Loggbok

Juli og august 2003

| Sep/okt 2003 | Nov/des 2003 | Siste loggføringer |

Dato Sted Vær Temp. luft/sjø Distanse/sum (nautiske mil)
01.07.03 Son Lettskyet, litt sol 16-18/15 10/10
  Avreise kl. 17.30 fra Vindfangerbukta i Drøbak. Over 30 mennesker vinket fravel fra brygga. Dagens kommentar fra Håkon: "Er det Afrika-dyr i Son?"
02.07.03 Hankø Skyet, litt regn 15-16/16 18/28
  Bursdagen til Steinar feiret med kjøttsuppe (fra pose) og ostesmørbrød... Håkon bakte sjokoladekake. Håkon falt i vannet da han skulle klatre over i jolla.
03.07.03 Hankø Skyet, litt sol 15-18/16 0/28
  Lå for anker hele dagen i Hankø-sundet.
Sverige
04.07.03 Strømstad Lettskyet, en del sol 15-22/18 20/48
  Flott seiltur fra Hankø til Sverige. Riksgrensen ble krysset kl. 14.15. Antall ganger hørt "Folk og røvere i Kardemommeby": ca. 4. Antall ganger hørt "Hakkebakkeskogen": ca. 3.
05.07.03 Syd-Koster Lettskyet, sol 22-24/19 5/53
  Hentet Volvo-deler hos AX Marin i Strømstad før vi gikk for motor til Koster. Lå for anker utenfor Kilesand. Kjørte gummibåten til stranden.
06.07.03 Syd-Koster Sol 20-25/19 0/53
  Stranddag på Kilesand. Steinar hadde seg en lang løpetur "over hele Koster". Vi gikk tur på ettermiddagen til Kostersundet og spiste middag på "Skaldjurscafeen".
07.07.03 Grebbestad Skyet 18-21/19 18/71
  Gikk for motor fra Koster til Grebbestad, motvind og en del sjø. Ved kai i Grebbestad fikk vi tilgang til strøm og endelig kunne første reisebrev skrives!
08.07.03 Grebbestad Lettskyet, en del sol 20-22/19 0/71
  Ryddet og vasket båten. Marie, Martin, Merete og Morten kom med buss fra Strømstad for å seile med oss i tre uker. vi spiste middag på "Greby's" på kaien i Grebbestad.
09.07.03 Hunnebostrand Sol 20-25/19,5 15/86
  Flott seiltur til Hunnebostrand, bl.a. gjennom Hamburgsund. Tidlig fremme og fikk god kaiplass! Grilling og bading på stranden om kvelden.
10.07.03 Hunnebostrand Sol 20-26/20 0/86
  Kjempefin dag på stranden rett nord for Hunnebostrand. Barna fisket masse krabber. Merete lagde deilige hvitløksreker til forrett om kvelden.
11.07.03 Marstrand Regn 16-19/ 42/128
  Lang dag på sjøen, litt seiling, mest motor. Mye motvind. Alle klarte seg bra! Godt med middag på restaurant når vi kom fram til Marstrand.
12.07.03 Marstrand Lettskyet 19-22/ 0/128
Landdag i Marstrand med tur i byen og på Carlsten festning. Guro fant endelig en nettcafe og fikk lagt ut første reisebrev som ble skrevet i Grebbestad. Vi skulle egntlig går videre til Vinga (øy litt lengre sør på svenskekysten) om ettermiddagen, men ble liggende fordi det blåste stiv kuling.
Danmark
13.07.03 Læsø Sol, lettskyet 19-24/ 42/170
Kjempefin seiltur fra Marstrand over til Danmark. Martin var uheldig og gikk på nesa i dørken - det gikk heldigvis bra. Stor blå kul og litt neseblod. Kartongen med hvitvin ble sprettet og posen brukt som ispose! Første skikkelige test av vindroret, det fungerte perfekt. Havnen på Læsø var stappfull, men vi fikk lirket oss inn. Flott havneanlegg med fin grillplass og lekeplass.
14.07.03 Læsø Sol 23-26/20 0/170
Standdag på en kjempefin strand rett ved siden av havnen. Masse bading for både små og store. Guro falt da hun skulle gå i land over båtene - hvitvinsposen måtte til pers som ispose igjen! Grillet i havnen om kvelden.
15.07.03 Sæby Sol 24-29/ 20/190
Fin seiltur, men litt lite vind. Full havn - igjen. Koselig by.
16.07.03 Grenaa Sol 24-30/21 61/251
Morten og Steinar startet kl. 0600 og vi hadde en lang, flott seiltur til Grenaa. Nesten kryss, men vi klarte å holde kursen. Martin ble sjøsyk og kastet opp tre ganger - men var like blid for det! Fint havneanlegg i Grenaa - vi spiste middag på en restaurant i havnen. Morten og Merete hadde bryllupsdag - gift i 9 år!.
17.07.03 Grenaa Sol, skyet, regnbyger 21-25/ 0/251
Hele dagen i Djurs Sommerland - full aktivitet for både barn og voksne.
18.07.03 Øer maritime ferieby Regnbyger 21-24/ 20/271
Vi skulle egentlig til Samsø, men motvind tvang oss til å stoppe på Øer - en ferieby ved en kunstig innsjø, 1,6 meter over havet. Vi kjørte gjennom vår første sluse - litt spennende. Øer var ikke spesielt koselig ("ferie-maskin"), men vi fikk dusjet og vasket litt klær...
19.07.03 Samsø (Langør) Sol, lettskyet 22-24/ 14/285
Lang kø for å komme ut av slusen ved Øer om formiddagen. Litt seiling og litt motor. Lå for dregg i en bukt nordøst på Samsø - sammen med 43 andre båter. Endelig var lettbåten i bruk igjen - til glede for spesielt barna. Dagens kommentar fra Håkon, som hørte en hane gale da vi gikk tur: "Der er en hønefar..."
20.07.03 Samsø Sol 22-30/20 0/285
Landdag på Samsø. Martin, Marie, Merete og Morten leide sykler og dro på sykkeltur. Resten lå på stranden... (unntatt Steinar som hadde seg en laaang løpetur). Håkon var i vannet hele dagen og lekte masse med krokodillen vi fikk av noen nederlendere vi traff i slusen ved Øer.
21.07.03 Reersø Regnbyger, sol 21-27/ 32/317
For lite vind for seiling, så vi gikk for motor til Reersø - fin liten fiskeby med hyggelig grillplass i havnen. Fiskeutsalg hvor vi blant annet kjøpte tunfisk.
22.07.03 Langeland, Lohals Sol, disig 22-27/ 25/342
Seiltur med mye motvind og motstrøm. Passerte under Storebælt-broen - diger bro! Merete og Morten reiste med Martin til lege i Sveborg på Fyn med et stygt sår under armen. Heldigvis ikke noe alvorlig, men han fikk penicillin for infeksjonen. Marie og Håkon spiste is til middag og frokostblanding til kveldsmat.... (Vi hadde nesten ingen kontanter, matbutikken var stengt og restauranten tok ikke kort)
23.07.03 Bagenkop Sol 22-29/19,5 37/379
Siste havn i Danmark. Startet kl. 0600 - fin seilas (slør) i begynnelsen, senere dreide vinden midt i mot og vi måtte gå for motor det siste stykket. Supert havneanlegg med alle fasiliteter. Gratis vaskemaskin, kjøkken, TV, PC med internett osv. Kjempefin lekeplass - Martin, Marie og Håkon lekte der i flere timer. Vi grillet tunfisk til middag - Morten gjorde en strålende jobb som grillmester - igjen.
Tyskland
24.07.03 Kiel, Düsternbrook Sol, regn 22-29/ 28/407
Ingen vind, gikk for motor hele veien fra Danmark til Kiel. Litt upersonlig havn, vi tok bussen inn til sentrum av Kiel og spiste på McDonalds. Merete og Morten sjekket buss- og togforbindelser for turen tilbake til Kiel (de skal ha Kiel-fergen tilbake til Oslo) - Guro og Steinar sjekket ut byens båtbutikker.... (og fikk handlet litt).
25.07.03 Rendsburg Sol 21-27/ 20/427
Steinar reiste tidlig om morgenen til et "skipsreparatørsted" i Kiel med batteriladeren som ikke fungerer (heldigvis har vi en i reserve som vi bruker i stedet). Gikk gjennom slusen og inn i Kielkanalen ved Holtenau. Gikk for motor til Rendsburg. Fin havn med gode fasiliteter. Rendsburg  - spesielt den gamle delen - var veldig hyggelig. Vi spiste middag på en uterestaurant på den gamle markedsplassen.
26.07.03 Rendsburg Sol, lettskyet 21-26/ 0/427
Merete og Steinar hadde seg en joggetur om morgene - løp seg litt bort... Vi var i badeland - ungene syns det var kjempekos. Guro brukte "hele dagen" på å få vasket to maskiner...
27.07.03 Brünsbuttel Overskyet, regn, litt sol 22-27/ 39/466
Vi vinket farvel til Martin, Marie, Merete og Morten om morgenen i Rendsburg - det har vært tre fine uker med besøk ombord i Marialene! Vi reiste gjennom resten av Kielkanalen. Havnen i Brünsbuttel er rett på innsiden av slusen ved enden av kanalen. Liten havn hvor båtene ligger tett i tett og venter på at tidevannet og strømmen skal være gunstig når det kommer ut av slusen og inn på elven Elben på andre siden.
28.07.03 Helgoland Sol, disig 24-28/ 47/513
Vi gikk gjennom slusen først kl. 1400, da fikk vi virkelig medstøm når vi kom ut i Elben - på det meste var den oppe i 4,6 knop (vi hadde en fart på 10,5 knop!). Lite vind og rett i mot gjorde at vi gikk for motor hele veien - kom fram til Helgoland kl. 2200 - rett før det ble mørkt.
29.07.03 Helgoland Sol 24-28/ 0/513
Landdag på Helgoland. Vi hadde kanskje trodd at Helgoland var stedet for å handle inn diverse vi trenger til båten, siden øya er tax-free. Det viste seg imidlertid at øya er preget av at det daglig kommer lass med turister fra fastlandet. Det var stort sett bare "vanlige" taxfree-butikker med sprit og parfyme. (Steinar kjøpte akevitt som skal ligge i båten og bli linjeakevitt....). Den eneste båtbutikken på øya hadde ganske lite utvalg - mest klær. Vi var i utendørs svømmebasseng. Håkon hoppet fra stupebrett på 1 meter! (med armringer...) En hyggelig mann sveiset flaggstangholderen vår som var i ferd med å sprekke. Spiste middag på restaurant - hummer og scampi! Noen hyggelige nederlendere som lå ved siden av oss i havnen ga oss masse gode tips for videre tur gjennom Nederland.
30.07.03 Til havs... Regnbyger, sol 22/
Vi ventet på at tidevannet skull være gunstig slik at vi kunne gå inn til bunkringshavnen på Helgoland for å bunkre "billig" diesel (norske priser). Seilte fra Helgoland på formiddagen med kurs for Nederland. Vi trodde det skulle bli mye vind, men den dabbet ganske raskt av og vi måtte gå en del for motor. Seilte hele natten. Håkon skulle være med Pappa på første vakt fra kl. 2200 til 0100, men sovnet kl. 2300 (skulle bare slappe av litt på benken...).
Nederland
31.07.03 Vlieland Sol, lettskyet 24-28/21 125/638
Etter en lang natt kom vi fram til Vlieland på ettermiddagen. Vi hadde på VHF-radioen fordi vi var i et område med mye trafikk og Håkon lurte på hva det skulle være godt for. Guro forklarte at på VHF-radioen kunne båtene snakke sammen og gi beskjeder om at man måtte flytte seg eller liknende. "Eller si ifra om flodhester", var kommentaren fra Håkon. Vlieland var en fin havn, men veldig full. En havnebetjent i gummibåt dirigerte båtene på plass. Fin strand rett ved havnen - Håkon og Steinar badet. Byen var kjempekoselig og vi spiste nederlandske pannekaker til middag.
01.08.03 Harlingen Overskyet 22-27/ 15/653
Fin seiltur til Harlingen, men mye vind. Etter anbefaling fra "naboen" i havnen i Vlieland, gikk vi til en mindre havn på "innsiden" av byen (gjennom en sluse) istedet for hovedhavnen. Kjempekoselig havn, men litt grunn (oppdaget vi da vi forsøkte å gå inn...) så vi fikk ligge rett på utsiden. Harlingen var en veldig koselig by med en hyggelig gågate og mange kanaler inne i byen. Bra båtbutikk ved hovedhavnen. Kjøpte kart for innsjøene i Nederland, ned til Amsterdam og ut til begynnelsen av den engelske kanal.
02.08.03 Ijsselmeer, Makkum Sol 23-27/13 8/661
Fin seiltur fram til slusen som går inn til Ijsselmeer (innsjø) Makkum er et kjempestort turistanlegg med alle fasiliteter og det var en veldig fin strand rett ved (litt rart å bade i ferskvann). Det var også et basseng for barna i havnen som Håkon selvsagt måtte prøve. Spiste middag på en cafe ved stranden - traff en norsk familie på restauranten som var stasjonert i Nederland med luftforsvaret.
03.08.03 Markermeer, sør for Enkhuizen Sol 23-28/23 28/689
Kjørte motor over hele Ijsselmeer, vindstille. Lunsjstop underveis med bading fra båten - deilig vann! Ankret opp like sør for slusen inn til neste innsjø, Markermeer. Mer bading. Steinar vasker båten på utsiden - den bar preg av at vannet i Kielkanalen var ganske brunt... Dagens kommentar fra Håkon: "Pappa, kan jeg få igjen jobben min med målingen? (Han syns visst Steinar har målt badetemperaturen litt for mange ganger i det siste.)
04.08.03 Amsterdam, Sixhaven Sol 23-30/23 25/714
Fin seilas på Markermeer (slør). Gjennom sluse inn til Amsterdam og vi lå i havnen Sixhaven på nordsiden av kanalen. Ferge over til selve Amsterdam for en kort sightseeing. Vi fant en nettcafe og fikk sendt et nytt reisebrev.
05.08.03 Scheveningen Sol 23-30/ 39/753
Gikk mest for motor til Ijmuiden, deretter fin seilas til Schveningen (slør/lens). God havn, men dårlig å ligge på den vestligste bryggen (måtte klatre stige og gå 10 minutter over en byggeplass for å komme til selve havnen - ikke spesielt gunstig med barnevogn!) Spiste middag på "Jungel-restaurant" som Håkon valgte (de hadde en levende papegøye der...)
06.08.03 Scheveningen Sol 24-32/22 0/753
Strand- og båtbutikkdag. Steinar fikk sjekket ut de fleste av Scheveningens båtbutikker - mange bra steder. Olve, Håkon og Guro var på stranden hele dagen - veldig fin strand. Håkon badet masse. Vi fikk endelig vasket litt klær på kvelden. Det var fryktelig varmt - kl. 23 var det 25 grader!
Belgia
07.08.03 Oostende Sol, litt dis 22-27/22,5 78/831
Stod opp kl. 04.20 og reiste fra Scheveningen kl. 0450 (da var det så vidt begynt å lysne. Lite vind i begynnelsen, så vi gikk for motor til litt utpå formiddagen. Deretter fin seilas til Belgia. Vi kom fram på kvelden, havnen var full, men det gikk greit å ligge utenpå noen andre båter.
Frankrike
08.08.03 Dunkerque Tåke, dis 21/22 25/856
Rett videre til Frankrike fra Belgian - motor hele veien. Lå i den midterste havnen, YCMN - fint anlegg. En liten sightseeing i Dunkerque for å kjøpe is. Traff noen nordmenn i havnen som var på vei fra Aten til Norge. Steinar fikk hjelp av en hyggelig tysker med å reparere Furlex'en - en skrue hadde løsnet og staget hadde falt ut av sporet slik at det ikke gikk å få seilet ut. Enkelt å fikse når vi bare fant feilen.
England
09.08.03 Dover Sol, litt dis, dårlig sikt 24-27/21 40/896
Ingen vind over til England, motor hele veien. Vi spiste middagen i båten underveis og hadde kaffe og dessert på McDonalds i Dover.
10.08.03 Eastbourne, Souvereign Harbour Sol, litt dis 23-30/ 43/939
Var noen timer på stranden i Dover før vi reiste kl. 1500 for å få medstrøm videre i den engelske kanal. Lite vind i begynnelsen og motorkjøring de første timene. Framme i Souvereign Harbour kl. 24.00. Havnen er bak en sluse, slik at ikke tidevannet skal gjøre den for grunn. Flott havneanlegg, men et stykke utenfor selve Eastbourne.
11.08.03 Portsmouth, Haslar Marina (Gosport) Sol 23-32/23 61/1000(!)
Blåste friskt ved avreise fra Souvereign - vi seilte kun med halve forseilet oppe og gjorde likevel 6,5-7,5 knop. Mindre vind etterhvert og de siste timene måtte vi gå for motor. Vi var framme i Portsmouth kl. 23.00. Fin Marina, men ganske dyr (28£), nesten ingen besøkende, bare faste båtplasser.
12.08.03 Portsmouth, Haslar Marina (Gosport) Sol 25-32/23 0/1000
Klesvask, Internett- og bydag. Nok en varm dag. Sightseeing i Gosport - hyggelig liten by med mye aktivitet i gågaten. Lånte PC på biblioteket. Fikk vakset to maskiner i marinaen og Olve fikk seg en dusj. Vi andre badet i sjøen fra båten og spylte oss med vannslangen etterpå (altfor varmt å dusje inne...)!
13.08.03 Lulworth Cove Lettskyet 23/20 50/1050
Vi gikk fra Portmouth rett før midnatt 12/8 for å få med oss medstrømmen (som var helt oppe i 4,5 knop - båten gjorde 10,4 knop!) Ankret opp i Lulworth Cove tidlig om morgenen. Håkon og Steinar svømte inn til land (100 meter) for å være litt på stranden.
14.08.03 Brixham Sol, lettskyet 25/ 52/1102
Fin seiltur i starten, deretter motor. Vi spiste middag i båten på sjøen og gikk tur i havnen og kjøpte is når vi kom inn.
15.08.03 Brixham Sol, overskyet, litt regn 21/ 0/1102
Sightseeing i Brixham. Vi var på biblioteket og fikk sjekket mail og Nettavisen. Vi sendte en mail og ba om tilbud til en engelsk selskap som driver med solceller, vindgeneratorer o.l. Spiste Fish n' chips på havnen. Håkon og Steinar var ombord i Sir Francis Drakes sjørøverskip "Golden Hind". Kommentar fra Håkon: "Det er en sjørøverskute, men den er ikke lik den til Kaptein Sabeltann for denne er jo gammel!". Fylte diesel i marinaen (billig: 30 pence for literen)
16.08.03 Fowey Overskyet 21/ 55/1157
Fin seiltur til Fowey, slør/lens i 8-13 m/s. Kom frem etter at det var blitt mørkt, og la oss på en bøye (sammen med en annen båt)
17.08.03 Falmouth Sol, overskyet 25/19 20/1177
Var en tur inne i Fowey (tok båttaxi) på formiddagen. Fin seiltur til Falmouth, motor siste timen fordi vinden dreide rett imot. dagen kommentar fra Håkon da Olve gurglet litt: "Olve, ikke forstyrr når jeg snakker!" Falmouth Marina var full så vi lå i en bøye rett utenfor om natten.
18.08.03 Falmouth Sol, lettskyet 24/ 0/1177
Fikk plass i marinaen om formiddagen. Gikk inn til Falmouth og spiste lusj på Burger King. Fikk bra værmeldig i resepsjonen på marinaen - fem dagers varsel for Biscaya. Handlet inn mat til overfarten og var innom noen båtbutikker.
19.08.03 Falmouth Sol 24-26/ 0/1177
Ryddet og vasket båten - gjort den klar for overfart. Vi var på "Falmouth Health Center" - Olve fikk 2. dose av trippel- og HIB-vaksine (vi hadde med vaksinen fra helsestasjonen i Norge). Kl 1900 reiste vi fra Falmouth.
20.08.03 ...på havet (Engelse kanal) Sol 21-25/19 114/1321
Fint vær hele første døgn på havet, litt lite vind så vi gikk for motor på formiddagen. Fikk tre meter med lysegrønt trålegarn i propellen. Garnet løsnet delvis av seg selv, men Steinar måtte hoppe uti og skjære løs resten. Vi fikk besøk av en stor flokk med delfiner som svømte og lekte rundt båten. La ut snøre fra havfiskestangen med "blekksprutagn" (for å ta STOR fisk).
21.08.03 ...på havet (Biscaya) Sol, lettskyet 20-24/ 89/1410
Fortsatt fint vær, litt mer vind fra sør-vest. Håkon speidet etter delfiner, men konkluderte med at "de kanskje var nede for å spise frokost" da han ikke fikk se noen. Trakk inn fiskesnøret - ingen napp, men en del fulgler var veldig interessert i blekkspruten (vi ville ikke ha fugl på kroken!) Vi prøvde nytt agn (håper på fisk til middag i morgen...)
22.08.03 ...på havet (Biscaya) Sol 21-26/20 102/1512
Fin dag på sjøen - fortsatt litt lite vind, men vi gjør god distanse.Vi så noe delfiner igjen, ellers er det gått i "Hakkebakkeskogen".
23.08.03 ...på havet (Biscaya) Sol 21-24/ 144/1656
Det blåste opp i går kveld og vi hadde mye vind hele natten (10-12 m/s, 15 m/s i kastene) - vi revet storseilet. Ut på formiddagen blåste det enda litt mer (12-13 m/s) og vi revet forseilet også. Det var hele tiden ganske store bølger fra siden, så det ble ganske mye rulling (mest ubehagelig når man var nede i båten). Olve og Håkon sov likevel godt hele natten, litt mindre søvn på Guro og Steinar... Vinden gjorde at vi kom mye lenger enn forventet og kunne derfor legge til kai i La Coruna kl 1800 om kvelden (Totalt 440 nm og 95 timer). I havnen lå det to andre norske båter, Felicie fra Oslo og Makai fra Trongheim.
Spania
24.08.03 La Coruna Sol, litt tåke 20-26/21 0/1656
Sov lenge! Gikk tur i byen (søndag, så alle butikker var stengt). Tok bussen til Torre de Hercules - verdens eldste fyr som fortsatt er i bruk (over 1800 år gammelt!) Alle (også Håkon) gikk den 234 trinnene til toppen av fyret for å se på utsikten. Spiste sen middag på restaurant siden spanjolene har litt merkelig dagsrytme og alle restauranter er stengt mellom kl. 16 og 20.
25.08.03 La Coruna Sol, regn om natten 25-32/ 0/1656
Sen frokost (Steinar gikk på land for å kjøpe brød først - og det var ikke så lett å finne...). Gikk tur i byen og tok den gamle trikken til Domus - museum of mankind. Artig museum om alt om menneskekroppen, men alt stod på spansk! Fikk vasket to vaskemaskiner i marinaen (og klærne ble faktisk rene!)
26.08.03 La Coruna Sol, overskyet 22-28/ 0/1656
Vi var på sykehus for å sjekke opp foten til Steinar (hælen har vært rød og litt hoven lenge) - etter å ha sittet på venteværelse i 1 1/2 time fikk han endelig snakket med en lege som kunne litt engelsk. Legen trodde ikke det var noe alvorlig og vi fikk resept på en salve. Ellers var det greit å få legehjelp, vi bare viste fram E111-skjemaet og alt ordnet seg og vi behøvde ikke å betale noe. Steinar var på fortballkamp om kvelden (Deportivo la Coruna - Rosenborg, kvalifisering til Champions League) sammen med trønderne...
27.08.03 La Coruna Sol, overskyet 22-26/ 0/1656
Planen var egentlig å reise fra La Coruna i dag, men det har blåst opp og det er varslet storm, så vi venter litt. Nok en bytur, Internettcafe for å legge ut reisebrev, sjekke mail og værprognoser. Var en tur på stranden på ettermiddagen, men det var litt skummelt å bade fordi bølgene var blitt så store på grunn av vinden. Fikk SMS fra Arvid om at vi ble tante og onkel til en gutt. Hurra! Alt vel med mor og barn!
28.08.03 La Coruna Regn 20-24/ 0/1656
Første regndag siden Marstrand i Sverige! Ryddet og vasket båten. Tur i byen og middag på restauranten i marinaen. Dagens tre-rettersmeny inkl. vin og kaffe + chips og is til Håkon: 19 euro!! (Veldig god mat også)
29.08.03 La Coruna Litt regn, senere strålende sol 20-25/ 0/1656
Besøk i Akvariet i La Coruna. Flott anlegg, Håkon fikk se flere haier! Om kvelden hadde vi besøk av Anne og Asbjørn fra Felicie. (De har ligget to uker i La Coruna og ventet på reparasjoner etter at de fikk ødelagt alt det elektriske i båten etter lynnedslag i Biscaya)
30.08.03 Corme Sol, lettskyet 21-25/18,5 35/1691
Vi reiste fra La Coruna sammen med Makai (Yngve, Gjermund og Arne) og engelske Tanskey. Vi hadde forventet å seile hele veien til Corme, men det var ingen vind så det ble motor i stedet. Vi lå for anker, jollen ble pumpet opp og om kvelden grillet vi på stranden sammen med Makai og Tanskey. Håkon fikk lørdagsgodt og Yngve fikk brynet seg på å bygge kinderegg-leke.
31.08.03 Muros Sol, lettskyet 22-30/20 51/1742
Litt lite vind i begynnelsen (motor), senere fin seilvind fra nord-øst. Vi seilte sammen med Makai og Tanskey. Lå for anker utenfor Muros, badet fra båten. Olve fikk smake på banan.