Loggbok

Januar og februar 2004

2003 | jul/aug 03 | sept/okt 03 | nov/des 03 |

| Siste loggføringer |

Dato Sted Vær Temp. luft/sjø Distanse/sum (nautiske mil)
01.01.04 Friendship Bay Sol, lettskyet 28-30/27 0/6077
Stranddag i Friendship Bay. Spiste sen lunsj på hotellet som drives av "Mr. Lars" - en svenske som slo seg ned på Bequia for 13 år siden og som driver det luksuriøse stedet Friendship Bay Resort. Om kvelden oppdaget vi av begge ankerene hadde satt seg fast i vraket som ligger midt i Friendship Bay (og som vi ikke visste om på forhånd...). Vi greide ikke å dra løs ankerene med ankervinsjen eller håndmakt, så vi satset på at vi satt så godt fast at vi lå trygt til neste dag.
02.01.04 Friendship Bay Sol, lettskyet 28-30/27 0/6077
Fikk god hjelp av Fredrik fra Symphony til å få løs ankerene. Han er vannpolospiller og hadde god lungekapasitet til å være lenge under vann! Om formiddagen dro vi sammen med Let go og Hermine II til Oldhegg Turtle Sanctuary som drives av Mr. King. Han har viet livet sitt til å hjelpe bestanden av skilpadder på Grenadinene - en bestand som er sterkt truet. Håkons nye favorittdyr er skilpadde og han har fått halskjede med skilpadde av kokosnøttskall som Willi på Bequia her laget. Dagen kommentar fra Håkon etter at han spurte hvor alle gresshoppene han hørte om kvelden satt, og Guro svarte at de sitter nok i buskene: "Neimen mamma da, de bor jo i gresset - det er jo ikke buskhoppere!" Ellers var dagens spørsmål fra Håkon hvor Olve var før han kom inn i magen til mamma....
03.01.04 Friendship Bay Sol, noen regnbyger 27-30/22(!) 0/6077
Tur inn til Port Elizabeth. Kjøpte nye årer til jollen. Spiste lunsj på bistroen. Tilbake i båten fikset Steinar ristingen og de rare lydene i påhengsmotoren - alle skruene i bunnpannen var løse! Om kvelden lærte Lisbet og Erik oss et nytt kortspill: Viggo - kjempegøy.
04.01.04 Mayreau, Saline Bay Regnbyger 27-29/24 27/6104
Ryddet båten og seilte sørover mot Mayreau - nærmeste øy til Tobago Cays. På veien seilte vi innom Mustique for "celebrity spotting" - men vi så ingen kjendiser, bare mange fine eiendommer. På Mayreau prøvde vi først å ligge i Salt Whistle Bay, men det var altfor trangt og litt mye vind. Valgte derfor å ankre opp i Saline Bay.
05.01.04 Mayreau, Saline Bay Sol, regnbyger 28-31/24 0/6104
Steinar vasket båten på sidene og under. Dagstur på land. Mayreau har en liten befolkning og nesten ingen turister. "Byen" ligger i en eneste lang bakke og på toppen ligger en gammel katolsk kirke. På platået bak kirken var det fantastisk utsikt over Tobago Cays. Vi gikk også den lange bakken ned til Salt Whistle Bay - bare for å konstantere at der var alle turistene... Vi spiste middag på en fargerik restaurant, "Rightous and de Youths", som drives av Robert - ekte rastafari med stor sans for Bob Marley. Vi spiste deilig hummer (languster). Olve reiser seg og står på egen hånd hvis han kan holde seg i et rekkverk e.l.
06.01.04 Mayreau, Saline Bay Sol, litt overskyet 28-31/24 0/6104
Stranddag. En stor cruisebåt kom inn i bukten om morgenen og den ellers så øde stranden ble stapp full av franske cruisebåtturister. Cruiseskipet har med seg alt de trenger av mat og drikke og musikk og underholdning osv. og det eneste positive for lokalbefolkningen er at et par av dem får lov til å stable solsengene. Vi fikk så vidt lov til å bruke noen senger vi også. Erik og Steinar prøvde å snorkle på vraket av et skip fra 1. verdenskrig, men det var litt dårlig sikt.
07.01.04 Mayreau, Saline Bay Sol, regnbyger 27-30/24 0/6104
Gikk tur sammen med Let go og Hermine til en strand på andre siden av øya. Der var det fullt av konkylieskjell og Håkon insisterte på å ha med seg fire tilbake i båten. Spiste lunsj på den andre stranden etterpå - som var helt tom i dag - ingen cruisebåt. Eva Kristin fra Hermine hadde laget kjempegod sjokoladekake. Om ettermiddagen gikk vi tur til kirken igjen og på jakt etter en restaurant som solgte is - uten hell! Erik og Steinar vasket og fikset jolla. Av noen lokale fiskere fikk vi kjøpt haifilet som Lisbet tilberedte til middag - veldig godt!
08.01.04 Tobago Cays Sol 28-30/26,5 4/6108
Gikk sammen med Cara, Let go og Hermine til Tobago Cays. Nydelig sted med krystallklart vann og fin ankringsplass innenfor et stort rev. Atlanterhavet står rett inn, men revet tar av for alle bølgene. Badet og snorklet fra båten. Lisbet sørget for at både Håkon og Steinar fikk en velfortjent hårklipp.
09.01.04 Tobago Cays Sol 28-30/26 0/6108
Steinar vasket båten under. Var på stranden. Det var et lite rev bare noen meter ute fra stranden og både Tobias og Håkon snorklet masse. Vi så mange forskjellige fisker og koraller i flotte farger. Erik og Steinar tok jolla ut for å snorkle på det store revet også. Det var ganske grunt å svømme over revet (ca 30 cm) og på utsiden gikk det bratt ned.
10.01.04 Tobago Cays Sol, litt regn 27-29/26 0/6108
Steinar vasket ferdig båten under. Vi prøvde oss på stranden, men det blåste så mye at vi måtte gi opp (sanden pisket mot huden...). Steinar og Erik var og hilste på Nils på Nikolai. Erik og Steinar snorklet på revet en gang til og var veldig fornøyd med opplevelsen. Av en av de lokale båten kjøpte vi tunfiskfilet, så til middag hadde vi sushi til forrett og ovnsbakt tunfisk til hovedrett.
11.01.04 Union Island, Clifton Bay Sol, overskyet 28-30/26 6/6114
Gikk for motor til Union Island - den siste øya av Grenadinene. Ruslet en tur i byen, som var rimelig søndagsstengt... Spiste lunsj/middag på en koselig restaurant og spilte kort i båten om kvelden. Dagens spørsmål/kommentar fra Håkon: Hvorfor er Besten tykk i magen? Han ble jo ikke laget sånn...?
12.01.04 Union Island, Clifton Bay Sol, lettskyet 28-30/26 0/6114
Sjekket ut fra St. Vincent og Grenadinene: Toll lå i byen, mens immigrasjon lå på flyplassen....Fylte vann og handlet en del mat og drikke på supermarkedet (dyrt) og frukt hos en av fruktkonene på torget. Fikk vasket tre vaskemaskiner gjennom "The Anchorage" og både Lisbet og Guro fikk brukt VISA-kortet sitt på "boutiquen" på Bougenvilla Hotel.
Grenada
13.01.04 Prickly Bay Lettskyet 28-30/25 47/6161
Seilte tidlig avgårde sammen med Let go. På vei nedover til Grenada seilte vi innom perlen Sandy Island utenfor Carriacou, men det blåste litt mye til å ankre opp der. Vi hadde fin seilvind hele veien sørover. Ankret opp i Prickley Bay, rette uten for hovedstaden St. Georges, sammen med ca 100 andre båter (!). Spiste middag i båten om kvelden.
14.01.04 Prickly Bay Lettskyet 28-30/25 0/6161
Ordnet litt i båten. Guro sjekket inn og fikk kjeft for at vi ikke hadde kommet tidligere... Steinar var i båtbutikk. Om ettermiddagen gikk vi en tur og spiste middag på kinarestauranten Choo Light.
15.01.04 Prickly Bay Sol 27-29/25 0/6161
Stranddag. Tok taxi til og fra stranden på Grand Anse - fin strand. Om kvelden var Erik, Steinar, Arild (Let go) og Andres (Hermine) på kino og så Ringenes Herre III!
16.01.04 Prickly Bay Sol, lettskyet 27-29/25 0/6161
Sightseeing på Grenada sammen med Let go og Hermine. (Leide en stor taxi for en dag) Lisbet og Guro ble igjen med Ida og Olve og gikk på shopping/stranden i stedet. Om kvelden var Lisbet og Erik barnevakt og Guro og Steinar var i land og spiste middag. Spiste på "The Boatyard" hvor vi pleier å legge jolla og siden det var fredag kveld var det steelband musikk og band. Om kvelden var stedet stapp fullt av amerikanske studenter som studerer medisin på St. Georges University. (Visstnok de studentene som ikke har gode nok karakterer til å komme inn på medisinstudiet i USA, men som har nok penger til å studere på Grenada...)
17.01.04 Prickly Bay Sol, lettskyet 27-29/25 0/6161
Jobbedag i båten for Erik og Steinar. Lisbet og Guro var på stranden med alle barna. Om kvelden var Lisbet og Guro på sirkus med Tobias og Håkon. Fransk sirkus - veldig enkelt, men de hadde løver og tigere og Tobias og Håkon syns det var kjempebra!
18.01.04 Prickly Bay Sol, overskyet 27-29/25 0/6161
Vaskedag i båten. Erik var på stranden med Ida og Tobias, mens  Lisbet og Guro vasket båt. Om ettermiddag gikk vi tur til et kjøpesenter for å spise bananasplitt, men de var nesten tom for bananer - bare Guro fikk. Håkon og Tobias fikk "regnbueis" og bæsjet blått dagen etter! Etterpå kjøpte vi med oss take away fra kinarestauranten og spiste i båten. Kortspill om kvelden.
19.01.04 Hog Island Sol 27-29/27 2/6163
Steinar kjørte Lisbet, Erik, Tobias og Ida inn til land kl. 0430. De hadde bestilt taxi som skulle kjøre dem til flyplassen. Larsson skal være en uke på Martinique før de vender nesene hjemover til Tromsø igjen. Vi seilte til Hog Island (2,5 nm) om formiddagen for å treffe igjen Let go og Hermine. Var på stranden hele dagen og tok en øl på strandpuben om ettermiddagen. Olve krabbet rett ut i vannet med bleie og body og lå og "svømte" på magen i vannkanten - syns det var kjempegøy - det gjorde ingen ting om en og annen bølge skylte over han! Ble invitert på bursdagsfest for Emil og Andres i Hermine i morgen.
20.01.04 Hog Island Overskyet 25-27/27 0/6163
Ryddedag i båten, Steinar pusset litt rust o.l. Håkon var på besøk hos Elin. Om kvelden var vi ombord i Hermine for å feire Emils bursdag. Siden vi ikke hadde vært i byen etter at vi ble invitert i bursdag, måtte vi finne fram presang i båten. Det ble julehefte med Pusur, en pose "bilar" og en boks makrell i tomat. I bursdagen ble det servert hamburgere til barna og verdens beste baccalao til de voksne. Barna så på 102 dalmatinere på DVD - gjett om Håkon syns det var stas. Det var en kjempekoselig kveld ( - som også ble en slags avskjedsfest fordi Hermine  blir igjen, mens Let go og vi seiler videre.)
21.01.04 Hog Island Sol, lettskyet 28-30/ 0/6163
Olve, Guro og Steinar reiste inn til hovedstaden på Grenada, St. George. Håkon ble igjen på stranden sammen med Elin og gjengen. St. George var ok, masse butikker av typen "Nille" og et ganske artig frukt- og kryddermarked. Om kvelden startet vi seilasen mot Trinidad sammen med Let go. Det ligger masse rev utenfor Hog Island, så vi måtte gå ut før det ble mørkt. Bra seilvind, men litt urolig sjø.
Trinidad og Tobago
22.01.04 Chaguaramas Sol, overskyet, regnbyger 28-31/ 82/6245
Ganske utstabile forhold gjennom natten: Mye vind, lite vind, regnbyger (opp og igjen med lukene...) Kom fram til Chaguaramas om morgenen, sjekket inn hos både "immigration" og "customs". For første gang insisterte immigrasjonsoffiserene at de skulle se alle ombord for å sjekke passene, så det var bare å vekke Olve fra formiddagsluren og dra han på land.... Chaguaramas er stedet for å fikse og ordne ting og tang. Det er ikke veldig koselig her, men innerst i bukten ligger et ganske hyggelig hotellkompleks med supermarked, frisør, restaurant, internettkafe o.l. Ellers er det en rekke "boatyards" hvor man kan ta båten opp for å gjøre arbeid på den. Cecilie og Linnea fra Let go og Guro fikk en times omvisnings kjøretur på boatyardene av en lokal agent for International Paint. Folk fra Trinidad vil gjerne vise fram landet sitt!! Under omvisningen så vi at både Cara, Visaya og Picasso lå på land. Vi la oss for anker i bukten, spiste middag i båten og la oss tidlig.
23.01.04 Chaguaramas Sol, lettskyet 27-29/ 0/6245
Sjekket ut stedets båtbutikker og for første gang på lenge kunne vi krysse ut flere av de tingene på listen som Steinar alltid går og bærer på. Steinar fikset kjøleskapet! (Vi har hatt rundt 20 grader i boksen de siste ukene...) Vi hadde sendt en e-mail til Isotherm i Norge og fått et svar tilbake med tips om at det kunne være lurt å bytte kabelen mellom batteriet og kjølemaskinen. Steinar kjøpte ny kabel og monterte - og kjøleboksen fungerer som den skal!  Håkon og Guro var på bassenget sammen med Linnea og Elin. Håkon hopper fra kanten på den dype enden uten armringer og svømmer under vann inn til kanten. Olve krabber av gårde som et hurtigtog når han settes ned på bakken - rett mot vannet! Om kvelden spiste vi pizza på Joe's - veldig godt og billig. Traff igjen Geir fra Visaya og også et par fra Stavanger som reiser med båten Solid. Tommy og Susann i Con Amore ligger også her. Om natten ble vi vekket av motordur og holdt på å bli kjørt på av en herreløs jolle som sirklet rundt i bukten. Jolla var bare fem meter fra oss. Til slutt klarte noen menn å hoppe ombord i jolla å få stoppet motoren.
24.01.04 Chaguaramas Sol, lettskyet 27-29/ 0/6245
Vi hadde også ombord en mann fra et elektronikkfirma for å se på SSB'en og VHF'en (vi kan ikke sende, bare lytte på begge to...) VHF'en må leveres inn til reparasjon. For SSB'en ble vi anbefalt å montere ekstra kobberbånd mellom tuneren og jordingen. Testet SSB'en, prøvde å sende til Tommy på Con Amore - men det funket fortsatt ikke! Håkon var en tur å badet med Elin og Linnea igjen (det går nemlig ikke å bade fra båten i bukten her, altfor skittent vann...) Snakket med Annett på Trump Tours om muligheten for å organisere en tur for å se på karnevalsforberedelser. Det blir busstur sammen med Let go på tirsdag
25.01.04 Chaguaramas Overskyet, regnbyger 26-29/ 0/6245
Var på nettkafe om formiddagen, sjekket e-post o.l. Om ettermiddagen tok vi en maxi taxi inn til Port of Spain for å se på "Kids Spectakula" - et show der mange av karnevalsartistene opptrer for barn. Det var nok litt for "voksent" for Håkon, særlig fordi han ikke forstår engelsk, men det var masse fin musikk og det var gøy å se på hvor morsomt alle barna fra Trinidad hadde det.
26.01.04 Chaguaramas Sol, overskyet 26-29/ 0/6245
Dagstur til Port of Spain - shopping! Det er billig i Trinidad og det ble noen småting på alle sammen. Blant annet skjorter til Steinar, solbriller og badeshorts til Håkon, shorts og topp til Guro og noen nye t-skjorter til Olve. Middag på KFC i byen. På vei tilbake til Chaguaramas stoppet vi også på et stort kjøpesenter.
27.01.04 Chaguaramas sol, overskyet, litt regn 27-29/ 0/6245
Guro vasket klær og traff en veldig hyggelig amerikansk dame på vaskeriet. Lærte blant annet noen knep for å få tøyet litt renere i 30-minutters maskinene. Steinar jobbet på PC, og Guro fikk lagt ut et nytt reisebrev. Vi spiste lunsj på Joe's. Om kvelden var vi på busstur sammen med Let go og deres gjester Liv Unni og Pål og Con Amore. Vi besøkte tre "Mas Camps" som er steder der de lager kostymer til karnevalet og hvor man kan bestille seg det kostymet man ønsker. Kostymet du velger bestemmer hvilken gjeng du skal gå sammen med i paraden, og det kan være mange tusen som har matchende kostyme. Etterpå var vi innom tre "Panyards" hvor band øver på steelpanmusikk. Under karnevalet er det steelpan-konkurranse og det øves flittig opp mot konkurransen. Den amerikanske damen som Guro traff på vaskeriet er med i et steelband og vi var innom "hennes" panyard. Håkon og Elin fikk prøve trommene.
28.01.04 Chaguaramas Sol, lettskyet 27-29/ 0/6245
Guros bursdag - 31 år! Steinar og Håkon ordnet frokost på sengen og Guro fikk pakker og flotte kort. Lisbet og Erik hadde lagt igjen en presang også - den kjolen som Guro prøvde på Grenada, men som ikke kjøpte siden hun egentlig bikke trengte den! Om formiddagen var Guro hos frisøren og fikk både klippet seg og en pedikyr for under 200 kroner! Guro og Olve reiste også til det kommunale helsesenteret for å få gulfebervaksine, men kom tilbake med uforrettet sak, fordi de hadde ikke flere vaksiner igjen som ikke var gått ut på dato. (De vaksinene vi hadde med oss fra Norge er ødelagt fordi det har vært for varmt i kjøleskapet på båten). Om kvelden spiste vi middag på restauranten på Crews Inn - veldig god mat.
29.01.04 Chaguaramas Lettskyet 27-29/ 0/6245
Vi hadde opprinnelig planer om å reise videre i dag, men når vi sjekket med elektronikkfirmaet, var VHF'en ikke klar ennå. En ny mann fra firmaet var ombord for å feilsøke på SSB'en (de var litt flaue for at de hadde gjort en litt dårlig jobb sist...) han fant noen nye feil og tok med seg SSB'en for å fikse den til i morgen. Let go dro til Chacachacare Island og vi reiser etter i morgen. Hermine kom inn til bukten i dag og vi spiste middag sammen med de på Joe's om kvelden.
30.01.04 Chaguaramas Sol, overskyet, regnbyger 27-29/ 0/6245
Skulle egentlig gått i dag, men VHF'en var forsinket og Steinar måtte selv reise til Port of Spain for å hente den. De hadde funnet feilen, men kunne ikke reparere fordi de manglet delen! SSB'en ble imidlertid fikset og for første gang kunne vi sende ut. Vi testet mot Tommy i Con Amore og i morgen skal vi prøve å melde oss på Skandinavisk nett - et uformelt radionettverk av skandinaviske båter i Karibia som drives av svensken Patrik. Håkon badet i bassenget sammen med Emil og Frida fra Hermine om ettermiddagen.
31.01.04 Chacachacare Island Sol 27-30/ 6/6251
Om morgenen snakket vi med Patrik på Skandinavisk nett og vi pratet med Terje i Mirandi. Vi snakket også med en svensk båt, Smilla, som er på vei mot Panama. De har også barn ombord og var interessert i å komme i kontakt med oss. Fylte vann og diesel i Chaguaramas før vi gikk. Billig: 250 liter diesel og 200 liter vann for drøyt fire hundre kroner. Gikk til Chacachacare om formiddagen. Øyen er helt forlatt nå etter at den tidligere var tilholdssted for spedalske. Vi ankret opp for dagen i Sanders Bay. Tok opp jollen og vasket båten utvendig - den var blitt ganske grodd i Chaguaramas og det var oljesøl i bukten mens vi lå der også. Vi dro videre etter middag, men ankerkjettingen hadde surret seg fast i noen steiner. Steinar måtte dykke flere ganger for å få det løs.
Venezuela
01.02.04 Islas Los Testigos Sol 27-29/25 96/6347
Fin nattseilas til Los Testigos, men seilte med bare storseil fordi vi hadde vinden rett akter og det gikk fort nok uten å spri forseilet. Håkon var litt uggen i begynnelsen, så han som en del av natten i cockpiten. Olve ville ikke legge seg, så Guro måtte bruke store deler av frivakten sin til å synge "So ro lillemann"! Olve krabber rundt i hele båten nå og siden han ikke sover i sprinkelseng, men på en madrass på gulvet, står han bare opp når han ikke vil sove. Var igjen inne på det Skandinaviske nettet på SSBen og snakket med Per på Cara (som var på Tobago Cays).Vi kom fram til Testigo Grande om morgenen og traff igjen Let go. Noen timer senere kom de tre guttene i båten Godt håp. Vi slappet av, badet masse fra båten og snorklet på et korallrev. Guro bakte forsinket bursdagskake. Av en lokal fiske kjøpte vi languster (hummer) til 8 US dollar for kiloen. Hadde deilig hummer med hvitløkssmør til middag.
02.02.04 Islas Los Testigos Sol 27-29/25 0/6347
  Slappet av i båten, badet og snorklet. Båten Godt håp med Herman, Kjartan og Mikael ombord ankret opp ved siden av oss på formiddagen. Vi fikk papegøyefisk og mer hummer av den lokale fiskeren og ble invitert på kaffe hjemme hos ham om ettermiddagen. Hans kone hekler små vesker som de gjerne ville vise oss. Vi gikk på ekspedisjon i sanddynene på øya og så mange spennende dyrespor. Kokte hummer og renset den for å ha til seilturen i morgen og spiste deilig fiskegryte til middag. Steinar var en tur hos Let go om kvelden. Håkon og Guro var for trøtte...
03.02.04 Isla Margarita, Porlamar Sol 27-29/ 50/6397
Startet om morgenen og hadde en fin seildag til Isla Margarita. Gikk på et fiskegarn rett utenfor Testigos - bom stopp i 6 knops fart. heldigvis gikk vi for seil, så etter å ha stått helt stille i noen minutter løsnet vi av oss selv. Lite vind på slutten av dagen, så det ble litt motorkjøring for å komme fram før det ble mørkt. Ankret opp utenfor Porlamar sammen med Let go og spiste middag i båten (hummer i kinesisk "honey garlic " saus. Håkon satt ute til klokken 9 med hodelykt og skrev bokstaver i sin nye skrivebok.
04.02.04 Isla Margarita, Porlamar Regnbyger 27-29/ 0/6397
Mye regn og vind om natten og ganske mye rulling i båten. Vi sjekket inn hos Juan på Juan Marina om morgenen. I Venezuela må man innom en rekke kontorer rundt om i byen, så det er mye bedre å levere pass, båtpapirer og utsjekkingspapirer fra Trinidad til Juan, så ordner han alt i løpet av dagen for 35 dollar. Juan har også masse nyttig informasjon, bl.a. oppdaget vi at det var veldig dumt at vi ikke hadde med oss US dollar i kontanter. En lov i Venezuela sier at dersom man veksler i bank, eller tar ut penger i minibank så er kursen 1600 bolivar per dollar. Veksler man hos Juan eller på et vekslingskontor får man 2700-2800 bolivar per dollar!
05.02.04 Isla Margarita, Porlamar Sol, regnbyger 27-29/ 0/6397
Mye vind og regn om natten i dag også, heldigvis klarnet det opp litt utpå formiddagen. Vi sjekket opp muligheten for å fikse litt på jolletrekket (vi tror det er sydd her på øyen). Fant ut at det ble ganske dyrt og den seilmakeren vi snakket med lagde sine trekk litt annerledes enn vårt og visste ikke helt hvordan han skulle fikse det. Vi bestemte oss for å la det være og heller bruke trekket til det ikke er noe mer igjen av det.... Vi traff Felicity, Drago og Stephi (4 år) fra båten Capella. De har seilt fra Tyskland, men Felicity er fra New Zealand, så de skal seile samme ruten som oss gjennom Stillehavet. Håkon og Stephi lekte kjempebra selv om ikke de forstår ett ord av hva de sier til hverandre. Om kvelden hadde vi besøk av Herman, Kjartan og Mikael fra Godt håp - de hadde utfordret oss i TP. Selv om vi lå veldig godt an lenge, måtte vi likevel se oss slått av gutta. Det blir nok sjanse for revansj senere for Godt håp skal også gjennom Panamakanalen samtidig som oss.
06.02.04 Isla Margarita, Porlamar Sol, lettskyet 28-30/ 0/6397
Juan har gratis buss til et shoppingsenter hver fredag, mandag og onsdag. Det er et stort supermarked der og varene er veldig billig - i hvert fall hvis man har fått vekslet dollar til en god kurs... Vi var ganske tom i båten, så vi handlet en del brus, øl, juice, pålegg osv. Om morgenen leverte vi papirene våre til Juan igjen slik at vi får utsjekkingspapirer som sier at vi er i transit på vei til Bonaire. Da skal vi likevel kunne besøke en del av de venezuelanske  øyene på veien.
07.02.04 Isla Margarita, Porlamar sol, lettskyet 28-30/ 0/6397
Dro en tur inn til byen for å titte litt. Fikk ikke ut penger i minibank (kan bare gjøres i bankenes åpningstid...) og måtte til slutt gå til en "cambio" for å få nok penger til taxi tilbake til marinaen. Traff Stephi, Felicity og Drago på restauranten i marinaen om ettermiddagen Drago synes synd på oss som ikke visste at vi burde hatt med oss kontanter, så vi fikk låne 150 US dollar av ham til å proviantere for. Steinar brukte hele lørdagskvelden på supermarkedet og kom tilbake med jolla stapp full. han gikk selvfølgelig tom for bensin på veien tilbake til båten, men ble heldigvis tauet "hjem" slik at han slapp å ro med den tunge jolla!
08.02.04 Isla Margarita, Porlamar Sol, overskyet 28-30/ 0/6397
Vi hadde egentlig tenk å gå videre i dag, men fant ut at Håkon skulle få leke med Stephi en dag til. Steinar jobbet i båten og fylte vann mens Guro, Olve og Håkon var i land sammen med Stephi og Felicity. Vi ble invitert på besøk ombord i Capella om ettermiddagen - kjempekoselig. Drago og Felicity har mange gode tips for turen vår. Om kvelden følte Steinar seg litt tufs med forkjølelse og ørlite grann feber.
09.02.04 Isla Margarita, Boca de Pozo Regnbyger 25-26/ 41/6438
Masse regn om natten og også om morgenen, så vi kom oss av gårde litt forsinket. Fin seilvind langs sørkysten av Isla Margarita: 5,5 - 7 knop på lens - helt til vi rundet neset av vestkysten. Fikk en squall (masse vind og masse regn) midt i fleisen og måtte bare seile videre før det ga seg og vi kunne ta ned seilene og bruke motoren opp til fiskelandsbyen hvor vi skulle ankre opp. For første gang på lenge hadde vi besøk av en delfinflokk under seilturen. Det var ingen andre seilbåten i bukten utenfor Boca de Pozo - og det kan vi for så vidt skjønne... Om kvelden rigget Steinar til med filmkveld. Vi har fått låne "Matrix 2" og "Pirates of the Caribbean" på DVD av Hermine. Litt merkelig å sitte i cockpiten og se film på PC'en - men det var veldig kos.
10.02.04 Isla Margarita, Boca de Pozo Sol 27-30/ 0/6438
Det blåste mye hele natten og også om formiddagen. Fra båten kunne vi ikke se om det var noen jollebrygge å gå inntil så vi valgte å bli i båten hele dagen. Det var ganske mye bølger og det fristet ikke å prøve å gå i land på stranden. Let go kom om ettermiddagen og siden det ikke var noe særlig sted å ligge, ble vi enige om å starte kl 24 samme kveld for å seile mot la Tortuga.
11.02.04 Isla la Tortuga, Playa Caldera Sol, lettskyet 27-30/ 51/6489
Mye mindre vind da vi startet fra Boca de Pozo sammen med Let go. Seilte platt lens med bare storseilet oppe hele natten. Kom fram til la Tortuga om morgenen - nydelig sted, men dessverre var vannet veldig grumsete (visstnok på grunn av noen undervannsstrømmer). Vi slappet av i båten resten av dagen. Steinar er ikke kvitt forkjølelsen og Olve er blitt snørrete også. Om kvelden var det duket for filmkveld igjen.
12.02.04 Isla la Tortuga, Playa Caldera Sol 267-31/ 0/6489
Stranddag. Playa Caldera er en fin strand som vi hadde nesten for oss selv. Masse fine skjell og koraller å plukke på stranden. Håkon så masse firfirsler som han hadde veldig lyst å fange... Capella kom inn om ettermiddagen og vi fikk barracudafilet fordi de hadde fått masse fisk underveis. Gjengen fra Let go var på besøk om kvelden og Elin lå over i Håkon sin seng.
13.02.04 Isla la Tortuga, Playa Caldera Sol 27-31/ 0/6489
Elin, Håkon og Steinar rodde en tur på stranden om formiddagen for å treffe Stephi og Drago. Startet turen mot Los Roques i tre-tiden (etter å ha spist deilig barracuda til lunsj/middag). Fin seilvind ut fra Tortuga og hele natten. Igjen hadde vi besøk av delfiner - denne gangen hoppet de høyt rundt båten. Steinar var fortsatt dårlig og hadde en tøff nattevakt med  både hodepine og litt sjøsyke! Guro tok sin del av natten, men som vanlig var Olve litt våken når Guro har frivakt. Han syns fortsatt det kan være litt vanskelig å sove skikkelig når båten ruller nye.
14.02.04 Isla los Roques, Francisquis Sol, regnbyger 27-31/ 103/6592
God fart hele natten og vi kom fram akkurat idet det ble lyst om morgenen (reduserte farten litt på slutten). I det vi skulle manøvrere oss inn i bukten mellom revene, kom det en skikkelig regnbyge som gjorde det vanskelig å se hvor grunnene var. Vi måtte vente til det sluttet å regne. Fin bukt, men siden det var helg lå det ganske mange andre båter der også. Steinar sov hele formiddagen og Håkon var hos Elin og lekte der. Han ble invitert over på risengrynsgrøt til lunsj og fikk senere fiskeboller i hvit saus til middag. Olve reiser seg opp overalt og går langs benkene eller bordet. Han klarer å klatre opp og ned ett trappetrinn og elsker å stå til rors! Da føler han seg veldig viktig og holder lange, morske taler for seg selv og oss andre.
15.02.04 Isla los Roques, Francisquis Sol, lettskyet, regnbyger om natten 27-31/ 0/6592
Steinar er endelig i bedre form. Etter frokost fikk vi besøk av en venezuelansk mann som lå i båten ved siden av, Koala. Han har drevet chartervirksomhet i området i 30 år og vi måtte bare spørre ham om hva det måtte være. Han fikk proviant flydd inn fra Caracas, så dersom vi trengte noe var det bare å gi beskjed! han skal seile i Stillehavet til neste år og ville gjerne vite litt mer om våre planer, i tillegg ville han høre litt mer om våre erfaringer med Duogen. Vi ble invitert på en "sunset drink" om kvelden. Var på stranden hele dagen sammen med Let go og menget oss med rikfolk fra Caracas som er på ferie på los Roques. Vi snorklet på revene utenfor stranden og Steinar traff på en barracuda som var over 1 meter lang. Den likte ikke at Steinar svømte på hans område og sperret veien for Steinar!  Om kvelden var Håkon hos Elin og lå over der, mens vi var en tur ombord i Koala. Fikk nybakt brød fra konen ombord og vi fikk også bruke PC'en deres til å sjekke mailen vår og sende en forespørsel til Aruba om plass i marinaen der - veldig hyggelige mennesker!
16.02.04 Las Aves, Ave de Barlovento Regnbyger, litt sol 28-29/ 51/6643
Gikk om morgenen sammen med Let go. Vinden rett bakfra så vi seilte for bare storseil en god stund. Dro ut en flik av forseilet litt ut på dagen. Ganske store bølger bak fra siden gjorde at det ble en urolig seilas. Vi hadde fiskesnøret ute, denne gangen med nytt agn: rosa blekksprut. Etter 15 minutter bet en stor tunfisk på. Det var vår første tunfisk, og den hadde vi ventet lenge på. Steinar brukte nesten tre kvarter på å få den inn. Vi kom fram til Aves de Barlovento ut på ettermiddagen men måtte vente med å gå inn i lagunen fordi vi igjen ble overrasket av en liten squall. Lagunen har korallrev på alle kanter og man må kjøre forsiktig inn ved hjelp av såkalt "eyeball navigation". Lagunen er omgitt av mangrovetrær og det var et vanvittig fugleliv der. Om kvelden ble vi invitert på middag hos Let go. De hadde kald hvitvin, poteter og grillkull.  Vi hadde tunfisk. Vi laget litt sushi til forrett - og nesten alle smakte... Dette ble avskjedsmiddagen vår sammen med Let go. De blir på Aves litt til før de skal til Curacao hvor de får besøk fra Norge. Vi seiler videre allerede i morgen tidlig til Bonaire og derfra raskt til Curacao og Aruba. 21. februar får vi besøk av Camilla, Kristin og Bestemor!
De nederlandske antillene
17.02.04 Bonaire, Kralendijk Sol, overskyet, masse regn om natten 28-30/ 58/6701
Startet før frokost fra Aves. Fin seilvind, platt lens og kun storseil. Blåste 10-15 m/s. Litt ubehagelig rulling i dag også. Så ingen andre båter, fikk ingen fisk. Ankret opp i en moring rett utenfor Kralendijk og skyndet oss i land for å rekke en båtbutikk før den stengte. Vi hadde håp om at de hadde den delen til gassgrillen som vi har manglet helt siden vi reiste fra Norge - men det hadde de ikke. Ruslet en tur rundt i byen - veldig koselig sted og mer "vestlig" enn det vi har opplevd på lenge. Spiste middag på KFC og hadde en kjempestor is etterpå!
18.02.04 Curacao, Spanish Water Sol, lettskyet 28-30/ 38/6739
Startet tidlig i dag også. Fin seilvind (10-12 m/s, østlig), platt lens og kun storseil. Vi fikk en kjempediger dorado på kroken underveis. Steinar holdt på i over en time og fikk flere vannblemmer.. Fisken veide 14 kilo og var nesten halvannen meter lang! Ankret opp utenfor Sarifundy's Marina i Spanish Water på ettermiddagen. Steinar fileterte fisken og etter at vi hadde tatt det vi trengte til to middager kjørte Håkon og Steinar rundt til nabobåtene og ga bort doradofileter.
19.02.04 Curacao, Spanish Water Sol 28-31/ 0/6739
Tok bussen inn til Willemstad og leverte VHF'en til reparasjon. Gikk en tur i byen, spiste lunsj i havna. Byen er kjempekoselig med mange gamle murhus i nederlandsk stil og malt i pastellfarger. Var på "happy hour" på Sarifundy's men traff ikke så mange - mest middelaldrende ektepar! Steinar ringte til firmaet som skal reparere VHF'en og det hørtes ikke helt lovende ut - skal ringe igjen i morgen.
20.02.04 Curacao, Spanish Water Sol, lettskyet 28-30/ 0/6739
Ringte om VHF'en - den kunne ikke fikses! Reiste inn til Willemstad for å hente VHF'en og handle litt mat. Spiste dorado-middag før vi lettet anker for å seile mot Aruba om natten.
21.02.04 Aruba, Seaport Marina, Oranjestad Sol, lettskyet 28-30/ 76/6815
Fin nattseilas til Aruba. kom fram rett før det ble lyst og måtte vente litt før vi gikk inn til havnen. Sjekket inn i den kommersielle havnen, Barcadera før vi gikk til Seaport Marina. Liten og dyr marina. Vi fikk plass mellom en 80 fots cabincruiser og en 65 fots seilbåt! Det koster 1 dollar pr. fot pr døgn, men da har vi adgang til alle fasiliteter på luksushotellet Renaissance ved siden av (badebasseng, privat øy med strender, spa og gym). Gjorde oss kjent i byen og handlet litt før vi reiste ut på flyplassen for å møte bestemor, Kristin og Camilla som kom på besøk fra Drøbak! Gjett om det var koselig og se dem! Vi ble med til hotellet deres og bestemor pakket om for å bo i båten.
22.02.04 Aruba, Seaport Marina, Oranjestad Sol, lettskyet 28-30/ 0/6815
Karneval! Steinar jobbet litt i båten om formiddagen mens bestemor, Håkon, Olve og Guro var på bassenget. Om ettermiddagen så vi på den store karnevalsparaden sammen med Kristin og Camilla. Paraden hadde masse flotte kostymer, varte i fem timer og  musikken var øredøvende! Om kvelden spiste vi middag på kinesisk restaurant - god mat men historisk dårlig service!
23.02.04 Aruba, Seaport Marina, Oranjestad Sol 28-30/ 0/6815
Stranddag. Alle reiste ut til den private øya Renaissance Island. Øya har to flotte strender, masse iguaner som kryper rundt og tre flamingoer som er helt tamme. Masse fisker å se når man snorkler. Stedet passer likevel best for rike amerikanere - lunsj på restauranten ble en dyr affære (og det er ikke lov å ta med seg mat og drikke ut til øya...)
24.02.04 Aruba, Seaport Marina, Oranjestad Sol 28-30/ 0/6815
Bassengdag på hotellet. Steinar jobbet litt i båten - byttet dieselfilter, vasket sjøfilteret, lakket vindroret og ryddet i verktøyrommet. Om kvelden tok vi bussen opp til Kristin og Camilla som inviterte på grilling - kjempegodt. Olve slapp seg og stod noen sekunder før han deiset ned på rompa.
25.02.04 Aruba, Seaport Marina, Oranjestad Sol 28-31/ 0/6815
Bassengdag på hotellet. Guro og Steinar jobbet i båten om formiddagen. Fikset jollen - vasket og reparerte trekket. Håkon hopper fra kanten på bassenget og svømmer 7-8 meter i bassenget. Han dykker også ned på bunn og plukker opp ting. Guro begynte prosjekt "vaske klær" på vaskeriet på hotellet.
26.02.04 Aruba, Seaport Marina, Oranjestad Sol 28-31/ 0/6815
Nok en bassengdag på hotellet. Guro og Steinar jobbet i båten om formiddagen. Vasket kalesjene og teakdekket. Kristin og Camilla kom inn på ettermiddagen og vi spiste take out pizza og drakk rødvin i båten.
27.02.04 Aruba, Seaport Marina, Oranjestad Sol, lettskyet 28-31/ 0/6815
Bassengdag på hotellet. Guro og Steinar jobbet i båten om formiddagen. Guro hang en time i masten for å smøre alle stagene. Om kvelden var Guro på jentekveld oppe hos Kristin og Camilla. Olve måtte legge seg uten mamma for første gang i sitt liv - det gikk selvfølgelig kjempebra. Han sov nesten hele natten. Jentene grillet hel indrefilet og koste seg med rødvin og rom. Fikk selskap av de eldre gutta som bodde på hotellet.
28.02.04 Aruba, Seaport Marina, Oranjestad Sol, lettskyet 28-31/ 0/6815
Hadde egentlig planlagt en liten seiltur for å flytte oss ut på anker, men vi fikk en natt til gratis i marinaen. Dro derfor ut til Renaissance Island for å gå på stranden. Om kvelden var bestemor barnevakt og Guro og Steinar gikk på kino. "Along came Polly".
29.02.04 Aruba, Eagle Beach Sol, lettskyet 28-30/26 6/6821
Kristin og Camilla kom om morgenen for å være med på seiltur langs kysten av Aruba. Camilla styrte båten veldig bra! Fin seilvind - opptil 15 m/s og god fart. Vi fisket, men fikk ikke noe napp. En motorbåt kjørte på snøret og vi måtte kutte det... Vi prøvde først å ankre opp utenfor Palm Beach, men der var det for grunt. La oss utenfor Eagle Beach i stedet (som eneste båt...) Spiste middag i båten - Camillas hemmelige pastasaus! Vi ringte til Farmor og Farfar som hadde 40 års bryllupsdag!