Loggbok

jan/feb 04 | mar/apr 04 | mai/jun 04 | jul/aug 04 | sep/okt 04 | nov/des 04 |
2005 | jan/feb 05 | mar/apr 05 | mai/jun 05 | jul/aug 05 |

| Siste loggføringer |

Dato Sted Vær Temp. luft/sjø Distanse/sum (nautiske mil)
01.09.05 Rinca, Lehok Gingga
8 42.31S
119 39.31E
Sol, lettskyet 23-32/ 13/21339
Johannes hadde tatt masse bilder under vann da han og Steinar dykket. Vi fikk en cd med bilder (også bilder fra de dykket på New Caledonia). Seilte sammen med Tirza rundt til vestkysten av Rinca og fant en veldig rolig ankring innerst i Lehok Gingga. Fikk med en gang besøk av tre lokale båter som sa de kom fra Komodo village som ville selge treskjæringer av Komodoøgler, masker og perlekjeder. Vi kjøpte en liten komodoøgle og gav dem noen barne t-skjorter og noen paracet. Så mange apekatter på stranden innenfor, men ingen øgler, til tross for at vi la ut kyllingrester som lokkemat. Deilig rolig kveld og natt.
02.09.05 Rinca, Lehok Gingga
8 42.31S
119 39.31E
Sol 23-32/ 0/21339
Pakket jollen for stranddag på stranden i nordenden av bukten (en IKEA-bag full av strandleker, snorkleutstyr, våtdrakt, harpun, drager, parasoll, soltelt, bøtte, tepper og mat...). Veldig klart fint vann her. Med en gang vi kom på stranden kom en lokal båt inn også og de rigget seg til på stranden med det de hadde å selge. Vi hadde ingen penger og sa at vi ikke skulle ha noe, men de ble værende i nesten en time likevel, til tross for at vi overså dem. Steinar og Johannes prøvde å fiske med harpun, Håkon var med og satt i jolla. Fikk 5-6 små fisker som vi grillet sammen på Marialene om kvelden. Veldig hyggelig. Søsteren til Johannes og datteren var veldig flinke å leke med Håkon og Olve og de lærte Håkon og brette båter og klippe girlander.
03.09.05 Sebajor Ketjil
Sol 23-32/ 17/21356
Beregnet tidevannet og strømmen ved hjelp av månens posisjon for passet vest for Rinca (det finnes dårlig med tidevannsstrøm tabeller her...). Steinar tok med seg Håkon og Olve på en liten kjøretur og kom tilbake til båten med jolla full av blod. Steinar hadde løpt på noe skarpt i sanden (en stor musling?) kuttet seg stygt i foten. To 7 centimeter lange, dype flenger under fotbuen. Guro vasket sårene og satte på strips og bandasje for å lukke sårene (burde sikkert egentlig vært sydd, men Guro hadde ikke lyst å begynne med nål og tråd...) Steinar kunne ikke gå på foten og hinket rundt i båten. Fikk hjelp av Johannes til å ta opp påhengsen før vi tok opp ankeret og kjørte mot Sabajor Ketjil. Steinar satt og styrte hele veien. Vi hadde beregnet strømmen i passet riktig og hadde 5 knopsmedstrøm til tross for at vi gikk på "slack". Ganske mye turbulkens og sjø etter passet, men fin seilas videre. Fikk en stor fisk rett før ankringen, men det var en diger barrakuda, så den kastet vi uti igjen siden vi ikke vet om det er ciguatera her. Ankret opp i krystallklar vann over koral. Kunne se bunnen helt tydelig. Johannes dykket og sjekket ankeret vårt, siden ikke Steinar kan bade på en stund.
04.09.05 Sebajor Ketjil
Sol 24-32/27 0/21356
Steinars fot er litt bedre og den verste verkingen har gitt seg. Vi vasket sårene og skiftet bandasje. Var hele dagen på stranden. Steinar hinket seg i land fra jolla og satt i en stol under et tre hele dagen. Håkon og mamma snorklet masse på korallene rett utenfor stranden. Olve og Håkon badet hele dagen. Steinar og Håkon snorklet litt hengende ut fra jolla! Kjempefin strand så lenge det ikke er helt lavvann.
05.09.05 Sebajor Ketjil
Sol 24-32/ 0/21356
Nok en fin stranddag. Steinar måtte fortsatt sitte i ro i stolen sin under treet og lese bok og drikke øl.... Olve prøvde masken og snorkelen til Håkon, men fikk det ikke helt til ennå.
06.09.05 Komodo
08 26.82S
119 34 .50E
Sol 24-32/ 9/21365
Guro og Håkon var på stranden om morgenen og brant litt søppel. Bleier brenner ikke særlig bra! Sa hadet til Tirza (igjen..) og kjørte til en bukt helt nord for Komodo. La oss i en bøye her. Fikk straks besøk av noe lokale selgere som ville selge treskjæringer av komodoøgler, perlekjeder og skjellkomodoer. Vi skulle selvfølgelig i utgangspunktet ikke noe, men endte opp med nok et komodoøgle i tre, to små komodoøgler i skjell til å ha rundt halsen og tre (!) perlekjeder. (Små rosa saltvannsperler som tok seg best ut når de var tre sammen...) Betalte ca 40 USD for alt sammen! Selgerne fikk noe t-skjorter også. Håkon, Olve og Steinar dro på fisketur, men fikk ingenting.
07.09.05 Banta Island
08 25.57S
119 19.50E
Sol 24-32/ 16/21381
Gikk til Banta Island om morgenen, seilte litt, men lite vind. Ankret opp i en veldig idyllisk bukt med en liten øy utenfor. Til lunsj spiste vi den siste biten med norsk Jarlsbergost som vi hadde kjøpt i Australia. Tok en tur med jolla om ettermiddagen for å snorkle ved munningen av bukta. Fantastiske koraller, både harde og myke. Store og ikke ødelagte. Litt mye strøm, så Steinar og Håkon hang over kanten på jolla mens Guro hang i tau utenfor jolla.
08.09.05 ...på havet... Sol 24-32/
Gikk ved soloppgang fra Banta. Mye side- og motstrøm rundt øya og også da vi kom fram til nordøsthjørnet av Sumbawa. Fin seilvind langs nordkysten av Sumbawa. Passerte båtbyggerstedet Wera og gikk inn i Bimabukten mot Nae landsby. Fant ingen god ankring der, vinden hadde dreid mot sørvest. Bestemte oss for å seile videre om natten, siden vi hadde vind. Om kvelden og natten døde selvfølgelig vinden ut...
09.09.05 Sumbawa, Kananga Village
08 08.37S
117 46.08E
Sol 24-32/ 122/21503
Var egentlig på vei til Medang Island, men ombestemte oss og gikk inn til Kananga Village på fastlandet for der regnet vi med at vi kunne får litt vann. Fin ankring utenfor strand med sort sand. Godt feste. Tok jollen inn til stranden og gikk inn i landsbyen. Ble veldig godt mottatt overalt. Håkon hadde fylt opp vesken til mamma med leker han ikke trengte lenger og delte ut til alle barna han så. Fant en liten bod som solgte egg og vann på flasker. Hilste på Sri som snakket litt engelsk og ble invitert hjem til hennes familie. Vi spurte om det gikk an å få kjøpt noe frukt i landsbyen, og fikk noe papaya. Etterpå tok Sri oss med på en tur rundt i landsbyen. De får nok ikke så ofte besøk av "hvite" her og alle var veldig opptatt av Håkon og Olve. Fikk kjøpt noen bananer hos en annen familie. Etterpå fikk vi deilig indonesisk kaffe hjemme hos Sri og hun lurte på om vi kunne hjelpe henne med litt engelsk undervisning. Hun hadde studert til lærer på Lombok, men hadde ingen jobb. Vi fikk fylle vann på kannene våre før vi dro ut til båten. Fikk besøk av en fisker og hans familie om ettermiddagen. Han fikk noen fiskekroker av Håkon og siden det minste barnet hostet stygt, fikk de litt hostesaft og en t-skjorte. Tilbake fikk vi mange takknemlige smil og en drikkekokosnøtt.
10.09.05 Medang island
08 08.57S
117 22.39E
Sol, regnbyge 24-32/ 25/21528
Gikk tidlig inn på land for vi hadde avtale om at Sri skulle ta oss med på den lokale skolen. Ble møtt av mange blide barn i skoleuniform på stranden. Det er skole for 1-6 klasse og det går 120 barn der. Vi hadde tatt med et vi hadde av penner, blyanter og fargestifter, som ble godt mottatt, men vi skulle ønske vi hadde hatt mere. De hadde ingen bøker eller annet materiell. De sang noe indonesiske sanger for oss og vi tok bilde med Håkons polaroidkamera så de kunne få et klassebilde. Etterpå fikk vi kaffe hos Sri og hun fikk et ukeblad fra Australia og en liten bok med eventyret om den lille havfrue på engelsk. Hun var veldig ivrig på å bli bedre i engelsk, så Guro leste litt med henne og hjalp med uttale og forklaring av ord. Vi fikk se albumet hennes med bilder fra da hun hadde avslutning på skolen sin. Seilte mot Medang Island om formiddagen, skiftende vind og mye motstrøm. kom fram like før det ble mørkt og fant et sted å ankre. Det skyet til og vi fikk litt vind og bølger fra vest(!). Fikk ett regnskyll over oss om kvelden.
11.09.05 Medang island
08 08.57S
117 22.39E
Sol, lettskyet 24-32/ 0/21528
Tok jollen for å gå i land om formiddagen, men det var for lavt vann til at vi greide å finne en åpning i revet inn til stranden. Kjørte tilbake til båten. Steinar polerte glassfiber og metall på dekk. Guro følte seg ikke helt pigg, så om ettermiddagen dro Håkon og Steinar inn til land. De fant en ganske stor landsby litt lengre inn på øya og på et øyeblikk var de omringet av hundrevis av barn. Fantastisk velkomst, men litt mye for Håkon. Kjøpte egg og litt flaskevann og delte ut noen flere leker og ballonger. Masse barn fulgte dem tilbake til jolla.
12.09.05 Lombok, Gili Lawang
08 18.24S
116 40.13E
Sol, lettskyet 24-32/ 45/21573
Startet tidlig, kl. 0500, og hadde litt vind de første timene. Deretter ingen vind og motorkjøring. Ankret opp på innsiden av Gili Lawang utenfor en strand på fastlandet, nordøst siden av Lombok. Grei ankring, godt hold og ganske rolig. Var ikke i land. Guro fortsatt vond i halsen, og "vondten" har satt seg i en jeksel også...
13.09.05 Lombok, Gili Air
08 21.90S
116 04.99E
Sol, lettskyet 24-32/ 43/21616
Startet tidlig igjen, kl. 0545. Stille og motorkjøring i begynnelsen, deretter litt vind og fin seilas. Det siste strekket inn mot Gili Air fikk vi vinden i mot og det var ganske store bølger gjennom stredet mellom Gili-øyene. Var ikke så lett å se hvor ankringen var, vi hadde litt dårlig kart, men heldigvis lå det tre andre seilbåter på det stedet vi hadde koordinater til. Da vi kom nærmere, så vi at det var en åpning i revet inn til en liten lagune hvor vi kunne ankre. Det blåste ganske friskt fra vest, så vi følte at vi lå litt ubeskyttet, men andre som lå der sa at det blåste slik hver ettermiddag og at det ga seg når solen gikk ned. Måtte ankre på 17 meter, men det var godt feste. Guro ganske dårlig hele dagen med vondt i hals, hode og tann.
14.09.05 Lombok, Gili Air
08 21.90S
116 04.99E
Sol 24-32/ 0/21616
Stranddag. Tok jollen inn til stranden på østsiden av Gili Air. Fin strand, men mye flere turister og selgere. Kjøpte deilig ananas og mango av en dame på stranden. Spiste land lunsj/middag på restaurant. Satt i en bitte liten hytte på stylter på puter og spiste mens vi fulgte med på båten med ettermiddagsvinden blåste. Guro kjøpte en sarong, 26 kroner, som hun kunne bruke som skjerf mot den vonde halsen... Hilste på noen av de andre båtene på ankringen. Den ene hadde norske Karin og ungarske Stefan ombord. de kom fra Bali og skal også til Thailand til jul. Den andre var amerikanske Mandara, som vi også så i Darwin. De skal samme rute som oss og også neste dag dra mot Bali.
15.09.05 Bali, Benoa Harbour
Sol 25-34/ 58/21669
Sto tidlig opp og gikk med en gang det var lyst nok til at vi kunne se åpningen i revet. Møtte masse fiskebåter på veien, fjorden så ut som Drøbaksundet under Færderseilasen... Ganske lang dagsetappe, så vi håpet på medstrøm for å rekke fram til innløpet ved Benoa på slack kl. 1400. Fin seilvind like inntil Bali, deretter motor. Mye strøm, 3 knop, på slutten. Grei innseiling til Benoa, merket innløp. Marinaen var helt full (vi har sendt flere eposter de siste ukene for å få en plass...), så vi måtte ankre på utsiden. Snakket med Mancko som bor i en lokalbåt der og fikk leie to mooringer av han. Mandara kom inn et par timer etter oss. Tok jollen på sjøen og spiste kjempegod middag på restauranten i marinaen.
16.09.05 Bali, Benoa Harbour
Sol 25-34/ 0/21669
Jobbedag i båten. Vasket, ryddet og pakket. Steinar fylte diesel, tok tomme jerrykanner med på land og fikk en taksi til å kjøre til en stasjon. Olve, Håkon og Guro tok en taxi inn til Denpasar for å kjøpe mer gasbind og bandasje til foten til Steinar. Kjøpte nye t-skjorter til guttene og var på McDonalds. Om kvelden var vi med på grilling og show i marina-restauranten. Traff den norske båten Haffiman i marinaen, med norske Morten, malaysiske Haffi og dere sønn Imran Hans. Håkon og Olve lekte masse med Imran Hans om kvelden. God mat og morsom balinesisk danseunderholdning.
17.09.05 Bali, Benoa Harbour
Sol 25-34/ 0/21669
Pakket klær og andre ting for hotellferie. Låste båten og avtalte med Mancko at han skulle se etter båten for oss mens vi var borte. Australske Reg som også bor i båten på ankringsplassen skulle følge med og tilbød oss også å låne jolla hans, slik at vi kunne pakke bort vår egen og slippe å betale masse penger for å ha jolla liggende på jollebrygga i marinaen. Leverte en diger bag med skittentøy til Mancko som han skulle ta med på vaskeri for oss. Tok en taxi til flyplassen for å møte farmor og farfar. Det var kjempekoselig å se dem igjen. Farfar hadde ordnet med transport til hotellet og vi fikk to flotte rom over hverandre i en bungalow. Pakket ut og Håkon og Olve fikk mange pakker som farmor og farfar hadde med seg i kofferten. Fikk også aviser, ukeblader, melkesjokolade, annet snop og ny forsyning med bilder fra Bergen og Finland. Måtte prøve ut bassenget med en gang vi kom fram og etterpå spiste vi middag på hotellet.
18.09.05 - 29.09.05 Bali, Benoa Harbour
0/21669
To uker på hotell!! Vi koste oss ved bassenget, gikk turer langs strandpromenaden i Sanur, shoppet, spiste lunsj og middag på mange gode restauranter. Feiret bursdagene til både farmor, farfar og Håkon. Fikk sydd dresser og drakter hos skredder. Håkon og Olve badet masse i bassenget. Håkon svømte til svømmeknappen, Olve hoppet fra kanten og svømte inn til trappa med armringer. Hotellet hadde også noen barnefilmer man kunne se på filmkanalen, så det ble også flittig benyttet. Var på dagstur til vulkanen Batur. Steinar var en dag i båten for å sjekke at alt sto bra til og for å gi Mancko noen jobber. Dro alle sammen en dag til marinaen og spiste lunsj der etter at Guro hadde gjort proviantering.
30.09.05 Bali, Benoa Harbour
0/21669
Fulgte farmor og farfar til flyplassen. Litt trist da de reiste, men nå vet vi at det ikke er så lenge til vi kommer hjem. Tok taxi til supermarked for å proviantere de siste ferskvarene. Ryddet og pakket båten klar for avreise neste dag.
01.10.05 ...på havet... Sol, overskyet, litt regn 24-35/ .../21669
Reiste tidlig fra Benoa. Gikk nesten helt inntil revet langs østkysten av Bali for å ikke få for mye motstrøm, og i håp om å få medstrøm. Hadde litt motstrøm i begynnelsen og en del mer (2,5-3,5) mot slutten! Fin vind og seilas fra ettermiddagen, litt rulling og vi merket at det var en stund siden vi hadde seilt...
02.10.05 Kangean, Teluk Ketapung
6 51.74S
115 14.70E
Sol 24-35/29 148/21817
Fin seilas hele natten. Vurdere å seile videre siden vi hadde vind, men følte at vi trengte en stopp. Skrudde på mobilen etter at vi hadde ankret opp i Teluk Ketapung og fikk flere sms'er fra bekymrede foreldre som hadde hørt om bombing på Bali. Vi visste ingenting om disse, siden det hadde skjedd etter at vi hadde reist. Fikk snakket med både farfar og bestemor på telefonen. Slappet av i båten. Steinar vasket skroget under vann - det var ganske grodd etter to uker i forurenset havn. Stilte opp tomgangen på motoren slik at den ikke skulle vibrere så mye under tomgang. Tidlig kveld.
03.10.05 ...på havet... Sol 25-35/ .../21817
Gikk tidlig fra ankringen, før det ble lyst, men fulgte waypunktene vi hadde plottet på veien inn. Fin vind og seilas fra morgenen av. Så mange fiskebåter i begynnelsen. Ingen fisk - tror ikke det finnes fisk i havet i Indonesia. Lurer på om alle fiskebåtene får noe som helst...
04.10.05 Bawean
5 43.89S
112 40.24E
Sol 25-35/ 174/21991
Fin seilas hele natten, og vi kom inn i god tid før det ble mørkt. Det var bra for det var utrolig mange flytende "fiskefeller" de siste 20 milene. Fiskerne her vet at fisk tiltrekkes søppel og annet som ligger og driver i vannet, så de lager flåter av bambus som de fester i bunnen og så henger de noe under for å tiltrekke seg fisk. Som regel plasserer de et enslig palmeblad oppå flåten slik at den skal synes... Men veldig ofte er dette palmebladet borte, og det er omtrent umulig å få øye på flåtene før man er veldig nærme dem. Vi passerte sikkert 50 stykker på vei inn til Bawean. God ankring og vi slappet av i båten om ettermiddagen. Håkon og Olve badet og hoppet fra kanten av båten. Steinar fortsatte med å vaske båten under...
05.10.05 ...på havet... Sol, lettskyet 25-35/ .../21991
Vasket båten enda litt mer under, skipperen begynner å bli redd at ikke bunnsmøringen skal holde helt hjem... Håkon og Olve badet og hoppet fra båten igjen. Tok jollen inn til stranden og gikk en tur i landsbyen. Hyggelig sted med mange smilende mennesker. Vi traff flere menn som var sjømenn og kunne snakke litt engelsk. Gikk fra Bawean om ettermiddagen. fin seilas hele kvelden og natten. Måtte holde god utkikk etter flytende fiskefeller til et godt stykke ut fra Øya.
06.10.05 ...på havet... Sol, lettskyet 25-35/ .../21991
Mindre vind utpå dagen, men vi har god tid og cruiser av gårde i 3-4 knop. veldig behaglig seilas og ingen seilskift. Så veldig mange fiskebåter om natten. Litt mer vind fra kvelden og utover natten. Måtte redusere seil masse for å ikke komme for tidlig fram.
07.10.05 Kalimantan, Kumai
Sol, regnbyger 25-35/ 200/22191
Kom fram til Kumaibukten da det ble lyst og starte opp elven ved hjelp av waypunktene vi hadde fått fra andre seilere. Møtte Rapture I ved elvemunningen, de hadde ankret opp for natten. Kom far til Kumai og ankret opp blant 6 andre båter, bl.a. Augusta fra Skien. Snakket med Harry og Prince of Kumai ang. tur til orangutangene. Guro følte seg dårlig hele dagen. Sannsynligvis bivirkning på malariatablettene.
08.10.05 Kalimantan, Kumai
Sol 25-35/ 0/22191
Steinar var på møte hos Augusta for å bli enige om orangutangtur sammen med tre andre båter. det ble bestemt at damene skulle gå i land for å forhandle pris og sjekke ut tilbudene. Guro brukte derfor hele dagen for å bestemme hvor mange dager turen skulle være, hva slags båt vi ønsket, hvilken guide vi skulle ha og hva slags meny vi ønsket oss !!! (jo flere kokker, dess mer søl...) Vi endte til slutt opp med å dele oss og vi skulle på en to dagers tur sammen med Kelly og Howard fra Rapture I og Chris og Walter fra Mandara. steinar dro til nærmeste by for å finne en minibank. kom tilbake med bursdagspresanger til Håkon, "GameBoy"-spill og en Batman-figur og Olve fikk en leke mobiltelefon, som spilte hele kvelden. Vi bakte kake og feiret litt bursdag igjen.
09.10.05 Kalimantan, Kumai
Sol, lettskyet, regnbyger 25-35/ 0/22191
Ble hentet klokken 0800 av en klotok. Vi hadde Rusty som guide og i tillegg var det skipper og 4 mannskap ombord for 6 voksne og to barn.Vi gikk opp Sekonyer-elven til Tajung Harapan Rehabilitation and Quarantine Station for Baby Orangutangs. Så noen orangutanger som var tatt inn til stasjonen fordi de var syke og en foreldreløs babyorangutang som ble tatt vare på av en indonesisk jente. Disse orangutangene skal senere tilbake til jungelen, så vi kunne bare observere dem fra avstand. Seilte videre oppover elven. Men vi satt på øverste dekk og så etter ville aper i trærne tråkket Olve bakover og mistet balansen. Han falt i elven (uten redningsvest...), men Rudi, en av assistentene, hoppet etter. Olve greide å holde hodet over vann til han fikk hjelp og en livbøye ble kastet uti. Bortsett fra en stor kul i panna var Olve uskadd og han kom seg fort over skrekken. Rudi hadde hoppet uti med alt på seg, så mobiltelefonen hans var ødelagt og vi ga han senere penger til å kjøpe seg en ny. Fortsatte videre oppover elven og ble servert deilig lunsj. Tok en sideelv opp til Camp Leakey. Vannet i eleven var nå blitt mye renere og elveløpet mye smalere. Så mange ville apekatter og en krokodille på veien. Gikk en liten tur rundt på Camp Leakey og besøkte informasjonssenteret der. Gikk et par kilometer inn i jungelen til en matestasjon. Det begynte selvfølgelig å regne på veien (vi er jo i regnskogen...) så i begynnelsen var det bare en halvvoksen orangutang som kom for å spise bananer. Da regnet lettet litt kom det flere og totalt så vi 7-8 orangutanger i forskjellig størrelser - utrolig fasinerende. Tilbake i båten dro vi til et sted å ankre opp for natten. Vi ble servert deilig middag og hadde en veldig hyggelig kveld. Mannskapet rigget til senger for oss under store myggnettinger og alle sov ganske bra om natten.
10.10.05 Kalimantan, Kumai
Skyet, regnbyger 25-35/ 0/22191
Alle var tidlig oppe (0530) og hørte på alle lydene fra jungelen. Etter frokost tok vi båten til Pondok Tangguy Station for å vøre med på mating der. Rett ved siden av parkstasjonen så vi flere orangutanger som visste at det nærmet seg mating, bl.a. en diger hann. Gikk gjennom jungelen til matestasjonen og fikk se mange orangutanger på nært hold. To hunner kom med babyene siden og flere av de halvvoksne hannene lekte masse i trærne. Tok båten videre for å besøke et skogplantingsprosjekt. Regnskogen på Borneo er sterkt truet av ulovelig hogst. Igjen begynte det å pøsregne, men vi fikk i hvert fall sett litt av det arbeidet de driver med. Egentlig skulle vi tilbake til Tanjung Harapan stasjonen for å treffe den lille foreldreløse orangutangen, men det regnet så mye at de ikke ville ta henne ut av frykt for at hun skulle bli syk. Til slutt var vi innom den eneste landsbyen i nasjonalparken som stort sett lever av å selge souvenirer. Vi kjøpte en liten orangutang trefigur. Tilbake på Marialene oppdaget vi at vår boatboy ikke bare hadde passet godt på Marialene, han hadde jammen vasket henne også - snakk om ekstraservice! Vi pakket båten klar for avgang neste morgen. Tidlig kveld.
11.10.05 ...på havet... Sol, lettskyet 25-35/ 90/22281
Gikk rett etter klokken 0600 og hadde medstrøm ut Kumaieleven. Motor i begynnelsen, men seilving litt utpå dagen og fram til midtnatt. Etter hver fikk vi strøm imot. Det gik tre andre båter samtidig som oss fra Kumai og vi kunne se dem hele tiden. Olve har fått røde prikker på kroppen. Trodde først det var varmeutslett, men det spreddes eg til hele kroppen, så vi lurte på om han hadde reagert allergisk på noe (melk?) Det virker ikke som det plager han.
12.10.05 ...på havet... Sol, regnbyger 25-35/ 119/22400
Lite vind og mye motorkjøring. Hadde en diger squall om natten, med lyn og torden og øsregn. Det var veldig varmt, men Håkon og Olve greide seg veldig bra. De lekte sammen hele dagen. Vi hørte en del CD, særlig den nye om Kaptein Sabeltann som farmor og farfar hadde med.
13.10.05 ...på havet... Overskyet, litt sol 25-35/ 94/22494
Passerte Serutu om morgenen, hadde egentlig tenkt å stoppe der, men valgte å fortsette for å ha lengre tid på overfarten siden det var lite vind og vi ikke hadde nok diesel til å kjøre motor. Litt vind, men det gikk ikke akkurat fort. Vi prøvde litt med gennakeren, men vinden dreide for mye imot.
14.10.05 ...på havet... Regnbyger 25-35/ 96/22590
Mye lyn og torden om natten og pøsregn fra morgenen. Fortsatte å regne hele formiddagen, og vi samlet en del vann til klesvask. Litt vind, men rett imot så vi krysset hele dagen og havnet et stykke utenfor linjen mot mål. Vi bakte muffins til lunsj.
15.10.05 ...på havet... Sol 25-35/ 104/22694
Ingen vind! Motorkjøring fra i går ettermiddag, hele natten og dagen. Prøvde x antall ganger å seile, men det var bare ikke nok vind og vi stoppet helt opp. Fint vær igjen, men fryktelig varmt - heldigvis kunne vi ha alle lukene åpne. Spilte Ludo. Klokken 21:00:24 passerte vi ekvator ved 105 13.653E.
16.10.05 Ansunda
00 28.583N
104 25.454E
Regnbyger 25-33/30,5(!) 47/22741
La kursen litt mer mot nord da vi fikk litt vind og kunne gå litt lengre. Kom fra til Ansunda om morgenen, men måtte vente et par timer før vi kunne gå inn å ankre, for det kom masse regn og vind akkurat da vi kom fram. Det lettet såpass at vi kunne ankre opp, men fortsatte å regne hele dagen. Vasket båten både over og under å begynte å legge i bløt klær. Rengjorde ankerkjetting og ankerbrønn for leire fra Kumai.
17.10.05 Pulau Buau
01 02.78N
104 13.493E
Regnbyger 25-33/ 40/22781
Startet tidlig for å få mest mulig medstrøm i Riaukanalen. Lite vind og en del regnbyger, og litt seiling innimellom. Motstrøm mesteparten av tiden, men 2,5 knop med oss på slutten. Gikk så langt vi kunne før det ble mørkt og ankret opp ved siden av den lille øya Baua. Håkon og Pappa spilte Ludo, og Håkon ble Ludo Mester! Guro vasket mer klær i regnvannet og jobbet med å skrive reisebrev.
18.10.05 Batam Island, Nongsa Point Marina Sol, lettskyet 24-34/ 14/22795
Gikk rett etter frokost mot Nongsa Point på Batam og hadde medstrøm hele veien. Kom tidlig fram til Nongsa Point Marina, som hadde masse ledige plasser. Sjekket inn med harbourmaster og koblet til strøm. Tilbrakte resten av dagen ved bassenget på hotellet som hører til marinaen. Fint anlegg, men det er helt tomt her... Guro brukte noen timer på en treg internettmaskin på hotellet. Håkon og Olve storkoste seg i bassenget. Spiste middag på hotellet - dobbelt pris fra resten av Indonesia, men fortsatt veldig billig.
19.10.05 Batam Island, Nongsa Point Marina Skyet, regnbyger 24-34/ 0/22795
Jobbet litt i båten om morgenen, vasket mer klær (for hånd...) og tok ut tepper fra båten og vasket innvending. Tok buss til et shoppingsenter i Batam. Kjøpte noen t-skjorter og shorts til Steinar. Var på supermarkedet og handlet mat og ferskvarer igjen. Om kvelden spiste vi middag på hotellet igjen.
20.10.05 Batam Island, Nongsa Point Marina Regnbyger 24-34/ 0/22795
Ventet på faks fra Norge med skatteoppgjøret, men helt umulig å komme gjennom på hotellfaksen. Ryddet i båten, var på bassenget og gikk en tur til et annet resort like ved og spiste middag der. Om kvelden og natten begynte det å blåse fra nordvest og masse regn, og vi begynte å lure på hvordan det ville bli å gå mot Singapore neste dag, noe vi måtte uansett fordi visumene våre gikk ut.
Singapore
21.10.05 Sentosa, One15 Marina Lettskyet 25-34/ 20/22815
Været lettet betraktelig. Vi sjekket ut om morgenen og gjorde klar til avreise. Vi gikk samtidig med to andre tyske båter og på rekke og rad gikk vi først vestover i Singaporestredet til vi kom til det smaleste før vi la om kursen 90 grader og krysset på tvers. Mye skipstrafikk, men det var ikke så ille å krysse likevel. Heldigvis var været ganske bra hele tiden, men vi måtte kjøre motor hele veien. Kalte opp immigrasjon på VHF'en da vi kom til "Western Quarantine Anchorage" og lå å drev i en times tid før immigrasjon kom. De kom i båt, fikk papirene våre, stemplet passene og ga oss alt tilbake. Vi dro derfra inn til One15 Marina på Sentosa. En helt ny marina, som ikke er helt ferdig og derfor gratis i hele oktober! Veldig hyggelig sted og en del andre seilbåter. Det var vann på kaia, men ikke strøm ennå, en dusj, men også gratis internett, gratis kaffe og te og gratis aviser.
22.10.05 Sentosa, One15 Marina Sol, regnbyger (kraftige...) 25-34/ 0/22815
Tok taxi og buss inn til byen for å sjekke inn hos havnemyndighetene. Gikk derfra til Chinatown og fant endelig en nettkafe hvor vi kunne oppdatere hjemmesiden og sjekket banken (kunne ikke gjøre det fra maskinen i marinaen). Håkon fant en McDonalds, så det ble middag der... Om kvelden var vi på gratis utendørskonsert (Latin Jazz) på Siloso Beach på Sentosa sammen med mange av de andre yachties'ene. Det lå en australsk katamaran i marinaen med to gutter ombord, David (8) og Matthew (5), så Håkon og Olve fikk lekekamerater med en gang.
23.10.05 Sentosa, One15 Marina Sol, regnbyger 25-34/ 0/22815
Var i marinaen hele dagen. Brukte en del tid på internett. Håkon og Olve lekte masse med David og Matthew. Guro vasket klør og vasket og bleket teakdekket. Om kvelden var det grilling i marinaen arrangert av Piruz, marina manageren.
24.10.05 Sentosa, One15 Marina Sol, regnbyger 25-34/ 0/22815
Hadde planer om å jobbe i båten, men etter at Guro hadde oljet dekket det ble for varmt, så vi dro på stranden i stedet. Var på Siloso Beach - kjempefin strand og Håkon og Olve badet masse. Spiste på en av strandrestaurantene.
25.10.05 Sentosa, One15 Marina Sol, kraftig regnbyge med torden 25-34/ 0/22815
Dro inn til byen . Var først i båtbutikk og dro deretter til elektronikksenteret Sim Lim. Kom et vanvittig tordenvær på veien dit, så vi ble stående under en markise på et hushjørne lenge før vi kunne fortsette. På Sim Lim kjøpte vi en bærbar dvd-spiller, en liten mp3spiller (med USB-stick, FM radio og voice recorder) og ny bærbar VHF. I butikken hvor vi så på VHF løp Olve på en glassdør og fikk et dypt kutt i panna. En av butikkmedarbeiderne løp med oss til et legesenter like ved. heldigvis slapp han å sy, de kunne lime såret. Etterpå var han like i farta... Vi spiste middag på et "food center" i Little India, 10-15 kroner pr rett!
26.10.05 Sentosa, One15 Marina Sol, regnbyger 25-34/ 0/22815
Var i marinaen hele dagen. Olje ferdig dekket, sjekket internett, vasket klær, Steinar var i toppen av masten for å sjekke lanterner og VHF-antennen.
27.10.05 Sentosa, One15 Marina Sol, tordenbyger 25-34/ 0/22815
Dro sammen med familien fra den australske katamaranen til Singapore Zoo. Veldig bra dyrepark! Spiste sen middag på et nytt "food center", ved Harbourfront på veien tilbake.
28.10.05 Sentosa, One15 Marina Sol, lettskyet 25-34/ 0/22815
Guro hadde "fridag" og dro på vindusshopping i Singapores handlegate, Orchard Road. Steinar og gutta var i marinaen. Håkon og Olve lekte med David og Matthew. Steinar jobbet en del med å feilsøke på den stasjonære VHF'en - den er ødelagt! Piruz hadde organisert for en tankbil til marinaen, så vi fikk fylt diesel. Guro koste seg på bytur og fant noe billige godbiter også...
29.10.05 Sentosa, One15 Marina Sol, lettskyet 25-34/ 0/22815
Tok bussen til Sjømannskirken i Singapore for å lese norske aviser, spise vafler og risengrynsgrøt. Traff noen andre nordmenn og snakket mye med Inger, en av assistentene i "kjerka" - veldig hyggelig. Handlet også fiskeboller, brunost og litt norsk snop. Dro til Little India etterpå og var bl.a. på Mustafa center - hvor de hadde alt! Spiste middag på "food center" i Little India. Om kvelden var vi på gratiskonsert på Siloso Beach, "Arabian Night", men ikke så bra denne gangen.
30.10.05 Sentosa, One15 Marina Sol, lettskyet 25-34/ 0/22815
Jobbedag i båten. Steinar var igjen i toppen av masten for å sjekke lanterner og VHF. Fikk råd og hjelp fra en annen båt (to elektroingeniører ombord...) med VHF'en. Vi må kjøpe ny. Steinar jobbet også litt med å forbedre jordingen vår. Håkon og Olve lekte masse med David og Matthew. de fikk se film på den  nye dvd-spilleren. Steinar vasket båten under.
31.10.05 Sentosa, One15 Marina Sol, regnbyger 25-34/ 0/22815
Jobbedag i båten. Guro pusset ned karmen rundt luken i forpiggen for å lakke og male innerkarmen. Steinar jobbet med VHF og jording. Guro og guttene var på stranden sammen med Trish, David og Matthew om ettermiddagen.