble litt mindre. Så mye for den planen...

Gratis marina
I Singapore lå vi en ny marina på Sentosa Island som riktig nok ikke var helt ferdig og som manglet strøm på kaia og bare hadde en dusj. Men den blide marinasjefen, Piruz, og den øvrige ledelsen i det som visstnok skal bli Singapores nye luksus yachtklubb, kompenserte med gratis kaiplass i oktober, gratis kaffe og gratis internett i lokaler med air condition (uvurderlig i 35 graders varme) og gratis grillaften med tilhørende drikke.

Langturseilere på budsjett kan lukte alt som er gratis og raskt samlet det 20-25 seilbåter i den ellers så tomme marinaen.

Vi ble til og med invitert på et fancy coctailparty som ble arrangert for de nye medlemmene i yachtklubben. Det eneste Piruz ba om var at vi skulle "dress ship" - det vil si heise flagg i for- og akterstag. Vi hadde selvsagt ingen problemer med det, men det var verre å finne noen klær i båten som passet til kleskoden "smart casual" som det sto i invitasjonen. Dresset opp det beste vi kunne, tilbrakte vi en hel kveld der vi drakk dyr vin og spiste hors d'eurs sammen med fiffen i Singapore.

Rent og pent
Singapore er en travel storby med et veldig effektivt transportsystem og overalt er det veldg rent og pent. Det var imidlertid mindre sterilt enn vi hadde forventet og de etniske kvarterene som Chinatown og Little India var fulle av farger, lukter og lyder.

Det var britene, ledet av Stamford Raffles som på begynnelsen av 1800-tallet dannet en koloni på øya som ligger kloss i den malaysiske halvøyen. Målet var å beskytte Englands handelsrute fra Det Indiske Hav til Kina og etablere Singapore som en frihavn.

Som britisk koloni ble Singapore et kommersielt og transportmessig knutepunkt i Sørøst-Asia og utviklet seg til en kosmopolitisk by. Etter andre verdenskrig vokste ønsket om uavhengighet og i 1959 fikk staten internt selvstyre. I 1963 ble de uavhengige fra Storbritannia samtidig som de gikk inn i den Malaysiske føderasjonen. Giftemålet med Malaysia var ikke særlig vellykket og i 1965 ble Singapore uavhengig.

Multikulturell harmoni
Singapore har hatt stor økonomisk suksess og er det ledende landet i Sørøst-Asia. Forskjellen fra naboland som Indonesia er enorm. Singapore har mange forskjellige kulturer og har fire offisielle språk: Engelsk, kinesisk, malaysisk og tamilsk. Staten har også sterke innslag av vestlig kultur. For oss virket det som alle de ulike kulturene i stor grad greier å leve fint sammen og myndigheten har da også et ambisiøst mål om å fremme Singapore som et multikulturelt samnfunn samtidig som de ulike kulturelle identitetene bevares.

Miksen av alle de ulikekulturene gjør Singapore til en utrolig spennende og variert opplevelse. Vi oppdaget at det meste er mulig. Fra shopping (eller vindusshoping for vår del...) i eksklusive designbutikker som Prada, Gucci og Armani på Orchard Road til nattmarkedet i Little India hvor man kan kjøpe vakre stoffer og smykker til noen få kroner eller spise middag på en lokal "food court" til 10-15 kroner retten.

Nye lekekamerater
Det har vært få båter med barn ombord i det siste. Det virker som om 90 prosent av langturseilerne i denne delen av verden er godt voksne par. Derfor var det stor begeistring ombord i Marialene da Håkon og Olve oppdaget at det var barn i marinaen i Singapore. Først lå det en australsk katamaran der med to gutter på 5 og 8 år, og da de dro videre kom det en amerikansk båt inn med en jente på 4 1/2 og en gutt på 3. Håkon fikk snakke masse engelsk og Olve har også  begynt å kommunisere på engelsk. Det virker som om han i stedet for å fortsette med nye norske ord, først lærer seg den engelske oversettelsen av de norske ordene han allerede kan.

Sammen med familiene på disse båtene var vi både i Singapore Zoo, på friluftskonserter og på lysshow - noen av attraksjonene i Singapores enorme aktivitetstilbud.

Elektronikkens hovedstad
I Singapore brukte vi også en del tid til arbeid på båten. Teakdekket ble blant annet vasket og oljet og etter mye feilsøking fant vi til slutt ut at både den håndholdte og den stasjonære VHF'ene våre var ødelagt. Singapore er som kjent elektronikkens hovedstad, så vi benyttet anledningen til å anskaffe to nye til gunstige priser. Siden vi først var i Singapore syns vi også at vi  måtte modernisere oss litt. Vi skeiet ut med en portabel dvd-spiller med skjerm og i tillegg en mp3-spiller. Siden vi investerte i lite nytt på elektronikkfronten før vi reiste fra Norge, syns vi nå at vi er blitt ganske moderne... Senere skulle det vise seg at våre elektroniske utskeielser var små i forhold til det som måtte fornyes etter lynnedslaget...

Overgangsvær
Oktober og november er overganstiden mellom sørvest monsunen (den våte sesongen) og nordøst monsunen (den tørre sesongen). Overgangstiden er preget av mye ustabilt vær og lite vind fordi passatvindene ikke er etablert ennå. Nesten hver dag kunne vi se masse lynglimt rundt Sentosa. Det var også grunnen til at vi ble litt lengre i Singapore - i håp om at været skulle stabilisere seg litt.

Til tross for disse forholdsreglene, var vi likevel uheldig. På grunn av lite vind og motstrøm rakk vi ikke fram til en av våre planlagte nattankringer på vei opp til første havn i Malaysia. Vi bestemte oss derfor å fortsette å seile om natten. Egentlig hadde vi bestemt oss for å ikke nattseile i Malakkastredet. Farvannet er kjent for å fylles opp med fiskbåter og fiskeutstyr med "kreativ" lanterneføring (om noen i det hele tatt). I tillegg går det tett skipstrafikk i midten av stredet. Løsningen ble å legge seg helt styrbord i skipsleden slik at man kommer seg una både supertankere og fiskebåtene inne langs land.

Tor tar fram hammeren
Midt på natten kom det ett eneste lyn ut av en sky over oss og fant toppen av masten vår. Siden alle de andre lynene vi så var et stykke unna, hadde vi ikke slått av elektronikken slik vi vanligvis gjør når vi syns lyn og torden kommer for nærme. Heldigvis fik vi ingen skader på selve båten, men vårt planlagte tredagers opphold i Port Dicksen, ble til en to ukers arbeidsleir i stedet.

Det vil si, siden det stort sett alltid er slik hos oss at kun en av de voksne kan jobbe, mens den andre må være sammen med Håkon og Olve, ble det Steinar som jobbet og Guro som "passet barn". Heldigvis lå vi i en marina som hadde flott svømmebasseng, og mens Steinar først demonterte alt ødelagt utstyr, reiste tilbake til Singapore for å få det reparert eller kjøpe nytt, og til slutt monterer alt tlbake i båten igjen, kunne Håkon, Olve og Guro slappe av ved bassenget eller gå på besøk til nye venner i Port Dickson - snakk om urettferdig!

Steinar haiket med en annen båt tilbake til Singapore med en laaang handleliste. Radar, autopilot, kartplotter, VHF, VHF-antenne, GPS, PC, topplanterne og Windex var noe av det som var ødelagt. Ikke særlig mye kunne reparers, så det ble en dyr tur tilbake til elektronikkens hovedstad, som egentlig ikke er så billig lengre. Fordelen er imidlertid at de har det meste.

Historie og shopping
Etter all jobbingen bestemte vi oss for å se litt mer av Malaysia. Landet har et bra og veldig billig busstilbud, så vi tok en busstur til Melaka og Kuala Lumpur for å får med oss både litt historie og litt shopping.

Malaysia er en eksotisk blanding av nytt og gammelt. Landet er en føderasjon av 13 stater som ble etablert etter andre verdenskrig. Dagens Malaysia er et produkt av en kompleks fortid som koloni under ulike europeiske stater. Malaysia ble uavhengig fra Storbritania i 1957 og i 1963 ble den malaysiske føderasjonen dannet.

Malaysias befolkning på over 20 millioner er en blanding av malaysiere, kinesere, indere og urbefolkning. Folket ser ut til å greie å leve sammen i noenlunde harmoni, og de vet i hvet fall å dra nytte av alle helligdagene som følger av å ha mange ulike religioner representert i landet. For eksempel begynner de november med først avslutningen av den islamske ramhadan og like etter er det indisk nyttår. Deretter følger kristen jul og nyttår i desmber, før det i januar er kinesisk nyttår

Malaysias krybbe
Malaysias offisielle historie startet da en prins fra Sumatra grunnla byen Melaka i 1400. Som sultanat vokste Melaka til en av de viktigste og mektigste statene langs Malakkastredet. Derfor ble byen også lagt under ulike koloniherrer gjennom århundrene. Byens kultur, arkitektur og mennesker bærer tydelig preg av at her har først portugiserene, så nederlenderene og til slutt britene regjert.

I dag er Melaka fortsatt en kulturell smeltedigel. Her finnes også de spesielle Baba og Nyonya samfunnene som er etterkomere av de første kinesiske bosetterene som giftet seg med malaysiere. Vi bodde på et lite hotel i den kinesiske delen av Melaka, The Baba House, som var full av kinesiske antikviteter. Baba og Nyonya kultur er spesielt kjent for fantastisk matretter hvor det brukes et vell av like krydder og håndbroderte damesko.

Kuala Lumpur
Fra Melaka tok vi turen til landets hovedstad, Kuala Lumpur. Her var vi mindre heldig med valg av hotell (sannsynligvis det verste vi noen gang har sett!), men heldigvis skulle vi bare sove der en natt... Kuala Lumpur er et mekka for shopping. En hel gate i Chinatown er full av alt man måtte ønske av kopivarer, mens det også finnes store handlesentere som vi syns var minst like flotte og eksklusive som dem i Singapore. Her i Malaysia er det meste billigere også.

Dessverre fikk vi ikke så mye tid som vi ønsket i Malaysia, og det er helt klart et land vi vil vurdere å komme tilbake på ferie til (men da med shoppingbudsjett....)

Julefeiring i Phuket
Nå har vi stort sett ligget i marinaer helt siden Indonesia, så nå ser vi fram til å finne noe øde ankringer på de små øyene langs vestkysten av Thailand. I guideboken vår ser det ut som Thailand er et paradis for seiling og vi gleder oss til å finne rolige bukter med hvite strende og klart vann igjen.

Når det nærmer seg jul skal vi seile til Phuket for å feire jul der. Vi gleder oss veldig til at Besemor, Besten og onkel Bård kommer for å feire vår siste jul på jordomseiling sammen med oss.

En av favorittbeskjeftigelsene i Singapore: Kjøre "julletapp"!.

Superheltgjengen klar for halloween. Håkon og Olve med David og Matthew fra australske Quoll II mellom seg.

Strandlek på Siloso Beach på Sentosa Island. All skipstrafikken i Singaporestredet går like utenfor.

Marina betyr fri tilgang på ferskvann og Olve benytter anledningen til en avkjøling i over 30 graders hete.

Shopping kan være farlig... Olve gikk på en glassdør, fikk dypt kutt i panna og måtte "limes".

Deepavali (indisk nyttår)-markedet i Little India - en overveldende opplevelse av lukt og farger.

Guttene titter på noen lemurer i Singapore Zoo.

Nanuka, verden eneste isbjørn født i tropene, lever et tilsynelatende bra liv i Singapore Zoo.

Dette skiltet fant vi i bakken opp til sjømannskirken i Singapore...

Håkon og Olve forsyner seg for n'te gang av Ingers vafler i sjømannskirken i Singapore.

Cato og Christine fra Augusta hadde kledde seg ut som norske nisser for Halloween-festen i marinaen..

Vi har "dressed ship" i anledning coctailparty for yachtklubbens medlemmer (og oss langturseilere...).

"Casual smart" - Håkon og Olve sammen med amerikanske Anneleize og Jabez fra Abracadabra på coctailparty i One15 Marina.

Gatelangs under Singapores skyskrapere.

Håkon visert det som er igjen av topplenternen vår etter lynnedslaget.

Middag i Port Dickson på en typisk gaterestaurant sammen med Steve og norske Karin fra Slipstream. Regningen kom på 40 kroner inkludert kaffe og dessert!

På torget foran det gamle "Stadthuys" fra 1600-tallet i Melaka.

I de kinensiske gatene i Melaka er inngansgpartiene veldig dekorative.

To tildekkede muslimske kvinner passerer oss på togstasjonen i Kuala Lumpur.