Loggbok

2003 | jul/aug 03 | sep/okt 03 | nov/des 03 |
2004 |
jan/feb 04 | mar/apr 04 | mai/jun 04 | jul/aug 04 | sep/okt 04 | nov/des 04 |
2005 | jan/feb 05 | mar/apr 05 | mai/jun 05 | jul/aug 05 | sep/okt 05 | nov/des 05 |
2006 | jan/feb 06 |

| Siste loggføringer |

Dato Sted Vær Temp. luft/sjø Distanse/sum (nautiske mil)
01.03.06 Massawa Sol 22-29/ 33/27296
Sto tidlig opp og tok opp ankeret og gikk mot Massawa. Frokost underveis. Motor hele veien, bortsett fra siste timen hvor det blåste fint fra øst. Prøvde å fiske, men fikk bare masse tang på kroken hele tiden. Så masse delfiner på vei mot havnen. Gikk inn i Massawa havn og la til langs steinmuren for å sjekke inn. Grei innsjekking, Guro besøkte havnemester, immigrasjon og toll. Ingen avgifter, men vi fikk bare 48 timers opphold. Etter det måtte vi ordne visum. Flyttet oss ut til ankringen i den innerste bukten. Bra ankring, men det ligger mye vrak langs land og mange bygninger er helt ødelagt.
02.03.06 Massawa Sol 22-29/ 0/27296
Ryddet i båten, fylte diesel fra kannene. Dro på land, tittet litt rundt i byen, ikke så mye å få kjøpt og mange var veldig fattige. Det var mye ødeleggelser etter krigen, men man kunne se at det en gang hadde vært veldig fint her, flotte murbygninger med kunstferdige smijernsterrasser og marmortrapper var forfallent og skittent. Det var en internettkafe, men nettet var så tregt at vi ga opp å sende mail. Spiste middag på en lokal restaurant, god pasta! På vei tilbake til båten ble vi invitert inn til noen på kaffe. På ett rom i en forfallen bygning bodde bl.a. Almaz og moren hennes. De laget kaffe, ristet først kaffebønner på åpen flamme, malte bønnene og kokte riktig eritreisk kaffe som ble drukket av bittesmå glass med masse sukker oppi. Veldig spesiell opplevelse. Det var masse barn der, men det ble litt for mye for Håkon og Olve...
03.03.06 Massawa Sol 22-29/ 0/27296
Steinar vasket vannlinjen på båten, det gror som vanlig... Skylte over båten, den var full av salt og rød sand. Dro på land, prøvde internett igjen, traff Mike som har service for yachties - fikk organisert vann og diesel. Fikk også info om tur til hovedstaden Asmara. Fikk levert cockpitdørken til liming. Guro gikk for å ordne visum, men siden det var for sent på dagen (nesten en time til de stengte....) fikk vi beskjed om å komme igjen neste dag. Var i banken å vekslet penger for å betale for visum - kostet 40 USD for hver, halvpris for barna. Spiste pasta på sammen restaurant. Om kvelden pakket vi sekker for avreise til Asmara neste morgen.
04.03.06 Massawa Sol 22-29/ 0/27296
Tidlig på land og fikk ordnet visum. Leverte dieselkanner og klesvask til Mike. Tok taxi til busstasjonen og buss derfra til Asmara. Fire timers tur på en varm og trang buss, men flott landskap ettersom vi kjørte opp i fjellene. Så kameler og bavianer og små landsbyer som liknet på Italia på 50-tallet. Håkon og Olve var veldig flinke på bussen. Asmara ligger på 2400 moh og det var litt kaldere der - deilig! Tok en taxi til pensjonatet vi var anbefalt av Mike, helt greit og rent. Asmara har en hovedaveny gjennom byen hvor det liger mange elegante kafeer hvor man for 2-3 dollar kan drikke sterk kaffe eller cappuchino, spise boller med krem, iskrem og ferskpresset juice til hele familien. Spiste middag på en restaurant og gikk en tur rundt i byen. Interessant by, mange er velkledde og man kan se at det har vært italienere her tidligere. det er skopussere på hvert gatehjørne og vi så mange menn i dress. Eritreere likere å gå på kafe, for det var fullt overalt. Om kvelden slappet vi av på hotellrommet og så på TV! (de hadde MTV, CNN og BBC World der!)
05.03.06 Massawa Sol 22-29/ 0/27296
Spiste frokost på en av kafeene. Gikk en tur i byen, prøvde internett, men det var like dårlig her. Kjøpte joggesko til Håkon. Fant et lite supermarked som solgte skinker importert fra Italia, så vi fikk kjøpt litt salami og spekeskinke - veldig fornøyd for vi har ikke fått tak i noe kjøttpålegg siden Phuket og begynner å bli lott lei ost og peanøttsmør. Spiste pizza på restaurant om kvelden - veldig god. Håkon hadde fått en mageinfeksjon, så han var ikke helt i slag og vi måtte finne do hele tiden... Hyggelig atmosfære i byen om kvelden, avslappet og veldig trygt.
06.03.06 Massawa Sol 22-29/ 0/27296
Steinar gikk for å prøve internett igjen om morgenen, men det var fortsatt fryktelig tregt. Håkon ikke bedre i magen, men han fikk en halv imodium fra La Brique som bodde på samme hotell som oss før den lange bussturen hjem. Gikk en liten tur på markedet i Asmara før vi tok bussen hjem. Håkon og Olve sov det meste av veien. Tilbake i Massawa var vi innom Mike for å drikke kaffe og hente klesvasken vår. Tidlig kveld, Steinar føler seg heller ikke helt topp i magen...
07.03.06 Massawa Sol 22-29/ 0/27296
Steinar dro tidlig på land for å hente diesel og fylle vann. Sjekket internett, tregt i dag også, men litt bedre. Håkon, Olve og Guro var igjen i båten for å ikke utsettes for mer basiller... Olve var også blitt syk og kastet opp utover hele salongen. Steinar dro på land igjen om ettermiddagen for å handle litt frukt og grønt og brød. Om kvelden ryddet vi båten klar for å gå morgenen etter.
08.03.06 ...på havet... Sol 22-29/ .../27296
Tidlig oppe og flyttet båten inn til kaia for å sjekke ut. Enkel prosess, men immigrasjon måtte være med tilbake til båten fore å sjekke at vi ikke hadde tatt med oss noen eritreere ombord...  Lite vind om morgenen, men det tok seg opp med fin bris fra øst, så vi seilte med storseil og genaker.  Fikk en flott blåmakrell på kroken. Om ettermiddagen økte vinden og vi tok ned genakeren. Rett etter solnedgang forsvant vinden helt og vi kjørte motor hele natten. Laget poisson cru til middag - kjempegod fisk! Håkon og Olve var fortsatt løse i magen, men eller i god form. De fikk se film om kvelden.
09.03.06 ...på havet... Sol, lettskyet 22-29/ .../27296
Det ble meldt mye motvind fra kvelden, så vi fortet oss så mye vi kunne nordover. Vi hadde pannekaker til lunsj, men det ennå ikke var alt for urolig og Håkon gjorde pc-spill siden vi hadde mye strøm. Vi nådde ikke fram til ankringen vi hadde planlagt, så vi måtte seile en natt til. Det blåste opp fra ettermiddagen. Bølgene ble fort ganske store og vi fikk ingen framdrift for motor og autopiloten slet også, Vi satte derfor seil i stedet og krysset opp langs kysten, da kunne vi bruke vindroret også. Mer behagelig å seile. Det blåste mer fra kvelden, men med små seil fant vi riktig balanse slik at vindroret styrte perfekt.
Sudan
10.03.06 Khor Nawarat
18 51,62N
38 18,63Ø
Sol 22-29/ 183/27479
Ubehagelig natt og lite søvn. Håkon og Olve sover fint, bare grynter litt hver gang vi slår... Heldigvis ikke fullt så mye vind som det var meldt, men rett i mot. V krysset, men kom allikevel fortidlig fram til ankringen, så vi lå bi noen timer også - ganske behagelig! Vi satte et lite storseil og en liten genoa og låste roret mot den andre siden. Da lå vi bare og duver i bølgene og beveget oss sakte framover. Da det ble lyst gikk vi inn til ankringen, veldig bra, helt flatt hav bak revet selv om det blåser friskt. Ryddet i båten, bakte brød og tørket tøy og puter. Tidlig kveld.
11.03.06 Khor Nawarat
18 51,62N
38 18,63Ø
Sol 22-29/ 0/27479
Slappet av i båten. Fikk besøk av noen fiskere - de ville ha sigaretter og kikkerten vår (!). den fikk de ikke, men vi gav dem noen cola. Senere kom noen militære fra land og sjekket passene våre. Slappet av med en film om kvelden og la oss tidlig.
12.03.06 Long Island
18 46,49N
37 39,46Ø
Sol 22-29/ 50/27529
Gikk med en gang det ble lyst, fulgte samme veien ut som inn (hadde merket waypunkt i c-map. Litt vestlig vind om formiddagen, motorseilte. Deretter dreide vinden mot nordøst og vi kunne faktisk seile i fin driv mot Long Island. Idyllisk liten ankring, masse fugler og vi kunne se flamingoen som vadet inne på den lave øya. Steinar svømte en tur på land for å se på fuglelivet og snorklet litt på korallrevet - litt dårlig sikt, men bra koraller.
13.03.06 Suakin
Sol 22-29/ 37/27566
Tidlig opp og gikk gjennom Subruk kanalen på innsiden av revet. Ganske godt merket og ingen problem. Fikk 4 trevallyer, en barracuda og en tunfisk underveis (men vi var usikre på om vi kunne spise dem, eller om det var ciguatera i området). Kom frem til Suakin om ettermiddagen og ankret opp like ved de gamle ruinene av gamle Suakin. Det lå 4 andre båter der. Noen av båtene holdt på å fylle diesel med jerrykanner fra en tankbil på land, så vi kastet oss rundt og fikk fyllt det vi trengt også - effektivt! Mohammed (agenten) og en navy-fyr kom ombord å sjekket oss inn, enkelt og raskt. Betalte agenten 30 USD, 30 USD for havneavgift og seilingstillatelse samt 30 USD for de voksne for shorepass. Håkon hjalp pappa med å pusse og lakke på vindroret.
14.03.06 Suakin
Sol 22-29/ 0/27566
Gikk på land og var på markedet. Olve vare veldig flink til å gå, vi hadde ikke med vogn og han gikk selv hele veien. Veldig falleferdig og fattig i landsbyen, men bra marked og vi kjøpte masse frukt og grønnsaker. Ellers ingen butikker, bare noen kiosker som solgte cola, matolje, tomatpure og såpe,,, Ingen internett. Mohammed kom ombord med en toller om ettermiddagen, men han gjorde ikke mer enn å titte ned i båten (kanskje alle lekene som Håkon og Olve hadde dratt utover skremte han...) og gav beskjed om at vik ikke måtte ta alkohol med på land.
15.03.06 Suakin
Sol 19-25/ 0/27566
Steinar tok bussen til Port Sudan for å sjekke internett. Var også innom en dykkerbutikk for å sjekke muligheten for å dykke fra Port Sudan. Håkon, Olve og Guro var i båten hele dagen. Håkon falt på bordhjørnet og slo seg ganske stygt under leppa. Ingen løse tenner, men det kan hende han skadet de nye tennene som ligger lengre opp. Håkon og pappa var en tur på land om ettermiddagen for å ta bilder og snake med de lokale. Fylte vann.
16.03.06 ...på havet... Sol 19-25/ .../27566
Steinar tidlig opp og tok bussen til Port Sudan for å dykke på Umbria-vraket rett utenfor Port Sudan. Veldig bra dykk! Håkon, Olve og Guro var på markedet og handlet frukt, grønnsaker og brød. Tok opp ankeret og gikk så fort Steinar kom tilbake på ettermiddagen. Vind rett imot (selvfølgelig), så det ble kryssing hele kvelden.
17.03.06 Marsa Fijab
20 01,76N
37 11,54Ø
Sol 19-25/ 67/27633
Krysset hele natten, litt ubehagelige bølger. Om morgenen bestemte vi oss for å krysse inn mot kysten igjen og gå videre på innsiden av revet. Kunne seile samme halser hele dagen og da vi kom innenfor revet fikk vi god fart i båten når ikke bølgene stoppet oss. Fikk en liten tunfisk på kroken, men da vi fikk den opp var det bare hodet igjen. Noe større (hai..) hadde tydeligvis forsynt seg. Hadde fin seiling hele ettermiddagen og greide å komme til en marsa 10 mil lengre nord enn først planlagt. Ankret opp i Marsa Fijab ca halv fem, akkurat tidsnok til at vi fortsatt kunne se revene. Stille og rolig kveld og natt.
18.03.06  Taila Islands
20 38,03N
37 13,49Ø
Sol 19-25/23,5 40/27673
Oppe tidlig og gikk fra marsaen. Fin seilas første 1,5 timen, deretter mer motvind, så vi motorseilte med storseilet oppe. En del bølger etter hvert og dårlig framdrift. Fin seiling igjen siste timen. Dårlig kart for området og c-map var ganske unøyaktig. Greit siden vi kom inn fra sør, rakk akkurat fram mens ennå solen sto høyt nok til å se revene. Fin ankring, lite beskyttelse mot vind, med god dekning for bølgene. Måtte ankre på korall. Veldig klart vann, Steinar snorklet en tur, det er blitt så kaldt at han måtte bruke våtdrakt.. Så noen av de flotteste korallene han hadde sett noen gang! Vi hadde fått tre fisker underveis, to makreller og en stor fin trevally. Kastet den første ut igjen, siden vi hadde alt for mye. Grillet fisk til middag. Spesielt trevallyen var veldig god.
19.03.06 Taila Islands
20 38,03N
37 13,49Ø
Sol 17-26/ 0/27673
Hadde tenkt å gå videre, men det blåste mye så vi ventet. Flyttet ankeret litt for å ikke henge så mye på korall. Steinar vasket båten under. Guro bakte kake. Om ettermiddagen dro Steinar ut med harpunen og fikk raskt 4 papegøyefisk og en grouper. Veldig lett å skyte fisk - de er nok ikke vant til dykkere. Det blåste mer fra ettermiddagen og kvelden. Prøvde å grille fisken, men det blåste for mye så grillen slokket...
20.03.06 Ras Abu Shagrab
21 01,52N
37 18,36Ø
Sol 15-26/ 29/27702
Tidlig oppe, det virket som det var litt stillere, så vi bestemte oss for å gå. Vi hadde litt beskyttelse av rev videre. Kom mer vind etter en halvtime, og sjøen bygde seg opp, men det ble ikke så ille. Krysset oppover på innsiden av revet, og passerte begge de to første ankringene vi hadde vurdert. Gikk en kanal gjennom revet og opp til Ras Abu Shagrab. En del motvind og bølger de siste milene, men vi rakk akkurat fram mens vi hadde lys nok. Hadde noen waypoint inn mellom revene til ankringen, men de stemte dårlig så vi måtte bruke eyeball-navigering. Måtte kaste ankeret to ganger for å for skikkelig feste. Hadde pasta med papegøyefiskfilet til middag. Så film om kvelden.
21.03.06 Khor Shinab
21 21,09N
37 00,8Ø
Sol 18-26/ 31/27733
Gikk tidlig fra ankringen, hadde egentlig ikke nok sikt, men hadde plottet kursen inn på c-map, så vi fulgte den ut. Blåste selvfølgelig opp etter en halvtime, mye vind og sjø. Hadde vurdert å ta en nattseiling, men bestemte oss for å gå til en ankring i stedet. Snakket med Mandraki på VHF'en og fikk GPS waypoint for inngangen til Khor Shinab hvor de lå ankret. Kom litt sent fram, men det var ikke noe problem å navigere inn den lang fjorden. Mandraki viste oss ankringssted, veldig bra hold. Tidlig kveld, alle var slitne. Steinar hadde håndstyrt hele dagen for å holde maks høyde og navigere mellom rev.
22.03.06 ...på havet... Sol 18-24/ 56/27789
Var tidlig oppe, men syns det blåste litt mye. Mandraki gikk ut og første rapport var at det var mye bølger og ganske ubehagelig. Ville vente, men etter to timer kom ny rapport fra Mandraki - vinden hadde løyet og det ar nesten ingen bølger mer. Vi fikk opp ankeret i en fart og gikk nordover, først å innsiden av revet. Om ettermiddagen gikk vi ut i åpent farvann for å ta en nattseiling. Kunne sette seil om kvelden og seile hele natten.
23.03.06 ...på havet... Sol 18-22/ 90/27879
Seilte hele natten, vinden dreide, så vi kunne holde ganske bra kurs. Litt mindre vind fra tidlig morgen, vi motorseilte hele dagen. Så masse delfiner flere ganger i løpet av dagen. Vi var veldig glade for at vi hadde fortsatt om natten, båter som lå lengre sør for oss hadde fortsatt mye vind. Det var meldt vind fra nordøst så vi håpet... Håkon spilte pc-spill i flere timer på dagen.
24.03.06 ...på havet... Sol 18-22/ 86/27965
Mer vind fra natten, vi ble dyttet vestover. Mye vind og dårlig fart og kurs. Motorseilte og krysset mot vinden. Den meldte nordøstvinden kom aldri... Måtte fylle diesel, ikke lett i urolig sjø, så det ble litt søling. Det kom litt vins fra nordøst på ettermiddagen, men dem vart bare i 1,5 time. Vinden dreide tilbake mot nord, men på kvelden datt den heldigvis ned og vi kunne motorseilte med storseilet mot Port Ghalib.
Egypt
25.03.06 Marsa Alam
25 04,81N
34 53,61Ø
Sol 18-22/ 33/27998
Helt stille hele natten og vi var sikre på at v i skulle klare å komme inn til port Ghalib i løpet av dagen. Da solen sto opp kom den plutselig masse vind fra nordøst og sjøen bygde seg opp. Vi prøvde å fortsette, men hadde nesten ingen framdrift og forsto at vi ikke ville greie å nå fram til Port Ghalib. Til slutt måtte vi snu og gå tilbake til Marsa Alam, 30 mil fra Port Ghalib - skikkelig nederlag! Bra ankring i Marsa Alam, ingen seilbåter men masse dykkebåter. Fikk besøk av politiet som tittet på passene våre og seilingstillatelsen fra Sudan, ingen problemer. Gikk ikke på land, men ble ombord for å rydde og tørke i båten.
 26.03.06 Port Ghalib Marina Sol 18-22/ 32/28030
Gikk tidlig på de plottede waypunktene fra dagen før. Lite vind i begynnelsen, men en del bølger. Var redde for at det skulle bli like ille som dagen før og hadde flere alternative ankringen på veien opp mot Port Ghalib. Etter tre timer gjorde vi 2 knop mot mål, så vi stoppet motoren og satte seil i stedet. Greide å utnytte de små vinddreiningene som var i løpet av dagen maksimalt slik at vi fikk bra vinkel på kryssen vår og ikke trengte å slå så mange ganger. Kom fra til Port Ghalib ca 1 time før det ble mørkt. Enkel innsjekking, marinaen ordnet alt samme kveld og vi fikk flytte fra immigrasjonskaien og inn i marinaen i mørket med hjelp fra marinapersonell. Utrolig deilig å være framme i en marina! Rolig kveld med film.
27.03.06 Port Ghalib Marina Sol 17-21/ 0/28030
Slappet av i marinaen, Håkon og Olve snek seg til et bad i basenget på hotellet ved siden av kaien. Det var kjempekaldt og de orket bare bade en liten stund. Steinar jobbet i båten hele dagen med å vaske og spyle vekk sand og salt, vaske kjølsvinnet osv. Sjefen i marinaen kjørte Guro til supermarkedet og om kvelden til flyplassen for å ta ut penger - det er foreløpig ingen fasiliteter i marinaen som er helt ny. Om kvelden spiste vi middag på hotellet - de hadde buffet og vi spiste mase god mat. Håkon og Olve var spesielt glade for det store dessertbordet...
28.03.06 Port Ghalib Marina Sol, regnbyge 17-21/ 0/28030
Flyttet båten slik at vi lå med akter mot kai og baug i bøye siden det ikke var noe særlig å ligge alongside på betongkaien. Blåste ganske friskt på ettermiddagen, og det var for kaldt å bade i bassenget. Håkon og Olve lekte masse på kaien med biler og supermanfigurer. Det så ut som det skulle blåse noen dager, slik at vi ikke kunne fortsette mot El Gouna, så Steinar ordnet med tur til Luxor. Vi skal kjøre sammen med en familie fra en fransk båt, Tahaa Tiva. Film om kvelden og pakking for Luxor-tur.
29.03.06 Port Ghalib Marina Sol 17-21/ 0/28030
Reiste tidlig fra Port Ghalib for alle turister som skal til Luxor må kjøre i konvoi fra Safaga. Vi hadde leid en minibuss med sjåfør gjennom marinaen, turister får ikke leie bil selv... Lang tur til Luxor, men det gikk greit. Sjekket inn på Hotel Nefretiti sammen med Tahaa Tiva (de hadde, i motsetning til oss, en guidebok for Luxor og kunne finne et bra og billig hotell...) Etter lunsj gikk vi til Luxor Tempel og så på ruinene av det som ligger midt i Luxor by. Flott sted. Om kvelden ble det middag på McD!
30.03.06 Port Ghalib Marina Sol 18-24/ 0/28030
Vi hadde bestilt en taxi for dagen som skulle kjøre oss til bl.a. Kongenes Dal for å se på gravkamrene til faraoene. Tok båt over Nilen og kjørte til vestbredden. Så tre gravkammer i Kongenes Dal: Ramses III, Tuthmosis III og Ramses IX, veldig flotte. Håkon syns det var gøy å se på hieroglyffene og høre om mumiene, mens Olve ikke synes det var noe særlig å gå inn i gravkamrene, så han satt på trappa på utsiden å leste Donaldblad... Etterpå besøkte vi Hatshepsuts tempel, som er veldig fint restaurert og besøkte Deir Al-Medina som var ruinene av landsbyen hvor de som bygde og dekorerte gravkamrene bodde. På fritiden bygde de gravkammer til seg selv og vi besøkte gravene til Inerkhah og Sennedjem. Mye mindre gravkammer, men dekorasjonene var fantastiske. Til slutt var vi en tur i Dronningenes Dal og så på gravkamrene til Amun-He-Khepshet, Tyti og Khaemwaset. Veldig interessant besøk, men det ble varmt og støvete utover dagen og det var veldig mye turister... Slappet av med lang middag på restaurant om kvelden. Gikk en tur i byen om kvelden, veldig mange gateselgere som maste og Håkon og Olve var ikke så begeistret for all oppmerksomheten de fikk. Var på en papyrusfabrikk (lurt med av en hestevognkjører...) og kjøpte to små bilder.
31.03.06 Port Ghalib Marina Sol 18-24/ 0/28030
Etter frokost på hotellet gikk vi på mumiemuseet som ligger i Luxor. Nytt museum, ikke særlig stort med fin utstilling. Håkon syns det var gøy å se en ekte mumie og noen av de mumifiserte dyrene som mumien hadde hatt med seg i graven. Slappet av med lunsj på utekafe mens det var som varmest og tok en hestedrosje til Kanak-tempelet om ettermiddagen. Dette tempelet er enormt stort og igjen var det mye turister. Likevel interessant og igjen syns Håkon det var gøy å prøve å tyde hieroglyffene. Om kvelden spiste vi middag på restaurant og feire Guro og Steinars bryllupsdag.
01.04.06 Port Ghalib Marina Sol 17-22/ 0/28030
Slappet av på hotellet om morgenen, jobbet en del på internett. Gikk en tur i byen og spiste lunsj på hotellet før vi ble hentet av minibussen som skulle kjøre oss tilbake til Port Ghalib. Steinar ble dårlig i magen rett før vi skulle reise. Lang tur (6 timer) tilbake også, men det gikk greit. Steinar tok noen Imodium. Kjørte konvoi til Safaga tilbake også. Vi fikk sjåføren til å stoppe i El Qusir på veien slik at vi kunne handle på et supermarked.
02.04.06 Port Ghalib Marina Sol 17-22/ 0/28030
Været tilsa at vi skulle gå neste dag, så brukte dagen til å fikse ting og tang på båten, fylle diesel og sjekke ut. Hpet på at vi skulle få et bra værvindu.
03.04.06 ...på havet... Sol 18-25/ .../28030
Gikk tidlig ut av marinaen. flere andre båter gikk samme morgen, bl.a. La Brique og Trompeta. Litt dønninger i begynnelsen, men vind fra nordøst så vi kunne motorseile. Mer vind om ettermiddagen - fra øst og vi kunne endelig ha en behagelig seilas. Om kvelden dreide vinden mot sør og vi hadde en kjempefin seilas gjennom natten med spridd genoa. Steinar fortsatt dårlig i magen.
04.04.06 El Gouna, Abu Tig Marina Sol 18-25/ 135/28165
Litt mer vind etter soloppgang, men fortsatt fra sørøst, så vi cruiset inn til El Gouna i 6 knop. Har ikke hatt så fin seiling i Rødehavet siden før Massawa. Ble møtt ved inngangen til marinaen og fulgt til anvist pladd. Middelhavsfortøyning med baug inn og tau bak i bøyer. Veldig hyggelig marina og masse restauranter, kafeer og butikker. Stor velkomstkomite på land da vi kom. Mandraki hadde kommet noen dager før oss og nesten ved siden av oss lå katamaranen Itusca med en familie ombord som hadde ventet på noen barn å leke med. Sjekket inn og sjekket Internett. Det var wireless i marinaen! Håkon og Olve lekte med Vasco (5) og Camelia (10) med en gang. Håkon var spesielt imponert over det store rommet Vasco hadde helt for seg selv. Var en tur å badet i bassenget på hotellet i marinaen. Dessverre var ingen av pakkene vi ventet på fra Farmor/Farfar og Bestemor/Besten kommet - og alle sa at posten i Egypt er helt håpløs...
05.04.06 El Gouna, Abu Tig Marina Sol 18-25/ 0/28165
Jobbet på Internett fra båten. Egentlig skulle vi betale for bruken av internett, men etter at vi hadde kjøpt to timers bruk fortsatte det å virke... Håkon og Olve lekte med Vasco og Camelia. Vi sjekket vær og det var en mulighet for å gå videre eter bare to dager, men vi hadde litt lyst å bli litt lenger... Steinar fikset lanternene foran, som hadde dårlig kontakt. Om kvelden tok vi et glass vin ombord på Itusca men barna så på film.
06.04.06 El Gouna, Abu Tig Marina Sol 18-25/ 0/28165
Steinar skiftet olje, oljefilter og dieselfilter på motoren. Håkon og Olve lekte med Vasco og Camelia. Var en tur i bassenget om ettermiddagen. Om kvelden spiste vi pizza på restaurant.
07.04.06 El Gouna, Abu Tig Marina Sol 18-25/ 0/28165
Itusca dro på seiltur et par dager. Steinar var på stranden med Håkon og Olve mens Guro dro inn til El Gouna for å handle.
08.04.06 El Gouna, Abu Tig Marina Sol 18-25/ 0/28165
Vi bestemte oss for å bli værende i Abu Tig litt lengre, til neste værvindu. Dro på en dykketur med Orca Divers. Flott tur, men litt skuffende fordi vi trodde det skulle være en snorkletur og ikke en dykketur. To flotte dykkersteder, men ikke så bra for snorkling. Litt dypt og langt å svømme. Steinar fikk dykke på det andre stedet i stedet. Bra vrakdykk. Da vi kom tilbake i marinaen var Simpatica komet, så vi hilste raskt på Wences.
09.04.06 El Gouna, Abu Tig Marina Sol 18-25/ 0/28165
Steinar dro med Orca Divers for å dykke. To veldig bra vrakdykk. Håkon, Olve og Guro slappet av i båten, kjøpte is og var en tur på lekeplassen og på stranden. Om ettermiddagen var Håkon og Olve ombord på Simpatica for å hoppe på trampolinen.
10.04.06 El Gouna, Abu Tig Marina Sol 18-25/ 0/28165
Tok en tur inn til Hurgada med bussen. Ikke så veldig spennende, mye trafikk og masete selgere og taxisjåfører. Spiste lunsj å McD. Guro fant en skobutikk og kjøpte to par nye sko... Itusca kom tilbake m ettermiddagen, så Håkon og Olve lekte med Vasco og Camelia. Fikk selvangivelsen på faks til marinaen og jobbet litt med den om kvelden. Veldig bra at vi hadde internett ombord.
11.04.06 El Gouna, Abu Tig Marina Sol 18-25/ 0/28165
Håkon og Olve lekte med Vasco og Camelia hele dagen. Steinar jobbet med selvangivelsene og oppdaterte CV'en sin! Det blåste mye og vi fikk masse sand inn i båten.
12.04.06 El Gouna, Abu Tig Marina Sol 18-25/ 0/28165
Ble vekket midt på natten av rop fra en mann i vannet. Steinar fant han hengende i et fortøyningstau bak båten ved siden av oss. Mannen kunne ikke komme seg opp og vi prøvde å få vaktene på land til å hjelpe oss med å dra mannen ombord. Vaktene sa de kunne høre mannens rop, men så han ikke - det tok Steinar nøyaktig 5 sekunder å lokalisere ham... Vaktene var helt hjelpeløse og bare sto å så på og Guro måtte til slutt dra (bokstavelig alt...) en av dem ombord for å få hjelp. Mannen i vannet var da bevisstløs og til tross for at vi hele tiden ropte til de som var på land at vi trengte hjelp og at noen måtte ringe ambulanse, skjede ingenting. Da vaktene fortsatt ikke viste tegn til å skjønne at det var en alvorlig situasjon måtte Guro løpe til resepsjonen på nærmeste hotell, få de til å ringe sykehuset og selv snakke med sykehuset og få dem til å sende en ambulanse. Vi fant fram tepper fra båten og la over mannen og sjekket at han hadde puls og at han pustet, men vi klarte ikke å vekke ham. Da ambulansen endelig kom og de fikk fraktet mannen ved hjelp av en jolle inn til land trodde vi at alt ville gå bra. Guro fikk et kutt i foten da hun løp mellom båtene, men merket det ikke før senere (adrenalinet pumpet....) Neste morgen fikk vi vite at mannen (en britisk soloseiler) døde i ambulansen å vei til sykehuset. Vi ble veldig sjokkert og samtidig sinte fordi det hadde vært så vanskelig å få hjelp av vaktene på land. Hadde de reagert raskere kunne vi fått mannen opp av vannet mye raskere og også tilkalt ambulanse mye fortere. Steinar gikk rett til marinasjefen og fortalte hva som hadde hendt og at vi var sjokkert over hvor tregt vaktene reagerte, at de ikke kunne noe om førstehjelp og at det ikke finnes en eneste livbøye utplassert på kaiene (de fleste egyptere kan ikke svømme og sannsynligvis ikke vaktene heller!). Maryse fra Itusca kom over for å titte på foten til Guro, ganske dypt kutt, men trengte ikke å sy. Håkon og Olve lekte med Vasco og Camelia. Mindre vind så vi kunne spyle noe av sanden av båten. Steinar gjorde ferdig selvangivelsen og leverte den over internett. Handlet litt mat, fylte vann og gjorde oss klar til å gå neste dag - så ut som det skule være et bra værvindu. Om kvelden spiste vi pizza på italiensk restaurant sammen med gjengen fra Itusca
13.04.06 ... på havet... Sol 19-25/ .../28165
Gikk fra Abu Tig klokken 0600. Litt vind om morgenen, men vi motorseilte hele dagen. Helt stille utpå dagen. Fikk østlig vind å ettermiddagen slik det var meldt, men den forsvant etter to timer og dreide tilbake til nordvest. Heldigvis var det ikke mer enn at vi hadde nogenlunde framdrift ved å motorseile.
14.04.06 Port Suez, Suez Yacht Club Sol 19-25/ 175/28340
Fin dag med motorseiling helt opp til Port Suez. Kom fram rett før det ble mørkt. Fikk kontakt med agenten Felix på VHF på vei inn og fikk veiledning for å komme fram til bøyene utenfor Suez Yacht Club. Vi hadde forespurt om vi kunne gå gjennom kanalen allerede neste dag, men det gikk ikke.
15.04.06 Port Suez, Suez Yacht Club Sol 18-25/ 0/28340
Målemannen fra Suez Port Authority kom litt utpå dagen for å måle båten. Sa vi bare skulle ta det med ro, han skulle gjøre en snill måling... Spurte om vi hadde noe elektronisk utstyr  (ødelagt) han kunne få som "souvenir" så vi ga ham den ødelagte cd-spilleren! Han ville også ha et par brus til han som kjørte han ut til båten. Om ettermiddagen var vi en tur inne i Suez by, var på internett og handlet litt mat - ikke veldig spennende by. Håkon og Olve fikk se film om kvelden og vi hadde Gisela og Tom fra Perky Puffin ombord for å sprette champagnen og feire at vi var kommet helskinnet gjennom Rødehavet.
16.04.06 Ismailia Overskyet, regn 17-23/ 45/28385
Fikk måleresultatet om morgenen, veldig bra - mye mindre enn vi hadde fryktet. Steinar dro inn til byen for å ta ut penger og betale agenten. Kl. 11 kom losen ombord og vi kunne starte på første halvdel av Suezkanalen. Losen virket grei nok, men likte ikke at vi ikke hadde noe røyk til ham. Hadde fin medstrøm i begynnelsen og gjorde god fart. Fikk motvind og mye sjø imot over Great Bitter Lake og hadde veldig dårlig framdrift. Det regnet og var ganske ufyselig en stund. De siste 2-3 timene begynte losen og mase om presang, noe vi syns var litt frekt, så da vi endelig kom fram til Ismailia var vi egentlig ganske lei hele losen, så vi var litt gjerrige med tipsen (ca 20 kr)... Hyggelig marina med en kjempefin lekeplass for Håkon og Olve og en lite pizzakafe som vi kunne kjøpe pizza fra om kvelden. Traff igjen både Nis Randers og Tahaa Tiva.
17.04.06 Ismailia Sol 17-24/ 0/28385
Hadde egentlig tenkt å være noen dager i Ismailia og besøke Kairo for å se på pyramidene, men det virket som om det kunne være et bra værvindu allerede neste neste dag og alle båtene planlegger å gå. Siden Både Nis Randers og Tahaa Tiva skulle samme vei som oss, mot Kreta tok vi en spontanbeslutning og bestemte oss for å gå vi også. hele dagen gikk med til klesvask (første sted vi er kommet til med vaskemaskin siden Australia!), dieselfylling (dieselen kostet 70 øre literen, pluss 10 koner i taxi tur/retur!) og handling. I Ismailia fant vi et veldig bra supermarked - det beste siden Oman. Om kvelden var det samling på kaien med vin og gitarspilling. Vi gav bort vognen til Olve og en vifte til Ahmed som jobber i marinaen, han ble veldig glad.
18.04.06 ...på havet... Sol 17-24/ 45+20/28450
Tidlig opp og klar til å gå kl. 0800, men ingen loser var kommet. Kom først kl. 1100 og etter litt forvirring på kaien ble det klart at vi skulle dele en pilot med Tahaa Tiva siden det var for få loser. Losen kom ombord til oss og før han hadde presentert seg sa han at han skulle ha gave o vi m åtte sørge for at han fikk gave fra den andre båten også! Vi jattet med og sa at vi fikk se når vi kom fram til Port Said. Han fortsatte å mase om dette og til slutt sa han at han ville over i den andre båten (Tahaa Tiva) som lå foran oss i kanalen. Vi regnet med at dette var fordi han var misfornøyd med at han ikke fikk noen gave, så vi nektet og sammen med kapteinen på den andre båten sa vi at det var alt for farlig å gå inntil hverandre inne i kanalen. Han aksepterte dette litt surt, men maste ikke så mye mer resten av turen. Han fisket etter gaver (solbriller og jakke som han måtte låne av oss), men vi latet som ikke skjønte noe. Han begynte å mase om at vi måtte ordne gave fra den andre båten en gang til, men Steinar sa at det fikk han sanke med Tahaa Tiva om selv. Patrice på Tahaa Tiva sa at de dessverre ikke hadde noe gave... Da vi kom fra til Port Siad fikk losen ca 25 kr, en t-skjorte og et par øl, siden han tross alt hadde vært ganske grei som los. Han ble hentet av en liten losbåt og da de etterpå prøvde å nærme seg seg Tahaa Tiva enda en gang, gjorde Patrice en flott 360 graders unnamanøver, så de måtte gi opp... Kl. 2000 passerte vi Port Said og seilte ut i Middelhavet og satte kurs mot Kreta. Stille vær, mye båttrafikk, men leden var godt merket, så ikke noe problem.
19.04.06 ...på havet... Sol 17-24/20 116/28566
Lite eller ingen vind, motorseiling. Har radiokontakt med Tahaa Tiva og Nis Randers kl. 0700 og 1900 hver dag. Bernd på Nis Randers hadde oppdatert vær for oss. Stille vær hele dagen, mye båttrafikk. Kom for nært et seismisk skip, så vi måtte legge om kursen og hadde følge av følgebåt i flere timer. Så stille at vi kunne grille hamburgere til middag. Håkon og Olve fikk se film om kvelden.
20.04.06 ...på havet... Lettskyet 17-20/ 91/28657
Endelig litt seilvind om natten og vi seilte med spridd genoa hele natten. Vinden dreide 180 grader om morgenen, mot nordvest, så v i motorseilte noen timer før vi krysset for bare seil. Gradvis mer bølger i løpet av agen, men det gikk greit. Håkon og Olve tegnet og leste mye.
21.04.06 ...på havet... Sol, lettskyet 16-20/ 94/28751
Vinden rett imot om natten, så nesten ingen skip før vi plutselig så 5-6 stykker og måtte falle av for noen av dem, krysset sannsynligvis en led. Mindre vind om dagen så vi kunne motorseile, men det gikk ikke så fort fremover.
22.04.06 ...på havet... Sol 16-20/ 69/28820
Motor hele natten og dårlig framdrift fordi vinden og bølgene stopper oss opp. Fikk plutselig vind fra NØ om morgenen og kunne seile fort i 7 timer, så døde vinden og vi måtte starte motoren igjen. Motvind og bølger imot fra kvelden, men for lite til å seilte på. Så at vi ville få problemer med å komme fram til den havnen vi hadde valgt neste dag.
Hellas
23.04.06 Agio Galini, Kreta Sol 16-20/16,5(!) 77/28897
Motor hele natten. Valgte å gå til en havn som var 50 mil nærmere. Kom inn på morgenen og la oss med anker ut bak og liner mot land fra baugen. Koselig liten gresk landsby. Steinar måtte en tur uti vannet for å feste en bøye på ankerlinen og sjekke båten under - det var kaldt! Litt utpå dagen kom Tahaa Tiva. Det begynte å blåse utpå dagen og ankeret vårt holdt ikke så vi endte opp med å legge oss langsmedkaien i stedet. Omkvelden spiste vi middag på gresk taverna, gresk salat, tzatziki, souvlaki og lammekoteletter - veldig godt!
24.04.06 ...på havet... Sol 16-20/ 34/28931
Mye vind om natten, vi lå ikke så veldig bra mot den grove steinkaia og fenderne fikk gjennomgå! Sjekket været på internett og det så ut til å være en bra mulighet å gå videre allerede samme ettermiddag. Guro gjorde ferdig reisebrev og la det ut, Steinar fylte diesel og vi handlet litt. Håkon og Olve fikk nye tegneblokker og fargeblyanter. Hadde egentlig lyst til å være litt lengre i Agio Galini, men det gjaldt å bruke de værvinduene som kom. Vi forlot havnen om ettermiddagen, hadde ganske sterk vind fra nordvest i begynnelsen og særlig sterke fallvinder ned fra fjelene, så vi gikk litt sør for kurslinjen vår for at det ikke skulle bli altfor ubehagelig. Utpå kvelden dreide vinden mer mot nord og vi kunne seile rett mot Malta.
25.04.06 ...på havet... Sol 16-20/ 142/29073
Mye vind hele natten og dagen, men mer stabil etter at vi hadde passert Kreta. Seilte med lite storseil og en liten flik av genoaen og cruiset av gårde i 6-7 knop. Kuling hele natten, og ganske store bølger, men Marialene klarte seg fint og vi greide å holde kursen. Det var skikkelig kaldt på nattevaktene, vi ha på ullundertøy, fleese, seiltøy, ullsokker og sko. Angrer på at vi ikke hadde med en lue fra Norge... Prøvde ut et litt nytt vaktsystem, siden ikke Guro greier å sove noe sørlig om dagen. Steinar tok en lang vakt fra 2000 til 2400, Guro fra 2400 til 0300, Steinar fra 0300 til 0600 (eller så lenge han orker) og så sover han så lenge han vil etter det. Fungerte ganske bra, selv om det fort blir litt lite søvn når det er mye vind og urolig i båten.
26.04.06 ...på havet... Overskyet 16-20/ 125/29198
Litt mindre vind fra natten og den dreide mot øst så vi kunne seile med spridde seil - mye mer behagelig og vi gjorde veldig bra fart.
27.04.06 ...på havet... Regn 15-19/ 149/29347
Seilte med spridde seil hele dagen, jibbet om morgenen. Håkon og pappa reparerte fiskesnøret, trodde egentlig ikke det var noe vits å fiske i Middelhavet, for alle sier at det ikke er fisk her, men vi fikk en fin tunfisk.
Malta
28.04.06 Valetta, Msida Marina Overskyet, regnbyger 15-20/ 56/29403
Mindre vind fra kvelden og i løpet av natten dreide den mot vest. Krysset om natten og startet motoren om morgenen. Litt mer vind om formiddagen, rett i mot, så det gikk ikke så veldig fort. Kom fram til Valetta om ettermiddagen og gikk til Msida Marina. Ble vinket inn til en gjesteplass av en annen langtur båt. Gikk på land og snakket med marinakontoret og sjekket inn med toll og politi - enkelt og greit. Vasket og ryddet båten og alle var og dusjet - kjempedeilig. Grillet tunfisk til middag. Om kvelden så vi film.
29.04.06 Valetta, Msida Marina Overskyet 14-20/ 0/29403
Jobbet i båten om formiddagen. Guro bakte kake. Steinar var i toppen av masten og vasket den og sjekket seilene. Fikset storseilet som hadde glidd ut av sporet sitt i toppen av masten. Steinar sjekket ut båtbutikkene og etterpå gikk alle en tur på land for å finne et supermarked. Spiste tidlig middag på en restaurant ved siden av marinaen som også hadde wireless for internett slik at vi kunne sjekke mail o.l. Om ettermiddagen feiret vi bursdagen til Olve i båten en dag for sent. Vi hadde bløtkake med lys og noen presanger. Håkon hadde laget en påskekylling til Olve og ellers fikk han nye biler og en brannstasjon. Han var veldig fornøyd selv om det ikke var så veldig stort selskap. Om kvelden lekte Håkon og Olve med en gutt på kaien og de var på et hoppeslott som var satt opp på parkeringsplassen i marinaen.
30.04.06 Valetta, Msida Marina Sol, lettskyet 14-20/ 0/29403
Steinar skiftet vannfilter. Vi snudde båten og la oss med hekken inn mot kaien for å ta av vindroret. Sjekket lagrene og tightet noen skruer. Håkon og Olve hoppet på hoppeslottet igjen. Var på restauranten og jobbet på internett igjen mens Håkon og Olve spiste is.