Loggbok

Som på alle båter, fører vi logg ombord på s/y Marialene. Hver dag føres stikkord om vær, vind, antall nautiske mil seilt og antall motortimer inn i en bok. Dette, sammen med notater om dagens opplevelser, vil vi etter hvert også legge ut på nettsidene våre. (Sist oppdatert: 15.06.06)

Tidligere loggføringer:
2003 | jul/aug 03 | sep/okt 03 | nov/des 03 |
2004 |
jan/feb 04 | mar/apr 04 | mai/jun 04 | jul/aug 04 | sep/okt 04 | nov/des 04 |
2005 | jan/feb 05 | mar/apr 05 | mai/jun 05 | jul/aug 05 | sep/okt 05 | nov/des 05 |
2006 | jan/feb 06 | mar/apr 06 |

Dato Sted Vær Temp. luft/sjø Distanse/sum (nautiske mil)
01.05.06 Valetta, Msida Marina Sol 15-20/ 0/29403
Tok bussen inn til sentrum av Valetta. De fleste butikker var stengt fordi det er 1. mai, men det var mye folk ute for å feire. Som en ekstra bursdagspresang til Olve reiste vi ut til Playmobil-fabrikken for å besøke lekesenteret de har der. Et digert rom fylt med Playmobil og en utelekeplass var ypperlig for Håkon og Olve. Etterpå fikk de velge hver sin ting i butikken, Olve valgte et ambulansehelikopter og en ambulansemotorsykkel og Håkon en drage som hører til ridderborgen han ønsker seg... Om ettermiddagen dro vi tilbake til Valetta og spiste middag på Burger King. Etterpå gikk vi en tur i byen og så på noe av 1. mai toget. Værmeldingen så gunstig ut for å dra neste dag, så vi begynte å forberede avreise selv om vi godt kunne tenkt oss å vært litt lengre på Malta.
02.05.06 ...på havet... Sol, lettskyet 15-20/16 34/29437
Sjekket vær på internett igjen om morgenen og bestemte oss for å gå om ettermiddagen. Gikk til en båtbutikk og kjøpte ny seiljakke og seilbukse til Steinar og seiltøy til Håkon, de hadde billig Musto her, men dessverre ingenting i Guro sin størrelse. Etterpå gikk Guro på supermarkedet mens Håkon og Olve lekte på en lekeplass. Spiste lunsj på internettrestauranten vår. Fylte vann og gjorde båten klar. Lite vind i begynnelsen ut fra Malta, så det ble motorkjøring i begynnelsen.
03.05.06 ...på havet... Sol, lettskyet 15-20/ 116/29553
Rolig seiling fram til ettermiddagen da det kom mer vind. Mer skipstrafikk etter hvert som vi nærmer oss Siciliastredet Måtte av og til rope opp de store skipene på VHF for å forsikre oss at de hadde sett oss... God fart hele dagen. Håkon fant katalogen fra Playmobil og skrev lang ønskeliste.
04.05.06 ...på havet... Skyet, regnbyger 14-19/ 147/29700
Mer vind fra natten og større bølger, revet to ganger. Fikk værmelding på epost fra Arvid, det så bar ut for å fortsette mot Spania og kanskje helt til Gibraltar. Mer bølger og rulling fra ettermiddagen. Så flere skilpadder som svømte i overflaten. Olve viser at han er av vikingblod. Vi andre går rundt med ullundertøy, fleece, sokker og sko og småhutrer, mens Olve nekter å ha på noe mer enn bleie...
05.05.06 ...på havet... Overskyet, regnbyger 14-19/ 132/29832
Fortsatt mye skipstrafikk helt fram til kvelden, etter det nesten ingen. Håkon og Olve tegnet masse og Olve lekte mye med det nye helikopteret. Litt mindre vind fra lunsj og vi kunne sette fullt storseil. Fortsatt redusert forseil fordi det var blitt slitt i en brett og vi var redde for at det revne. Fortsatt ganske store bølger.
06.05.06 ...på havet... Sol, lettskyet 15-20/ 101/29933
Mindre vind og bølger i dag. Prøvde å seile med gennakeren, men det ga ikke mye fart, så fra ettermiddagen ble det motorkjøring. Håkon og Olve så på Olsenbanden-film. Steinar ryddet i kart og bøker for å finne fram det vi trenger for resten av turen. Til middag hadde vi norsk røkelaks - innkjøpt på Phuket i januar!
07.05.06 ...på havet... Sol 15-21/ 102/30035
Fint vær og varmere. Mindre vind og motorkjøring. Steinar polerte rekkestøtter og annet metall. Håkon og Olve og Guro leste masse i Knerten-boken.
08.05.06 ...på havet... Skyet 15-21/ 92/30127
Motorseiling hele natten og dagen. Om morgenen dreide vinden som forventet mot vest, men melding sa også at den skulle dreie tilbake mot øst igjen så vi bestemte oss for å fortsette mot Gibraltar. Håkon spilte pc-spill med Olve som tilskuer,
09.05.06 ...på havet... Sol, lettskyet 15-21/ 107/30234
Motorseilte hele natten og formiddagen. Fra morgenen dreide den mot nordøst og fra lunsjtid ble det nok vind til å kunne seile. Seilte med spridde seil, og det ar behagelig seiling siden sjøen hadde blitt rolig etter den stille perioden. Hadde litt motstrøm om natten, men mindre en forventet. Mye skipstrafikk. Til middag laget vi pizza.
10.05.06 ...på havet... Sol, skyet 15-21/ 100/30334
Fin seilvind hele natten og dagen. Veldig mye skipstrafikk. Hadde litt motstrøm om natten. Fin seilas om dagen og farten var god nok til at vi ville komme ram til Gibraltar neste dag.
Gibraltar
11.05.06 Marina Bay Sol, lettskyet 15-21/ 62/30396
Litt mindre vind, men vi fortsatte å seile. Lit motstrøm om natten, men bedre fart om dagen. Da vi nærmet oss Gibraltar ringte vi den marinaen vi hadde sendt epost til for noen dagen siden og spurt etter plass. De hadde ikke svart på eposten og på telefonen kunne de fortelle at det var helt fullt. Vi prøvde den andre marinaen, men også de var fulle og de foreslo at vi skulle dra til Spania! Guro klaget sin nød over at vi hadde seilt i 9 dager fra Malta og at vi hadde små barn ombord som gjerne ville på land - og tilslutt sa de at de kunne skvise oss inn. Deilig å komme fram! Hyggelig liten marina, vi dusjet alle samme og gikk på restaurant for å spise middag. Det var wireless i marinaen, så vi fikk internett på båten - luksus! Ringte til seilmaker som skulle komme dagen etter for å ta inn forseilet til reparasjon.
12.05.06 Marina Bay Sol, lettskyet 15-21/ 0/30396
Sjekket fasilitetene i området. Jobbet mye på internett. Steinar demonterte Duogen for vedlikehold, sjekket ut båtbutikken og vasket båten med grønnsåpe. Vi leverte masse klær til vask. Håkon og Olve lekte og fisket på kaien og om kvelden så de film. Vi tok ned forseilet og pakket det klart til seilmakeren, som ikke kom...
13.05.06 Marina Bay Sol 15-21/ 0/30396
Rolig morgen før vi gikk inn til byen en tur. Tittet litt i butikker, Olve fikk nye joggesko. Spiste lunsj på Burger King. Demonterte vindroret for vedlikehold og tok ned storseilet og pakket det også klart til seilmakeren som kom å hentet seilene om ettermiddagen. Griller hamburgere til middag og Håkon og Olve fikk se film - det gikk mye i "Barnas Supershow" og "Jul i Skomakergata" (!)
14.05.06 Marina Bay Lettskyet, litt regn 15-19/ 0/30396
Nok en rolig morgen. Gikk inn til byen og Steinar og Håkon kjøpte seg nye klokker. Tok taubanen opp til toppen av "Klippen", men det var mye tåke så vi så ikke så mye av utsikten. Det var masse apekatter der oppe, og Håkon og Olve syns det var morsomt å se på dem. Gikk turstien halvveis ned fjellet igjen og tok taubanen ned resten. Håkon, Olve og pappa gikk tilbake til båten men Guro gikk på supermarked for å handle - veldig bra Safeway i Gibraltar.
15.05.06 Marina Bay Skyet 15-19/ 0/30396
Monterte tilbake Duogen og vindroret. Steinar gikk halve Gibraltar rundt for å få fylt gass, men fikk til slutt vite at det ikke gikk å fylle flasker i Gibraltar, bare bytte. Steinar jobbet en del på internett for å se på jobbmuligheter og sende cv til rekrutteringsfirma
16.05.06 ...på havet... Sol 16-21/ 28/30424
Fikk tilbake seilene, så ut som de hadde gjort en grei jobb, men det var ganske dyrt. Ryddet og klargjorde båten. Guro var i byen og handlet. Spiste middag i båten før vi fylte diesel og dro fra Gibraltar om kvelden for å få riktig tidevann. Lite vind i begynnelsen, men vinden tok seg kraftig opp ved Tarifa Point og vi slet med å reve seil og komme oss langt nok fra land. Mye sjø og vind om natten.
17.05.06 ...på havet... Overskyet 18-23/ 120/30544
Ubehagelig natt. Måtte reve en gang til og hadde veldig lite seil oppe. Måtte håndstyre en stund fordi det så ut som vindroret ikke greide det, men så måtte det bare strammes i sporet sitt. Mye mindre vind fra morgenen og måtte etter hvert starte motoren. Det ble ikke så mye 17. mai feiring - vi får ta det igjen til neste år... Det ble litt varmere i været. Værmeldingen vi fikk fra Arvid viste at vi ikke kunne fortsette langs vestkysten av Portugal, så vi bestemte oss for å gå så langt som mulig på Algarvekysten.
Portugal
18.05.06  Lagos, Marina de Lagos Sol 18-23/ 32/30576
Motorseilte hele natten. Litt mer vind om morgenen, men vi måtte krysse. Gikk inn til Lagos Marina og fylte diesel og sjekket inn. Fin,  ny marina. Spylte båten og gikk en tur på land og spiste pizza. Kafe med gratis wireless på kaien, så vi sjekket vær, så ut som vi kunne gå videre på søndag.
19.05.06 Lagos, Marina de Lagos Sol, lettskyet 16-24/ 0/30576
Rolig morgen. Ryddet og vasket litt i båten, vasket klær og Steinar sjekket batteriene. Sjekket ut båtbutikkene, Håkon og Olve fikk is og Guro gikk en tur i butikker, men fant ingen ting...
20.05.06 Lagos, Marina de Lagos Sol, lettskyet 16-23/ 0/30576
Tok en tur i byen, kjøpte nye olabukser og så etter sko og sandaler til Håkon og Olve. Spiste lunsj/middag på restaurant. Jobbet på internett om kvelden. Håkon og Olve spiste lørdagsgodt og så to filmer. Fylte vann og gjorde båten klar for avreise, meldingen så bra ut og vi satset på å komme helt til Irland.
21.05.06 ...på havet... Sol, regnbyge 17-24/ 52/30628
Tidlig opp og hadde god frokost. Gikk med en gang det hadde kommet folk på marinakontoret som kunne åpne broen for oss. Fin seilas langs Algarvekysten med vind fra nordvest. Ventet på at vinden skulle dreie mer mot vest etter at vi rundet Cabo San Vicente, men i stedet forsvant nesten vinden. Regnbyge og litt mer vind om kvelden, revet seil.
22.05.06 ...på havet... Sol, lettskyet 16-24/ 52/30680
Motvind og kryss hele dagen. Vinden dreide aldri mot vest og vi hadde dårlig framdrift nordover fordi vi måtte krysse. Det gikk mye saktere enn beregnet så vi nådde ikke opp til det været vi hadde regnet med å få.
23.05.06 ...på havet... Sol 17-25/ 57/30737
Rett etter  midnatt krysset vi vårt kjølvann - vi hadde seilt jorda rundt! Skipper'n måtte ferie med en liten knert på nattevekten. Fortsatt kryss og framdriften var fortsatt dårlig. Så delfiner om kvelden. Håkon og Olve fikk se en film for å feire at vi hadde seilt jorden rundt. Båten lå for mye på skeive til at vi orket å bake kake.
24.05.06 ...på havet... Sol 17-25/ 51/30788
Fikk ny værmelding og det så ikke bra ut, vi hadde gått altfor sakte og det var ikke noe annet enn motvind i dagene fremover. Vurderte å gå in til Portugal og vente på bedre vær. Slitsom seilas på kryss, mye vann over dekk. Fylte ankerbrønnen og fikk vann inn i forpiggen. Steinar måte stroppe seg fast og krype foran for å tømme ut vannet i ankerbrønnen flere ganger. Håkon og Olve greide seg veldig bra, de leste bøker, tegnet og fikk et nytt dinosaurkortspill. Håkon greier å lese "Svein og rotta" helt selv.
25.05.06 ...på havet... Sol 17-24/ 60/30848
Samme vind hele natten, sjekket vær igjen og det var samme meldingen i minst fem dager til. Vi bestemte oss for å gå inn til Viana do Castelo, lengst nord i Portugal. Vi trengte å tørke opp og bygge opp motivasjonen igjen. Mer vind om ettermiddagen og større bølger og vi var redde for at ikke ville greie å komme helt fra til Viana engang, men vi ville prøve å komme så langt nord som mulig.
 26.05.06 Viana do Castelo, Viana Marina Sol 17-28/ 31/30879
En del vind om natten og ganske ubehagelig. Litt mindre vind i løpet av natten, men vi turte ikke ta ut mer seil i tilfelle det skulle blåse opp igjen. Måte falle av for en del fiskebåter. Om morgenen løyet vinden og vi kunne ta ut mer seil, vinden dreide også så vi fikk bra kurs mot Viana. Fin seilas inn de siste milene og det var hyggelig å komme tilbake til Viana. Veldig varmt når vi kom inn i marinaen. La oss til på gjestebryggen. Ryddet, vasket og tørket båten. Steinar tok med Håkon og Olve på lekeplassen som ligger rett ved siden av marinaen og de spiste is. Om kvelden feiret vi med tapas og en chablis vi har spart lenge for å eire at vi hadde seilt jorden rundt. Håkon og Olve så film.
27.05.06 Viana do Castelo, Viana Marina Sol 20-33/ 0/30879
Steinar sjekket ut båtbutikker, den ene kunne skaffe alt i Plastimokatalogen på en dag! Håkon og Olve var på lekeplassen igjen og vi spiste middag på restauranten i marinaen om kvelden. Senere gikk vi opp til torget for å se å lokal folkedans. Litt sent for Håkon og Olve og de syns visst ikke det var så spennende...
28.05.06 Viana do Castelo, Viana Marina Sol 20-33/ 0/30879
Jobbet i båten om formiddagen og Håkon og Olve var en tur å lekeplassen. Steinar badet (brrrrr...) for å vaske vannlinjen på båten. Om ettermiddagen gikk vi inn til byen og opp alle de 719 trappetrinnene til St. Lucia kirken. Både Håkon og Olve gikk både opp og ned på egen hånd selv om vi hadde med bæremeis til Olve. Premien for at de hadde vært så flinke var middag på McD på shoppingsenteret! Guro ble igjen på shoppingsenteret - mens gutta gikk hjem og lekte med vannslangen på kaia.
29.05.06 Viana do Castelo, Viana Marina Sol 20-33/ 0/30879
Steinar bestilte båtutstyr i båtbutikken, fylte gass og sjekket internett (sjekker vær...) Hadde lagt ut en del langturutstyr for salg på www.sorgenfri.com og det kom mange henvendelser. Guro vasket klær, fortsatt veldig bra vaskemaskiner i marinaen! Var på inernett og la ut eisebrev. Var en tur inne i byen og kjøpte nye sandaler til Håkon og Olve.
30.05.06 Viana do Castelo, Viana Marina Sol 20-33/ 0/30879
Sjekket vær på internett, det så bra ut for å gå neste dag. Håkon og Olve lekte med vann på kaien og var å lekeplassen. Guro var en tur på shoppingsenteret og var på supermarked for å proviantere. Spiste middag på restauranten i marinaen og så film om kvelden.
31.05.06 ...på havet... Sol 18-30/ 43/30922
Sjekket været igjen, bestemte oss for å gå om ettermiddagen. Tok en is på kaien før vi gikk. det var meldt vind fra NØ, men det blåste selvfølgelig fra NV da vi kom ut. Lite vind i begynnelsen, så vi kjørte motor. Deretter kom det mer vind og vi kunne krysse nordover. Mer vind fra kvelden og mye vann over dekk.
01.06.06 ...på havet... Sol 17-20/ 93/31015
Mer vind om natten og vi revet seilene. Mye vann over dekk og Steinar måte frem og tømme ankerbrønnen tre ganger. Mer vind og bølgene bygget seg opp og begynte å bryte bak oss og på siden. Midt på dagen (akkurat da Steinar hadde purret Guro for å reve seil) brøt en kjempestor bølge over cockpiten og rev løs sprayhooden fra festepunktene. Lufteluken fra cockpiten og ned ved kartbordet sto oppe (slik den alltid gjør) og vannet fosset inn over kartbordet og inn i kjøkkenskap og skuffer. Vi falt av i vinden, fikk sikret kalesjen og tørket opp inne. Lurte en stund å om vi måtte snu, men med vind fra øst kunne vi ikke gå inn til La Coruna og vi syns det var for langt og gå tilbake til Bayona. Vi bestemte oss derfor å ligge bi i noen timer og håpe på at vinden skulle løye litt. Heldigvis ble ikke kursen så dårlig, så vi drev sakte nordvestover. Om kvelden løyet vinden lit og vi slapp ut litt på forseilet og seilte videre på en sikker kurs, ca 95 grader på vinden - da unngikk vi at bølgene brøt over båten. Ble ganske mye mer behagelig og vi bestemte oss for å fortsette siden værmeldingen sa at det skulle bli mindre vind. Mens det sto på var det fryktelig slitsomt, og vi syns ikke vi hadde fortjent det etter den turen vi hadde opp til Viana do Castelo. Guro og Steinar var slitne og leie og kalde og våte, men Håkon og Olve var som vanlig like blide og uberørte.
02.06.06 ...på havet... Sol 16-20/ 101/31116
Ganske behagelig natt, mye bedre enn den forrige. Mindre vind og bedre bølger fra ettermiddagen. Vi kunne sette litt mer seil, fikk bedre kurs (vi hadde beveget oss ganske langt vestover) og seilte faktisk i 5-6 knop. Deilig følelse og vi ar glade for at vi hadde valgt å fortsette.
03.06.06 ...på havet... Sol 17-23/ 101/31217
Rolig natt og bra fart. Enda mindre vind fra morgenen og "flatt hav". Satte fulle seil. Tørket klær og ryddet litt i båten. Greide å sette opp kalesjen igjen , litt provisorisk. Heldigvis er ikke selve kalesjen ødelagt, bare festepunktene. Guro bakte brød og Håkon og Olve fikk se film om kvelden mens de spiste lørdagsgodt. Fint vær, men kursen ble litt dårlig (vi gikk fortsatt for mye mot vest).
04.06.06 ...på havet... Sol 18-24/ 93/31310
Rolig vær hele dagen, men det var meldt enda mindre vind og vi sparte på dieselen. Passerte mange skip da vi krysset innløpet til den engelske kanal. Humøret var på topp ombord der vi cruiset av gårde i 3-4 knop på speilblankt hav. Kjørte motor noen timer på natten.
05.06.06 ...på havet... Sol 18-25/ 95/31405
Fortsatt veldig bra vær, men litt lite vind. Fikk besøk av en liten fugl som satt på en av vinsjene og ok seg en hvil. Den enset oss ikke og den var nok veldig sliten for neste morgen fant vi den død på dekk. Motor noen timer på formiddagen.
06.06.06 ...på havet... Sol 18-25/ 94/31499
Veldig lite vind fra morgenen og vi startet motoren rundt kl. 1100. Mange fiskebåter om natten, men de fleste hadde "normal" lanterneføring så det går greit. Helt flatt hav og veldig behagelig. Håkon og pappa så en diger hval rett bak båten om kvelden.
07.06.06 ...på havet... Sol, tåke 16-19/ 96/31595
Ikke mye vind i dag heller. Fint vær og stille. En diger flokk med delfiner svømte rundt båten i mange timer tidlig om morgenen. Masse motstrøm da vi rundet sørøst-spissen av Irland - Tuskar Rock - og vi brukte mange timer på å komme rundt. Gikk på innsiden, helt inne ved land nordover langs kysten av Irland. Midt på dagen kom det masse tåke og til tider så vi ikke mer enn 50 meter rundt båten - vi brukte radaren, og alt gikk greit. Hadde fin medstrøm midt på dagen, men fikk motstrøm igjen på kvelden.
Irland
08.06.06 Dublin, Dun Laoghaire Marina Sol 9-24/ 15/31610
Kom fram til Dun Laoghaire kl. 0400, helt stille vær, måneskinn og veldig enkelt å gå inn i marinaen midt på natten. Hadde mailet dem på forhånd og fått tildelt plass. Fortøyde båten og hoppet rett i seng. Sjekket inn om morgenen, dyrt med 350 kr natten! Fikk wireless internett i båten, sjekket mail o.l. Ryddet, vasket og tørket båten. Guro var på land og sjekket båtbutikker og andre butikker, handlet. Grillet om kvelden. Hadde besøk av Ragnhild og Ingar fra Banana Lady som kom fra Azorene og kvelden. Håkon og Olve så film.
09.06.06 Dublin, Dun Laoghaire Marina Sol 9-25/ 0/31610
Sjekket internett. Steinar var i båtbutikker og fikk nye festepunkter til kalesjen. Tok toget inn til Dubling og ruslet litt rundt der. Spiste lunsj på en italiensk kafe i Temple Bar-området - hyggelig by. Tok toget tilbake til Dun Laoghaire om ettermiddagen, men hoppet på ved en feiltakelse på et direkte tog som gikk forbi der vi skulle av, så vi fikk en liten ekstra sightseeing på den irske landsbygda. Guro vasket klær om kvelden.
10.06.06 Dublin, Dun Laoghaire Marina  Sol, lettskyet 9-23/ 0/31610
Det blåste op om natten og vi måtte opp og ta ned alle klærne som hang til tørk og sjekke fortøyningene. Mane løse fall på båtene i marinaen, så det var mye bråk... Hadde tenkt å gå med tidevannet om kvelden. handlet mat, var i båtbutikker og sjekket internett. Tok med Håkon og Olve å McD for middag. Sjekket været mange ganger, men da det fortsatt var kulingvarsel for natten bestemte vi oss for å vente en dag.
11.06.06 ... på havet... Sol, lettskyet 8-20/ ...
Jobbet litt i båten om formiddagen, sikaflex rundt skruene på vinduene. Sjekket været, det s bedre ut, så vi bestemte oss for å gå med tidevannet om kvelden. Var på pub om ettermiddagen for å spise middag og se fotballkamp. Gikk fra Dun Laoghaire i ni-tiden, fin seilas om kvelden.
12.06.06 ... på havet... Sol, regnbyge 7-18/ 109/31719
Litt regn om natten. Lite vind, men vi holdt grei fart. Kjørte motor noen timer om morgenen, men deretter fin seilas igjen. Hadde timet tidevannet bra og kom fram til Brown Bay utenfor Larne i Nord-Irland en time før beregnet, kl. 1730. Ankret opp i Brown Bay og spiste middag. Håkon og Olve fikk se film mens Guro og Steinar prøvde å få noen timers søvn før vi seile videre 2300 for å få medstrøm igjen.
Skottland
13.06.06 Islay, Port Ellen Sol, lettskyet 7-20/ 49/31768
Værmeldingen hadde meldt en del vind, men vi var heldige og hadde en fin seilas gjennom natten. Hadde masse medstrøm og seilte i over 8 knop i mer enn tre timer. Kom fram til Islay om morningen og la oss til i den bitte lille marinaen i Port Ellen. Veldig koselig lite sted. Vi spiste frokost og gikk en tur på land. Tok buss til Bowmore for å besøke destilleriet som lager favoritt-whiskey'n til Besten. Spiste lunsj på en restaurant i Bowmore før vi var på omvisning på destilleriet. Tok buss tilbake til Port Ellen, sjekket nternett og la oss tidlig.
14.06.06 Islay, Port Ellen Sol 7-22/ 0/31768
Steinar jobbet på pc med jobbsøknader om formiddagen. Håkon og Olve lekte på kaien og fisket. Nydelig, stille og klart vær og solen armet godt. Gikk en tur på stranden innenfor marinaen og Håkon og Olve var "tingletere". Steinar gikk en tursti ut til et fyr på sørøstspissen av Islay for å ta bilder. Grillet i båten om kvelden og så film.
15.06.06 Oban, Dunstaffnage Marina Skyet 7-20/ 60/
Tidlig opp og gikk kl. 070 fra Port Ellen for å får best mulig tidevann. Ingen vind og motorkjøring hele dagen. Seile opp på innsiden av Jura og gjennom noen trange passasjer med mye strøm på vei opp til Oban. Ble passert av fem MTB'er fra Norge som var på øvelse i området