Loggbok

November og desember 2003

2003 | jul/aug 03 | sept/okt 03

| Siste loggføringer |

Dato Sted Vær Temp. luft/sjø Distanse/sum (nautiske mil)
01.11.03 Anfi del Mar, Gran Canaria Sol, litt skyet 25-30/23,5 0/2983
Stranddag på Anfi. Steinar jobbet litt i båten først med å skifte dieselfilter o.l. Onkel Bård kom om ettermiddagen. Spiste grillmat på hotellet til bestemor og besten, Håkon lå over hos Farmor og Farfar.
02.11.03 Anfi del Mar, Gran Canaria Sol 25-30/23,5 0/2983
Bassengdag på Sunwing. Steinar jobbet litt i motorrommet om morgenen. Lunsj på rommet hos Farmor og Farfar, middag med Bestemor og Besten og Onkel Bård på restauranten ved Patalavaca-stranden. Kortspill på terrassen til Bestemor og Besten om kvelden.
03.11.03 Anfi del Mar, Gran Canaria Sol 25-30/23,5 0/2983
Stranddag på Anfi. Steinar og Bård vasket båten under. Middag på Los Antonios i Arguinegin med Farmor og Farfar om kvelden.
04.11.03 Anfi del Mar, Gran Canaria Sol 25-30/23,5 0/2983
Farfar leide bil og Farfar, Farmor, Guro, Steinar og Olve reiste til Las Palmas for å handle i båtbutikker og levere noen papirer til DHL (vi venter på leveranse av genakker og vind/vann-generator, og DHL er ikke helt "på G" - masse rot og telefoner....)Traff Felicie i havnen i Las Palmas - de hadde akkurat kommet inn. På veien tilbake kjørte vi innom et kloster i Santa Brigida - Montesario Benedictino - som vi var blitt tipset om av sjømannskirken i Arguinegin. De driver en slags "social service" og vi ga dem vognen og litt klær som Olve har vokst ut av. Håkon var sammen med Bestemor og Besten og Onkel Bård hele dagen.
05.11.03 Anfi del Mar, Gran Canaria Sol 25-30/23,5 0/2983
Stranddag på Anfi-stranden.
06.11.03 Anfi del Mar, Gran Canaria Sol, lettskyet 25-30/23 0/2983
Stranddag på Anfi-stranden. Spiste middag om kvelden med Bestemor og Besten og onkel Bård. Steinar var på telefonen med DHL "hele dagen".
07.11.03 Pasito Blanco, Gran Canaria Sol, lettskyet 24-28/ 5/2988
Kjørte motor til marinaen i Pasito Blanco om formiddagen for å motta pakke fra DHL. De ble levert kvart på syv om kvelden etter at Steinar hadde mast på dem på telefon hele dagen! Brukte dagen til å fylle diesel og vaske båten. Terje og Randi fra Mirandi lå også i havnen for å vente på DHL. De har bestilt samme vind/vanngeneratoren som oss. Om kvelden var vi på Sunwing og spiste middag og så ABBA-show med Bestemor og Besten, onkel Bård og Farmor og Farfar. Håkon sov hos Bestemor og Besten.
08.11.03 Pasito Blanco, Gran Canaria Sol, lettskyet 24-28/ 0/2988
Steinar jobbet med montering av vindgeneratoren "Duogen" hele dagen - fikk hjelp av Terje. Guro og Olve reiste inn til Arguineguin for å ta farvel med Bestemor og Besten. Etterpå var Håkon, Olve, Farmor, Farfar og Guro på sjømannskirken og spiste risengrynsgrøt. Om kvelden spiste vi middag i båten. Håkon og onkel Bård sov i båten.
09.11.03 Pasito Blanco, Gran Canaria Sol, lettskyet 24-30/ 0/2988
Steinar jobbet videre med montering av Duogen. Onkel Bård polerte hele båten oppå. Farmor og Farfar kom til båten med medbrakt kinamat om kvelden.
10.11.03 Anfi del Mar, Gran Canaria Sol 25-30/24 5/2992
Jobbet litt mer med Duogen og polering om formiddagen. Farmor og Farfar kom ut til båten for å være med å seile tilbake til Anfi del Mar. Ingen hadde tatt plassen vår i bukten, så vi ankret opp på samme sted! Om kvelden spiste vi på Los Antonios (Håkons favoritt-restaurant. De har masse leker der og han får en hel neve med kjærligheter hvis han spiser opp maten sin...)
11.11.03 Anfi del Mar, Gran Canaria Sol 25-30/24 0/2992
Bassengdag på Sunwing. På vei bort til hotellet traff vi Harald og Torill Brekken og herr og fru Skjellerud fra Drøbak. Håkon badet hele dagen, svømmer under vann og gjennom bena til en voksen. Guro fikk være med på vannaerobic igjen. Om kvelden spiste vi middag og så show på Sunwing.
12.11.03 Anfi del Mar, Gran Canaria Sol 25-30/24 0/2992
Dro inn til Sunwing om formiddagen for å si hade til onkel Bård og farmor og Farfar. Var inne i Arguineguin etterpå å sjekket ut om vi kunne proviantere i en cash and carry-butikk ("Cash Diplo") som egentlig er for restauranter o.l. Det kunne vi og etter å ha sjekket endel priser, fant vi ut at det var ganske billig. På vei tilbake til båten traff vi Solveig og Øyvind Joar Pettersen som inviterte oss på lunsj! Det var kjempehyggelig og vi fikk siste nytt om babyen til Arve og Camilla..
13.11.03 Anfi del Mar, Gran Canaria Sol, lettskyet 22-27/23 0/2992
Steinar leide dykkerutstyr i marinaen på Anfi og fikk skiftet/satt på nye sinkanoder på propelldrevet og sjekket båten under. Guro gikk gjennom hva vi har av matvarer ombord og skrev handleliste for provianteringen. Om ettermiddagen hadde vi besøk av en journalist og en fotograf fra Bergens Tidende. Mens BT var ombord kom en gummibåt fra "La Guardia Civil" og ga streng beskjed om at ingen båter fikk ligge for dregg utenfor Anfi del Mar. Det så ikke ut som om noen av de andre båtene tok det veldig alvorlig...
14.11.03 Anfi del Mar, Gran Canaria Sol 26-28/ 0/2992
Vi leide bil og kjørte til Las Palmas. Handlet båtutstyr og hilste på norske båter i havnen som skal være med på ARC'en. Vi traff blant annet Marianne og Mikkel fra Marimi, La Familia fra Bergen og gjengen i Let go. Vi traff også Yngve og Gjermund som lå for anker utenfor havnen i Makai. Om ettermiddagen kjørte vi til Cash Diplo i Arguinegin for å proviantere. Handlet for 700 euro og Guro og Olve måtte gå hjem til Anfi del Mar fordi det ikke var plass i bilen. Brukte kvelden til å plassere alle matvarene...
15.11.03 Puerto Rico, Gran Canaria Sol 27-30/ 0/2992
Leverte leiebilen om morgenen, pakket ferdig bort alle matvarene og kjørte båten inn til havnen i Puerto Rico. Erik og Tobias kom med fly fra Oslo litt etter klokken to. Gikk en tur på stranden og badet og spiste middag på restaurant ved stranden. Om kvelden var Erik og Steinar på pub for å se landskamp mellom Norge og Spania sammen med Unn-Mari og Helge fra Saft Suse og gjengen fra Visaya. Nachspiel på Visaya etterpå...
16.11.03 Puerto Rico, Gran Canaria Sol, overskyet 25-29/23 0/2992
Tobias, Olve, Håkon og Guro koste seg hele dagen på stranden. Tobias og Håkon badet omtrent hele dagen, bare avbrutt av noen små varmepauser for å spise kjeks eller is... Erik og Steinar jobbet i båten. Steinar fikk trukket ledninger fra Duogen til batteriene og Erik fikk blant annet vasket lettbåten og pakket den sammen. Om kvelden spiste vi middag på McDonalds.
17.11.03 Puerto Rico, Gran Canaria Overskyet 24-27/23 0/2992
Jobbet hele dagen for å gjøre klar til overfarten til Cape Verde. Guro vasket klær og la ut reisebrev på nettsiden, Steinar monterte ferdig Duogen og Erik gikk på tur med Tobias og Håkon for å handle div. småting vi trengte. Astrid og Per Chr. Sæther fra Drøbak kom på hyggelig visitt i båten (de er på ferie i Puerto Rico). Planen er å reise mot Cape Verde i morgen sammen med Cara og Nada, men det avhenger av når UPS klarer å levere batteriladeren som vi leverte til reparasjon i Kiel og som skulle vært levert på fredag... Steinar har ringt utallige ganger, men igjen er det vanskelig å få noe hjelp fordi de som svarer på telefonen ikke snakker engelsk. Heldigvis har vi fått masse god hjelp av amerikaneren Brian som driver butikken Paradise Yatching i Puerto Rico havn. Han snakker spansk. Vi har også bestilt solcellepanel fra ham som ble levert i dag. Erik, Tobias, Håkon, Olve og Guro spiste middag på restaurant og kjøpte med seg take-away hamburger til Steinar som jobbet i båten...
18.11.03 Puerto Rico, Gran Canaria Sol, lettskyet 26-28/23 0/2992
Gjort klar de siste tingene før avreise: Kjøpt brød, frukt og grønnsaker, sendt reisebrev til barnehagen, vært på nettkafe, ryddet og pakket båten. Guro var i toppen av masten for å sjekke at alt var i orden der oppe (og det var det...) Brian fra Paradise Yatching ringte UPS om morgenen - UPS hadde forsøkt å levere pakken i Pasito Blanco... (Det viste seg at avsenderen ikke hadde greid å endre adresse på forsendelsen slik vi ba om da vi forsto at de ikke ville rekke å levere den mens vi var i Pasito Blanco.) Brian ordnet det slik at pakken ble levert til butikken hans istedet (da gikk ting litt raskere - UPS kjente til ham. Han har drever butikk i Puerto Rico i 15 år og har lang erfaring med spanske budfirma...) Laderen kom ikke før et godt stykke ut på dagen, så vi bestemte oss for å utsette avreisen til neste morgen for å ha en litt avslappende kveld og en god natts søvn. Avtalte at Cara og Nada bare kunne gå - så ville vi forsøke å ta de igjen. Var en tur utpå med båten om ettermiddagen for å teste Duogen - og alt fungerte som det skulle - endelig skal vi få strøm til batteriene når vi seiler også. Nå ser vi fram til kald drikke under hele overfarten til Cape Verde!
19.11.03 ...til havs... Sol, lettskyet 24-27/ 55/3047
Oppdaget at vi hadde fått sms fra Cara i går kveld. Nada hadde mistet propellen, så begge båtene var gått tilbake til Puerto de Mogan! Vi går derfor sammen med Cara i dag istedet. Før avreise ble de siste småtingene fikset, vi fylte vann og spylte over båten. Kastet loss fra havnen kl. 12.30. Vel ute av havnen skulle vi heise seil, men genuatrekket hadde satt seg fast. Erik måtte opp i masten for å få det løs. Hadde fin seilvind hele ettermiddagen og kvelden. Pizza til middag. Håkon og Tobias ble sjøsyke etter middag og begge to kastet opp... (Det var egentlig de voksnes feil, for barna fikk lov til å gå ned å lese etter middag, ikke særlig smart når det rullet ganske mye.)  Håkon kastet opp to ganger til i løpet av natten og sov på benken i cockpiten. Dagens kommentar fra Håkon: "Jeg føler meg dårlig i magen." Vakt: Steinar 21-01, Erik 01-05, Guro 05-09. (55nm av 834nm)
20.11.03 ...til havs... Sol, lettskyet 24-27/ 105/3152
Fin seilas hele natten og dagen, men det løyet utover kvelden startet motoren rett før midnatt. (Vi gikk også noen timer for motor i løpet av dagen for å ta igjen Cara som forlot havn noen timer før oss i går.) Håkon og Tobias var nok litt slitne etter gårsdagen, så de lå og sov hele formiddagenpå hver sin side i cockpiten. (Tobias var litt syk på morgenen også). Erik og Guro hadde seg også en liten lur hver, siden det ble litt lite søvn i natt med syke barn. Vi har fått et elektrisk spøkelse ombord: Den faste VHF'en vil bare sende når den selv finner det for godt (heldigvis har vi en bærbar VHF i reserve), radaren vil ikke sende i det hele tatt og SSB'en er død.... Steinar leker mekaniker uten særlig hell. Gutta prøvde å få fisk, men var ikke særlig heldige, så Guro måtte finne fram litt kylling og ris til middag. Vi er blitt enige om å endre vaktsystemet litt slik at Steinar og Erik bytter på de to første vaktene og tar en halvtime lengre hver og så tar Guro hver morgen fra kl. 05, siden Olve har en tendens til å våkne for mat da likevel. Vakt: Erik 20-0030, Steinar 0030-05, Guro 05-08. (160nm av 834nm)
21.11.03 ...til havs... sol, overskyet 23-27/ 120/3272
Motor hele natten (ingen vind). satte seil igjen midt på dagen og hadde fin seilvind resten av dagen. Testet den nye gennakeren vi har kjøpt - det gikk kjempeflott. Endelig hadde vi fiskelykke og fikk en flott gullmakrell (dorado) på kroken. Erik var flink og fikk den inn. Fisken var 80 cm lang og veide 2,5 kilo. Fisken ble feiret med en liten brandy til pappaene og cola light til resten. Til middag hadde vi gullmakrell stekt i hvitløkssmør, småpoteter med kanarisk mojosaus og tomatsalat. Til måltidet fikk de voksne et lite glass rødvin. Olve har begynt å løfte på rompa og prøver å krabbe, men foreløpig går det bare baklengs. Vakt: Steinar 20-0030, Erik 0030-05, Guro 05-08. (280nm av 834nm)
22.11.03 ...til havs... Sol, overskyet 24-26/ 123/3395
Fin seilvind, gjort 7 knop nesten hele dagen. Vi hadde besøk av en stor flokk delfiner. Håkon og Tobias leker fint store deler av dagen - mye rollespill og teater. Til middag hadde vi fiskegryte med resten av gullmakrellen.  Olve sier liksom "pappapapap" (mamma er veldig misunnelig). I natt delte vi vaktene med Cara. Vi holder utkikk for hverandres båter tre timer ad gangen og så kan man ligge nedpå å slappe av de tre timene man har "bakvakt". Den andre båten kaller opp på VHF'en dersom det er behov for å endre kurs eller det kommer andre båter i sikte. Vakt: Steinar 21-24 (bakvakt 12-03), Erik 03-06 (bakvakt 06-09). Guro står opp med barna mellom syv og halv åtte. (417nm av 834nm)
23.11.03 ...til havs... Sol, overskyet, noen få regnbyger 24-27/23 112/3507
Noen regnbyger om natten. Lite vind, så vi kjørte motor hele natten. satte gennakeren om formiddagen, gikk siden over til genoa. Om kvelden kunne vi kjøre med spridde seil - gjorde fin fart. Hadde en stor flott tunfisk på kroken, men den falt av rett før vi skulle dra den opp i båten! Dermed ble det paste med skinke og fløtesaus til middag. Siden det var søndag hadde vi dessert også: Himmelsk lapskaus med krem (fra sprayflaske)! Vakt: Steinar 24-03 (bakvakt 21-24), Erik 06-09 (bakvakt 03-06). Guro slipper litt billigere unna, siden Olve igjen har begynt å våkne om natten. (529nm av 834nm)
24.11.03 ...til havs... Sol, lettskyet 24-27/24 120/3627
Rolig seiling hele natten, ikke så veldig mye vind. Fin seilvind utover formiddagen og resten av døgnet - 5 - 10 sekundmeter fra nordøst. Vi tror vi fant passaten da vi passerte 21 grader nord og regner med å ha stabil vind fra nordøst resten av turen. Vi så flyvefisker, men hadde ingen fiskelykke. Det bølget litt om ettermiddagen og kvelden/natten. Til middagen hadde vi pølser og potetstappe. Vakt: Steinar 24-03 (bakvakt 21-24), Erik 06-09 (bakvakt 03-06). (649nm av 834 nm)
25.11.03 ...til havs... Sol, lettskyet 24-28/ 25,5 128/3755
Fin seilvind hele døgnet - 6-10 sekundmeter. Seilt med redusert spridd genoa hele tiden. Måtte redusere seil på slutten av døgnet så vi ikke skulle komme for tidlig inn til Cape Verde. Så masse flyvefisker og fant tre stykker på dekk. ingen fiskelykke i dag heller, men da vi skulle sveive inn snøret om kvelden oppdaget vi at snøret (stålvaieren som vi har de siste cm på snøret) var bitt rett av. Til middag hadde vi pizza (heldigvis var det ingen som kastet opp denne gangen...) Vakt: Steinar 24-03 (bakvakt 21-24), Erik 06-09 (bakvakt 03-06). (777nm av 834 nm)
Cape Verde
26.11.03 Porto Grande, Sao Vicente Sol, lettskyet 24-28/23 57/3812
Fin seilvind hele resten av turen. Slepegeneratoren har gitt masse strøm hele turen og vi har ikke behøvd å kjøre motor for å lade batterier.  Vi kom inn til Porto Grande ved byen Mindelo på Sao Vicente i 11-tiden. Det ligger masse seilbåter i bukten og vi traff igjen Pomona fra Kongsberg. Red Bull fra Norge lå også der. Vi ble møtt av lokale to menn i gummibåt da vi kom inn i bukten som ville vise oss hvor vi kunne ligge og hjelpe til med alt mulig. Vi visste ikke om vi kunne stole på dem, så vi var litt avventende. (Vi har hørt mye rart om såkalte "boat boys".) Lisbet fra Pomona var guide og hjalp både Cara og oss med hvor vi skulle sjekke inn, hvem av gutta på stranden vi kunne bruke som "boat boy" og ellers hva Porto Grande har å by på (dårlig supermarked, men hele tre nettkafeer....) Vi betaler Jeremy (jobber sammen med Nilton som snakker bitte litt dansk og som alle seilere som har vært innom Cape Verde kjenner til) 1000 escudos dagen (ca 80 kroner) for å passe på båten og jollen. Vet ikke om det er nødvendig, men havnesjefen krever visst at vi må ha en til å passe på (de er veldig fattige på Cape Verde så det er greit å legge igjen noen kroner). Om kvelden var vi ute å spiste deilig fisk på en lokal fransk restaurant - Nella's - sammen med Per og Aina fra Cara, Lisbet og Vegard fra Pomona, gutta fra Red Bull og et svensk par fra Hilda. Vakt: Steinar 24-03 (bakvakt 21-24), Erik 06-09 (bakvakt 03-06). (834nm av 834 nm - HURRA!))
27.11.03 Porto Grande, Sao Vicente Sol, lettskyet 24-28/23,5 0/3812
Erik, Tobias, Guro, Håkon og Olve dro inn til byen for å gå på nettkafe og veksle penger. Tobias og Håkon fikk løpt litt i en park også. Spiste lett lunsj på en kafe som ble drevet av en tysk dame og som nok var mer for besøkende seilere enn for lokalbefolkningen. Steinar lekte elektriker og jobbet i båten hele formiddagen. Han greide å fikse både radaren (en ledning hadde løsnet) og SSB'en (en ledning hadde for liten dimensjon, så han måtte koble en ny ledning direkte til batteriet.) VHF'en begynte å fungere av seg selv igjen - mystisk... Om ettermiddagen kom også Steinar inn til byen og vi undersøkte mulighetene for proviantering og handlet mer fiskeutstyr siden vi mistet noen sluker på veien over til Cape Verde. Vi spiste middag på Club Nautico i "havnen" (for øvrig den hyggeligste og minst pretensiøse seilklubben vi har sett hittil).
28.11.03 Porto Grande, Sao Vicente Sol 24-28/23,5 0/3812
Tur i byen, besøkte den andre nettkafeen og fikk lagt ut oppdatering av loggboken. Vi fylte opp dieseltanken i båten fra kanner og leverte tomme kanner og penger til Jeremy som ordnet med fylling. Vi handlet inn mer ferskmat til overfarten til Barbados (brød, frukt, grønnsaker). På vei tilbake til båten snakket vi litt med Nilton som fortalte at han hadde vært i Ski(!) for noen år siden og besøkt datteren til sin danske skipper. Om kvelden spiste vi igjen på Nella's sammen med Per og Aina fra Cara, Lisbeth og Vegard fra Pomona og Peder, Magnus og Christian fra Stormy Eliza. Denne kvelden spilte en gammel mann fiolin med skikkelig trøkk og han hadde mye moro med Tobias og Håkon.
29.11.03 ...til havs... Sol, lettskyet 24-28/23,5 47/3859
Gutta dro inn til byen for å handle de siste tingene vi hadde glemt (bananer til Olve, sjokolade og soya saus til sushien vi skal lage når vi får tunfisk...) Guro vasket i båten og ryddet klart til seilas. Håkon og Tobias fant fram noen leker de ville gi bort til barna til Nilton og Steinar hadde en t-skjorte vi gav til Jeremy. Vi startet fra Porto Grande kl. 1400 lokal tid. Cara startet like bak oss. Stormy Eliza og Hilda reiste også samme dag. Det gynget ganske mye om kvelden og natten, men vi hadde fin seilvind og alle greide seg bra og ingen ble syke. Olve sover litt dårlig når det ruller for mye, han mangler vekten lit å ligge stille så vi kiler han fast mellom to dyner. Tobias og Håkon later ikke til å merke at båten kaster på seg. Til middag hadde vil kyllinggryte med kokosmelk og ris. Vakt: Steinar 20-02, Erik 02-08. (47nm av 2025nm)
30.11.03 ...til havs... Overskyet, litt sol 23-25/ 154/4013
Vi har seilt litt lenget sør enn Cara og mistet kontakten med dem i løpet av natten. Den faste VHF'en har sluttet å virke igjen og vi når de ikke med den bærbare VHF'en. Vi kan  hør dem både når de roper opp oss og når de snakker med andre båter. Cara oppgir sin posisjon med jevne mellomrom og vi vil prøve å komme oss nærmere slik at vi kan snakke sammen på VHF'en. Fin seilvind hele dagen - 10-12 sekundmeter fra nordøst. Fortsatt ganske mye rulling. På SSB'en hører vi at det er meldt mye vind og vi bruker store deler av ettermiddagen på å klargjøre for dette (finne fram stormfokk og drivanker, sikre alt løst i båten (da ble det jammen ryddig....), gi ungene sjøsyketablett og gjennomgå prosedyrer). Om kvelden hører vi igjen på SSB'en og det kan virke som om varslene om mye vind var noe overdrevet - men vi er i hvertfall klare! Middagen besto av pastasalat med kald kylling. Det er første søndag i advent og i adventspresang fra bestemor har vi fått to kilo hjemmelaget marsipan (vi lager alltid marsipan hjemme i Drøbak denne søndagen). Det gynger litt for mye til å lage noe, så vi bestemmer oss for å spare marsipanen til jul! Vakt: Guro 20-23, Steinar 23-0330, Erik 0330-0800. (201nm av 2025 nm)
01.12.03 ...til havs... Mest overskyet 24-25/ 149/4162
Håkon og Tobias våknet til hver sin julekalender i forpiggen. En ny liten presang hver dag fram til jul vil forhåpentligvis bidra positivt til Atlanterhavskryssen. God fart og fin seilas siste døgnet - fortsetter dette er vi tidlig fremme.... Fått Caras posisjon og forsøker å avskjære deres kurs og få kontakt. Vi fikk 5-6 flyvefisk på dekket i løpet av natten - og en som hoppet inn gjennom luken i akterkabinen og landet i sengen til Steinar! (Gjett om Guro var glad for at det ikke var i hennes seng....) Til middag spiste vi pasta med bolognese-saus. Vakt: Steinar 20-02, Erik 02-08. (350nm av 2025nm)
02.12.03 ...til havs... Overskyet 24-25/ 148/4310
Fortsatt bra seilvind fra nordøst. Vi har fått kontakt med Cara og seiler videre sammen med dem (Vi deler ikke nattevakter, men det er hyggelig å ha noen å snakke med noen ganger i løpet av dagen og så diskuterer vi værmeldinger, fiskelykke og seilføring.) Tobias, Håkon og Guro øver på julesanger, særlig den om nissen på låven. Erik og Steinar hadde styrketrening på fordekket. Fikk en fin gullmakrell (dorado) på ca 1,5 kg på kroken som vi stekte i hvitløkssmør til middag. Olve står på alle fire på gulvet i salongen og balanserer i bølgene. Vakt: Steinar 20-02, Erik 02-08. (498nm av 2025nm)
03.12.03 ...til havs... Sol, overskyet 24-28/26,5 128/4438
Mindre vind og roligere sjø. Vi har seilt med spridd geona hele tiden. Olve, Håkon og Tobias badet i balje med saltvann på dekk. Vi fikk en liten gullmakrell på kroken, litt liten til middag så vi sparer den til i morgen for å se om vi får en til... Steinar har arrangert tippekonkurranse for de voksne om når vi kommer fram til Barbados. Alle har levert inn forslag som er forselglet til vi kommer fram. Til middag spiste vi skinkeboks, poterer og maiskolber. Om kvelden feiret vi at vi hadde seilt mer enn 25 prosent av turen. Vakt: Steinar 20-02, Erik 02-08) (626nm av 2025nm)
04.12.03 ...til havs... Sol, lettskyet 25-30/27 111/4549
Mindre vind og litt motorkjøring. Vi stoppet opp for at de voksne kunne bade i Atlanterhavet. Deilig varmt vann, 27 grader, men litt skummelt å tenke på at akkurat der vi hoppet uti var det 5000 meter til bunnen. Ingen fiskelykke idag heller, så til middag hadde vi pasta med pølser i oste/fløtesaus. Vakt: Guro 20-24, Steinar 24-04, Erik 04-08. (737nm av 2025nm)
05.12.03 ...til havs... Sol 25-30/27 105/4654
Fortsatt lite vind, motor nesten hele natten. Erik og Steinar brukte hele formiddagen til å finne ut hvordan genakeren skal stå best mulig. Steinar fant ut av lekkasjen av kjøleveske i motoren - en slangeklemme var røket. Ny ble satt på og alt fungerer som det skal. Tobias og Håkon badet seg selv og alle plastdyrene i balje på dekk. Ellers har de lagt puslespill og spilt spill. Ingen fisk i dag heller, så den lille doradoen vi fikk for to dager siden ble brukt i en fisk- og risgryte. Til kvelds vanket det chocolate chip cockies og kald melk. Vakt: Guro 20-24, Steinar 24-04, Erik 04-08. (842nm av 2025nm)
06.12.03 ...til havs... Sol 26-30/27 83/4737
Lite vind, men vi holder farten oppe med genakeren. En fisk bet på men slapp kroken når vi begynte å dra den opp. Olve har begynt å studere og pirke på små detaljer som ringen til mamma eller den røde hanekammen på en lekehane. Til middag hadde vi pannekaker med blåbærsyltetøy! (Erik hadde med Toro-pannekaker fra Norge) Vakt: Guro 20-23, Steinar 23-0330, Erik 0330-08. (925nm av 2025nm)
07.12.03 ...til havs... Sol 26-30/27 118/4855
Litt mer vind, men den er ustabil. Vi hadde et skikkelig regnskyll om natten. Seilte med genaker og spridd forseil hele dagen. Til lunsj ble champagnen sprettet og vi feiret at vi var kommet halvveis til Barbados. Vi skålte med Per og Aina på Cara over VHF'en. Erik og Steinar har laget styrketreningsprogram som de kjører på fordekket. Det er veldig varmt om dagen og alle, inkludert Olve, badet i løpet av dagen (balje eller bøtte på dekk). Igjen hadde vi stor fisk på kroken som slapp når vi begynte å dra den inn - Erik og Steinar diskuterer mye fisketeknikk... Til middag hadde vi pasta- og skinkesalat og siden det var søndag hadde vi også dessert - fruktsalat meg krem. Det er 2. søndag i advent og vi åpnet adventspresang fra bestemor: Mummispill til PC'en - så nå gleder Håkon seg til vil har nok strøm til at han kan spille på PC. Vakt: Guro 20-23, Steinar 23-0330, Erik 0330-08. (1043nm av 2025nm)
08.12.03 ...til havs... Sol, lettskyet 26-31/27 118/4973
Nydelig dag, men litt lite vind. Genakeren blir flittig brukt. Endelig fiskelykke og Steinar fikk opp en dorado på 7 kilo. Fisken var 1,20 meter lang. Vi fikk heldigvis låne en klepp fra Cara før vi reiste fra Cape Verde - og den kom godt med. Erik sto på badestigen og hogg tak i fisken og måtte nesten ligge over den med all sin vekt for at den ikke skulle sprelle ut av balja.Til middag hadde vi ovnsbakt doradofilet og poteter med mojosaus. Vakt: Guro 20-23, Steinar 23-0330, Erik 0330-08. (1161nm av 2025nm)
09.12.03 ...til havs... Sol 25-31/27 129/5102
Fin dag, men fortsatt lite vind. Oppdaget at noen av trådene i wiren på innervantene på begge sider har røket!. Satte opp et ekstra vant (vi hadde med ekstra wire) på lo side og bruker lensetakkelen pluss et ekstra tau for å sikre på le side. For å spare riggen bruker vi ikke genakeren lengre og kommer til å redusere seilføringen dersom det blir mye vind. Kjørte en del motor på dagen og Håkon og Tobias kunne spille PC-spill. Olve sitter helt på egen hånd på bunn i cockpiten og har begynt å leke med vaskefat med vann og plastdyr (sånn som Tobias og Håkon gjør minst en gang hver dag). Til middag hadde vi stekt dorado med hvitløk, ris og tomatsalat (de siste tomatene...) Vakt: Guro 20-24, Steinar 24-04, Erik 04-08. (1290nm av 2025nm)
10.12.03 ...til havs... Sol 25-31/27 115/5217
Ingen vind - motorkjøring hele natten. Seilte på dagen, men det gikk ikke fortere enn 3,5-4,5 knop. Oppdaget at det lekker girolje og at nivået på oljen var under minimum. Får ikke opp skruen til påfyllingshullet, så det blir ingen motorkjøring før vi vet noe mer... Vi forsøkte å ringe et marine-verksted på Barbados med satelittelefonen for å høre om de kan reparere riggen når vi kommer fram, men det var så dårlig linje at vi kom ikke noe særlig lenger - prøver å ringe igjen senere. Feiret med sjokoladekjeks at vi passerte 2/3 av turen. Tredje middag på storfisken - pasta med dorado i fløtesaus (det som var igjen av fisken etter dette kastet vi på sjøen) Vakt: Guro 20-24, Steinar 24-04, Erik 04-08. (1405nm av 2025nm)
11.12.03 ...til havs... Sol 25-31/27 98/5315
Fint vær, men lite vind. Steinar jobbet mer med feilsøking på oljelekkasjen. Ringte motormannen vår i Norge - Steinar Paulsen - som vanlig hadde han mange gode råd til oss! Tobias og Håkon har lekt sjørøvere med skattekart og det hele. Den ene siden av salongen var land og den andre var skuta og for å ro mellom brukte de Eriks hodepute... til middag hadde vi pølser og potetstappe. Vakt: Guro 20-24, Steinar 24-04, Erik 04-08. (1503nm av 2025nm)
12.12.03 ...til havs... Sol, lettskyet 25-30/ 125/5440
Fin seildag - endelig litt mer vind (men litt ubehagelige dønninger). Erik fikk brennmanet i ansikten da han hadde saltvannsdusj på dekket. Til middag ble det skinke og maiskolber. (Lite fiskelykke). Dagens kommentar fra Håkon som så på stjernehimmelen: "Det er jammen mange stjerner her ute på Lanter'n". Vakt: Guro 20-23, Steinar 23-0330, Erik 0330-08. (1628nm av 2025nm)
13.12.03 ...til havs... Sol 25-31/27 120/5560
Vinden holder og vi seiler i bra fart (godt for moralen ombord...) hadde to napp på snøret, men begge glapp. Erik pusset rust og Steinar monterte en ekstra hengelås på luken. Til middag hadde vi Spagetti Bolognese. Vakt: Steinar 21-0230, Erik 0230-08 (Guro var sliten og måtte ha en hel natts søvn...) (1748nm av 2025nm)
14.12.03 ...til havs... Sol 25-31/27 146/5706
Fin seilvind, vi surfer videre (og nærmer oss mål!) Det er 3. søndag i advent og i adventspresang fra bestemor fikk vi tre CD'er med julesanger og julefortellinger - veldig populært! Pasta med bacon i fløtesaus til middag (fortsatt ingen fisk...). Vakt: Guro 20-24, Steinar 24-04, Erik 04-08. (1894nm av 2025nm)
Barbados
15.12.03 Bridgetown Sol 25-31/27 146/5852
Super seilvind hele natten og dagen. Ankom Bridgetown kl. 1500 lokal tid! Sjekket inn i cruisehavnen og ankret senere opp i Carlisle Bay. Spiste en enkel middag i båten fordi det var blitt ganske sent, men feiret senere med champagne og Steinars fenalår som han fikk til bursdagen da vi reiste fra Drøbak. Vakt: Guro 20-24, Steinar 24-04, Erik 04-08. (2025nm av 2025nm)
16.12.03 Bridgetown Sol, lettskyet 29-33/Y27,5 0/5852
Slappet av etter overfarten. Det lå flere norske båter i Carlisle Bay: Con Amore, Makai, Bris og Celin (fra Egersund). Ankeret satt ikke så godt, så vi flyttet oss litt etter frokost. Det bor noen havskildpadder i området og Erik så en som lå på bunnen og passet på ankeret vårt. Steinar undersøkte en del for å se hva vi kan gjøre med innervantene - det virker ikke helt enkelt. Spiste middag og drakk paraplydrinker på "Boatyard" som er strand/bar/restaurant + båtfasiliteter for seilere (og andre). De har egen jollekai og det er vakter der. Det koster ingenting å bruke fasilitetene!
17.12.03 Bridgetown Sol 29-31/27,5 0/5852
Jobbet litt i båten og gikk på "jakt" etter diverse utstyr og muligens wire til nye stag. Fant ingen god løsning, så Steinar ringte til en båtbutikk på Martinique. Ifølge guideboka vår drives butikken av Jaques "who loves to do rigging". Han kunne fikse stagene før jul dersom vi kom til Fort de France så tidlig som mulig på fredag. Tobias, Håkon og Olve var på stranden det meste av dagen. Vi fylte vann (hentet i kanner fra Boatyard), det var første gang etter at vi forlot Gran Canaria og det var fortsatt 1/4 tank igjen. Vi mistet den ene åren til jolla (knakk av under jollekaia mens vi fylte vann og det var blitt for mørkt til at vi kunne finne den igjen i vannet.)
18.12.03 ...på havet. Sol, lettskyet 29-31/27 ...
Sto opp kl. 0630 for å seile til Martinique. Brukte nesten 3 timer på å få sjekket ut fra Barbados (vi måtte kjøre inn til cruisehavnen igjen og kom selvfølgelig samtidig med 5-6 cruiseskip.) Mens vi lå i havnen og ventet kom en nordmann som var kaptein på cruisebåten "Chrystal Symphony" og hilste på. Vi hadde fin seilvind hele dagen og natten. Ingen var egentlig veldig klar for nattevakter etter endelig å ha kommet over Atlanterhavet, men heldigvis hadde Guro kjøpt en king size Snickers til hver av de voksne som trøst gjennom natten.
Martinique
19.12.03 Fort de France Sol 29-30/27 126/5978
Kom fram til Fort de France på morgenkvisten. Demonterte innervantene og tok de med inn til byen. Jaques hos "Sea Service" ordnet nye vant i løpet av dagen. Spiste lunsj på McDonalds - gutta ble veldig glad da de oppdaget at det var McDonalds rett ved havnen! Tobias, Håkon, Olve og Guro var på stranden om ettermiddagen mens Erik og Steinar jobbet i båten med bl. a. å montere nye vant.
20.12.03 Fort de France, (og på havet) Sol, en enorm regnbyge 28-30/27 ...
Ordnet småting i båten, gikk en tur i byen. Steinar vasket båten under (den var full av en slags sjøanemone som gror på skroget på Atlanterhavet). Lisbet og Ida kom med fly i fem-tiden og Erik og Tobias var på flyplassen for å møte dem. Til middag spiste vi take away fra McDonalds. Rundt kl. 21 lettet vi anker og seilte mot Bequia. Det blåste ganske friskt og vi hadde en urolig natt. Det blåste nesten mer enn vi noen gang hadde hatt over Atlanterhavet og vinden var mot oss, så vi seilte kryss. I tillegg var det ganske store dønninger fra siden, spesielt når vi ikke var i le av en øy. Lisbet og lille Ida fikk en ganske hard start på ferien etter først og ha vært på reisefot med fly i over 15 timer...
Bequia (St. Vincent and the Grenadines)
21.12.03 Admiralty Bay Sol, lettskyet 28-31/28 94/6072
Vi kom inn til Port Elizabeth på formiddagen og ankret opp i Admiralty Bay. Vi tok en taxibåt inn til byen og sjekket inn hos "Immigration". Etterpå spiste  vi deilig middag på "Gingerbread house". Port Elizabeth er en veldig koselig by med mange hyggelige restaurater og kafeer.
22.12.03 Admiralty Bay Sol 29-31/28 0/6072
Gutta jobbet litt i båten med vasking o.l., resten av gjengen var på stranden. Vi fikk vasket masse klær på et vaskeri i Port Elizabeth. Spiste middag i båten.
23.12.03 Admiralty Bay Sol 29-31/28 0/6072
Gikk en tur i byen for å gjøre de siste juleinnkjøpene. Steinar, Erik, Tobias og Håkon kjøpte nye hawaiiskjorter til julaften. Kl. 17 var det norsk/svensk "bli-kjent"-treff i hagen på Frangipani hotell. Etterpå spiste vi kjempegod pizza på Mac's sammen med Lasse og Minna fra Nada.
24.12.03 Admiralty Bay Sol 29-31/28 0/6072
JULAFTEN! Julenissen hadde vist sveipet over båten i løpet av natten, for da Håkon og Tobias våknet var hele cockpiten full av gaver! Vi spiste julefrokost med norsk røkelaks (som Lisbet hadde med) og eggerøre og øl og akevitt. Etterpå åpnet vi alle gavene og ringte juletelefoner til Norge (som ligger 5 timer foran oss i tid). Mellom kl. 13 og 15 var vi på julegløgg hos Mariann "Why Knot?". Norske Mariann kom til Bequia sammen med sin mann Peter Røren for en del år siden etter at de hadde forlist med båten "Fredag". Mariann er kjent for å invitere alle skandinaviske seilere på Bequia på juletreff hjemme hos seg selv. I år var det rundt 120 seilere hos Mariann! Om kvelden var det grillfest på stranden for 70 norske og svenske seilere - etter kjempeflott initiativ fra Rebekka og Erik fra Vingolv. En lokal mann stilte med grill og lys og mat o.l. Vi hadde bare med tallerkener og bestikk og drikke. Det ble en flott fest på stranden og barna hadde det kjempegøy.
25.12.03 Admiralty Bay Sol 29-31/28 0/6072
Stranddag. Kl. 17 hadde vi invitert Elin og Linnea fra Let go og Frida og Emil fra Hermine II på risengrynsgrøt og norsk husholdningssaft - populært!
26.12.03 Admiralty Bay Sol, overskyet, regnbyger 29-31/28 0/6072
Var på Marann's og spiste "very big ice cream" - stor banana split med hjemmelaget iskrem. Vi kjøpte ny dykkemaske og snorkel til Håkon. Steinar, Erik , Tobias og Håkon snorklet utenfor Belle Point og så masse fine fiske og koraller. Håkon fikk til å bruke snorkel med en gang. Lisbet laget veldig god pastamiddag i båten om kvelden.
27.12.03 Admiralty Bay Sol 29-31/28 0/6072
Felles julelunsj med mange av de andre norske og svenske båtene på stranden. Alle hadde med seg litt julerester, så det vanket både pinnekjøtt, sild og pepperkaker. Lisbet hadde laget skattejakt for barna - tre skritt fra den gamle eika var det gravd ned en kiste full av godterier! Om ettermiddagen snorklet gutta ved Devils table - også et veldig bra sted!
28.12.03 Admiralty Bay Sol, lettskyet 29-31/28 0/6072
Stranddag. Vi snorklet på et rev rett ved stranden og så mange fisker og flere blekkspruter. Spiste middag på Porthole Restaurant - noen smakte på en spesialitet i Karibia: "conch" (konkylie).
29.12.03 Admiralty Bay Overskyet 27-30/28 0/6072
Litt gråvær og noe mer vind. La ut et ekstra anker. Gikk en tur i byen, var på internettkafe og spiste lunsj/middag på bistroen sammen med bl. a. Let go. Etterpå gikk vi tur til Friendship Bay på andre siden av øyen og drakk kjempegod milkeshake på  den hyggelige strandbaren på Friendship Bay Resort.
30.12.03 Friendship Bay Overskyet, litt sol 27-29/28 5/6077
Det rullet veldig mye i natt, så vi har bestemt oss for å flytte oss til Friendship Bay som ligger mer i le fra den vindretningen som blåser nå. Let go og Hermine II gikk også. Provianterte litt på Euroshopper i Port Elizabeth - dyrt og dårlig utvalg! Spiste veldig god middag på Friendship Bay Resort.
31.12.03 Friendship Bay Overskyet, noen regnbyger 27-29/28 0/6077
NYTTÅRSAFTEN. Mye vind i natt og usikkerhet for at andre båter ikke hadde skikkelig ankerfeste. Steinar og Erik hadde ankervakt fra kl. 02. Det er veldig mange charterbåter her og ikke alle har like erfarne skipper/mannskap. (Det verste er franskmenn i katamaraner....) Enkelte ganger ser det ut som de bare dropper ankeret, tar seg en røyk og går og legger seg. Vi flyttet båten litt lenger inn i bukten på formiddagen og la ut et ekstra anker. Om kvelden feiret vi nyttårsaften på Whaleboner Restaurant i Port Elizabeth sammen med 35 andre nordmenn og svensker. Spiste deilig hummer. Guro ble bitt av en "centipede" (en mellomting mellom larve og skorpion med 14 ben!) på vei til restauranten. Det gjorde fryktelig vondt og heldigvis var det noen andre nordmenn der som viste hva det var. De mente Guro kunne se fram til 3 dager med fryktelige smerter oppover benet og at det ville hovne opp, hvis hun hadde vært allergisk mot insekter måtte hun reist rett på sykehuset. Vi hadde en veldig hyggelig taxisjåfør som også kjente til dyret (det er ganske vanlig her) og han mente det var best å reise på sykehuset uansett. Der fikk Guro en sprøyte i armen, salve på bittet og beskjed om at hun kunne ta paracet mot smertene og komme tilbake dersom det begynte å hovne opp - og ikke drikke noe alkohol... I løpet av kvelden ga smerten seg helt og det hovnet ikke opp.