Loggbok

jan/feb 04 | mar/apr 04 | mai/jun 04 | jul/aug 04 | sep/okt 04 | nov/des 04 |
2005 | jan/feb 05 | mar/apr 05 | mai/jun 05

| Siste loggføringer |

Dato Sted Vær Temp. luft/sjø Distanse/sum (nautiske mil)
01.07.05 Airlie Beach Lettskyet 19-23/ 0/18989
Var i Bredl Wildlife Park. Så mange dyr: Kenguru, emu, koala, dingo, krokodille, slanger, cassovar, firfirsler og en mengde fugler. Fikk mate og klappe flere av dyrene. Håkon og Olve storkoste seg. Gikk tilbake til byen og guttene fikk bade litt i lagunen mens Guro sjekket internett. Spiste middag/lunsj på restaurant. Kjøleskapet fungere ikke helt som det skal, kompressoren går hele tiden, men det blir ikke skikkelig kaldt.
02.07.05 Airlie Beach Sol 19-24/ 0/18989
Pappa 38 år!!!! Feiret med pannekaker på sengen til frokost. Var på lørdagsmarkedet og kjøpte litt frukt og grønt. Var ved lagunen resten av dagen og spiste middag på fiskerestaurant om kvelden. Steinar fikk nye solbriller i bursdagsgave.
03.07.05 Airlie Beach Lettskyet 18-23/ 0/18989
Skulle egentlig gått, men siden det var "strong wind warning", ventet vi litt. Det blåste ganske kraftig om morgenen og flere båter rundt oss dregget, men vi lå godt. Guro bakte sjokoladekake om formiddagen. Dro inn til lagunen, litt kaldere i dag på grunn av vinden. Spiste kake i parken. Hadde tenkt å gå på haiutstilling, men de måtte stenge fordi strømmen hadde gått. Ryddet og gjorde båten klar på kvelden, vi bestemte oss for å gå videre, selv om det fortsatt var ganske mye vind. Olve er blitt veldig flink til å prate og sier hele setninger som: "Kan jeg få dudu (tutt)?"
04.07.05 ...på havet... Overskyet 17-20/ ...
Startet med en gang det ble lyst. Frisk vind bakfra så det gikk ganske fort fremover. Guro laget skattejakt for Håkon og han leste alle fire sporene helt på egen hånd. Så ingen andre båter... Det gikk stort sett i 7 knop. Etter hvert begynte bølgene og bygge seg opp så det ble litt ubehagelig.
05.07.05 Townsville, Breakwater Marina Sol, overskyet 18-23/ 135/19124
Mer vind utpå natten og større bølger. Det gikk selvfølgelig altfor fort og vi kunne vært fremme i Townsville midt på natten om vi ville. De første 12 timene gikk vi 84 mil! Reduserte etter hvert seilene til nesten ingen ting for å ikke komme for fort fram. Timet det akkurat slik at vi kom inn i marinaen klokken 8, men så åpnet ikke kontoret før 8.30, så vi måtte vente litt ved drivstoffbryggen før vi fikk plass. Både båt og mannskap fikk seg en velfortjent dusj etterpå. Gikk inn til byen og spiste lunsj på McD. Steinar dro med buss for å kjøpe et nytt kulelager til DuoGen, mens Guro og gutta dro tilbake til marinaen for å spore opp en som kunne se på kjøleskapet vårt. Fant tilfeldigvis en i marinaen som kunne se på det samme kveld. Han kom og kjente litt på rørene, tømte det som var igjen av gass (det var altfor lite) og fylte på ny. Fant en liten lekkasje i ventilen og strammet denne. Alt så bra ut.
06.07.05 Townsville, Breakwater Marina Sol, lettskyet 18-25/ 0/19124
Peter kjøleskapsmann kom tidlig om morgenen og fortsatt så alt bra ut. Han hadde med seg både sønnen og hunden sin og Håkon og Olve syns det var veldig stas. Steinar plukket fra hverandre DuoGen igjen for å skifte kulelageret. Den ble veldig bra etterpå, ingen rare lyder lengre. Det var fridag i Townsville fordi det var "Show". Vi dro for å se, og det viste seg å være et digert tivoli med masse boder og karuseller. Bråkete og dyrt og litt slitsomt. Håkon og Olve prøvde et par ting hver. Peter kom tilbake om kvelden. Masse gass hadde lekket ut igjen! Han kuttet av ventilen og sveiset rørene sammen igjen. Fylte på ny gass, men da oppdaget vi med en gang at det lekket masse gass inn i selve boksen. Oppdaget at det var to hull i røret mellom kompressoren og kjøleplaten der røret lå i sikaflex (av alle steder!!). Sveiset hullene og fylte gass nok en gang. Nå så det bra ut.
07.07.05 Townsville, Breakwater Marina Lettskyet 18-25/ 0/19124
Peter kom tilbake om morgenen og endelig så det ut som problemet var fikset. Gikk inn til akvariet i Townsville, HQ Reef. Tilbrakte hele dagen der. veldig bra sted, masse spennende fisk og haier. Guro la ut reisebrev på nettsiden og vi handlet om kvelden.
08.07.05 Fantome island, Juno Bay Sol, regnbyger 18-23/ 42/19166
Hadde først tenkt å bare seile ut til Magnetic Island og ligge en natt i Horseshoe Bay, men valgte å seile videre siden det var meldt nordlige vinder. Fin vind, men ikke så mye. Rakk akkurat fram til Fantome Island før det ble mørkt. Heldigvis så vi perlefarmen som lå og fløt i bukten før vi ankret opp. Vi spurte Olve et par ganger om han skulle kastet smokkene sine til fiskene, men ha bare ristet på hode og sa "Ikke kase dudu fiskene!"
09.07.05 Hinchinbrook Canal Sol 19-28/23 26/19182
Reiste tidlig for å komme fram ved inngangen av Hinchinbrook kanalen ved høyvann. Nydelig vær og fin passasje (for motor) gjennom kanalen. Stoppet i Gayundah Creek for lunsj/middag. På vei inn møtte vi en Sun Odyssey 37 som styrte litt for nærme land og gikk på grunn. Tidevannet var på vei nedover og han kom seg ikke løs for egen maskin. Vi klarte til slutt og dra båten av ved å trekke et av toppfallene ut til siden slik at båten tiltet så mye at kjølen slapp bunnen. Som takk fikk vi både øl, vin og nybakt brød! Det var litt varmt og ganske mye mygg, så så fort vi hadde spist gikk vi videre. Olve kastet smokkene sine til haiene (dvs. han trodde Håkon gjorde det...). Kom ut av kanalen da solen gikk ned og fortsatte mot Cairns om natten. Olve la seg uten smokk uten å klage!
10.07.05 Cairns, anker Trinity Inlet Sol, lettskyet 19-25/ 105/19287
Fin seilvind fra midnatt og super seilas hele natten, 10 m/s bakfra og nesten ingen bølger. Ganske mye trafikk på sjøen denne natten og fiskebåter med til dels uforutsigbar retning... Kom fram til Cairns på formiddagen og ankret opp i sundet utenfor Marlin Marina. Dro ankeret godt inn (2300 rpm) siden Tirza hadde fortalt at de dregget to ganger på grunn av at de snurret med strømmen. Dro en tur på land for å titte litt, flott lagune også her. Sjekket internett, handlet litt og spiste middag på restaurant. Undersøkte litt for en biltur ut fra Cairns. Om kvelden forklarte Olve til pappa at "Håkon kasse dudu haiene" da han skulle legge seg.
11.07.05 Cairns, anker Trinity Inlet Sol, lettskyet 17-24/ 0/19287
Sjekket internett. Steinar gikk til den butikken som i følge nettsiden til Selden Mast forhandlet Furlex, men de kunne ikke hjelpe oss med å fikse rullen på forseilet. Fikk i stedet tak i en Peter Greig i Port Douglas og han kunne komme dagen etter. Badet i lagunen og var på den flotte lekeplassen. Kjøpte nye svømmeføtter til Håkon og bestilte leiebil til torsdag (campingbil).
12.07.05 Cairns, anker Trinity Inlet Sol, lettskyet 16-23/ 0/19287
Peter Greig kom om morgenen for å se på Furlexen, han forstod problemet og vi avtalte at han skulle komme å fikse det mens vi var på tur og båten lå i marinaen. Jobbet litt i båten om formiddagen. Traff igjen Rapture og snakket litt med dem om Indonesia. De hadde kjøpt en cruising guide som vi fikk kopiere fra og de fikk kopiere noen kart av oss. Var en tur på lekeplassen og i bassenget.
13.07.05 Cairns, anker Trinity Inlet Sol 19-26/ 0/19287
Steinar måtte reparer doen som var tett igjen. Var ved lagunen hele dagen - kjempeflott for Håkon og Olve. De traff noen andre barn som de lekte en del med også. Grillet og spiste middag i parken ved siden av lagunen. Traff noen nordmenn som var på ferietur til Cairns (den ene studerte i Brisbane). Om kvelden pakket vi klart for biltur neste dag.
14.07.05 Cairns, Marlin Marina Sol, lettskyet 20-26/ 0/19287
Flyttet båten inn i marinaen om morgenen. Steinar gikk for å hente leiebilen. Bilen vi skulle ha var ikke kommet inn, så vi fikk en annen som ikke var helt klar... så han ble 2 timer forsinket. Bilen var en litt sliten Ford campervan som hadde gått 500 000 km og hadde defekt kjøleskap (som de mente fungerte helt fint...). Peter Greig kom mens Steinar var borte og fikk reparert Furlexen innen vi dro. Pakket ferdig bilen, fylte bensin (tanken var selvsagt tom!) og kjørte mot Undara parken. Vi var 3 timer forsinket og rakk bare akkurat fram til å være med på "Wildlife at Sunset"-turen som vi hadde bestilt. Fin tur og vi fikk se både kenguru, wallaby, dingo, diverse fugler og masse mini flaggermus. Drakk champagne på toppen av et lite fjell mens vi så på solnedgangen. Olve rullet ned fjellet på turen ned og fikk et lite kutt i panna som blødde noe vanvittig. Vi fikk satt på en trykkbandasje og prøvde å holde litt is mot pannen, men det ville ikke Olve. Han var helt fin etterpå, men så ut som han hadde vært i krigen. Vi spiste middag på restauranten som ligger i noen omgjorte togvogner og parkerte bilen på campingplassen for natten. Om kvelden fortalte en av guidene fortellinger rundt leirbålet.
15.07.05 Cairns, Marlin Marina Sol 21-27/ 0/19287
Ringte til leiebilselskapet og forklarte at kjøleskapet helt klart ikke fungerer. Vi fikk ha bilen en ekstra dag! Spiste frokost i bushen, Håkon og Olve fant seg noen lekekamerater i campingbilen ved siden av oss. Gikk en tur i Undara parken til Atkinsons Lookout. Fin utsikt. På veien tilbake så vi to wallabyer like ved stien. Badet i billabongbassenget og spiste lunsj før vi dro videre. Kjørte til Millaa Millaa. Fin tur , veldig skiftende landskap fra rødt, tørt og flatt til grønt, frodig og kupert. Kjørte en liten rundtur ved Millaa Milaa og så på tre ulike fosser. Grillet i en liten park i Millaa Millaa før vi kjørte videre mot Atherton. Parkerte bilen på Hallorans Hill Lookout for natten.
16.07.05 Cairns, Marlin Marina Sol, lettskyet 20-27/ 0/19287
Tidlig opp, Olve våkner tidlig i bilen. Så på soloppgangen over Atherton fra Hallorans Hill. Kjørte til Daintree og dro på elvecruise på Daintree River. Så flere krokodiller, en pytonslange i et tre og mange fugler. Tok den lille bilfergen over Daintree River og kjørte inn i Daintree Rainforest. Dro på et opplevelsessenter hvor man kunne vandre inne i regnskogen på hengebruer i forskjellige høyder. Fin skog, men vi så ingen dyr og Olve bestemte seg for å begynne å brøle når vi var lengst inne i skogen, så Guro måtte (passe flau) bære en brølende toåring gjennom hele senteret tilbake... Kjørte videre til Cape Tribulation og gikk ut til stranden. Gikk også en fin tur i regnskogen som var godt tilrettelagt med treplanker og mange informasjonsskilt. Om kvelden campet vi på Cape Tribulation Camping - i regnskogen, rett ved stranden. Olve var umulig å få i seng om kvelden, det var altfor spennende å krype rundt i bilen og aller helst sitte foran å styre og gire!
17.07.05 Cairns, Marlin Marina Sol, litt regn 19-26/ 0/19287
Kjørte til Port Douglas og gikk på det digre søndagsmarkedet som er der. Kjøpte et lite maleri til minne om turen og noen fotografier fra stedet. Traff Peter Greig og betalte ham for jobben han hadde gjort på riggen vår. På vei tilbake til Cairns stoppet vi i Kuranda og spiste lunsj der. Om ettermiddagen benyttet vi anledningen til å proviantere stort siden vi hadde bil. Ryddet og pakket båten om kvelden for å reise videre neste dag.
18.07.05 Cairns, Marlin Marina Overskyet 19-25/ 0/19287
Steinar dro for å levere bilen, men Håkon, Olve og Guro vasket klær. Det var meldt mye vind de neste fire dagene så vi bestemte oss for å vente litt med å seile nordover. Tok en natt til i marinaen for å bli ferdige med litt småfiksing. Traff Kate, hyggelig amerikansk dame fra båten Queen Jane.
19.07.05 Cairns, anker Trinity Inlet Overskyet 19-25/ 0/19287
Vi flyttet oss ut på anker. Det er meldt storm, så vi må bli liggende noen dager til. Var en tur på lekeplassen, sjekket internett og spiste is på McDonalds.
20.07.05 Cairns, anker Trinity Inlet Regn 18-22 0/19287
Jobbedag i båten. Steinar dro på land for å kjøpe nytt tau til storseiluthalet og litt andre småting. Håkon, Olve og Guro dro på besøk for å hilse på Jonah (8) på Queen Jane. Om kvelden blåste det skikkelig opp. Fra kl. 2100 var det full storm og da tidevannet snudde ble vi som vanlig liggende med hekken mot vinden. Det var kaos på ankringsplassen, flere båter dregget og drev forbi oss og noen hadde skikkelige problemer med motor eller ror e.l. En båt prøvde å gå inn i marinaen og fikk ødelagt en hånd da de ble trykket inn i en brygge. Kl 2300 sa det pang hos oss og vi drev også. Heldigvis var vi begge i cockpiten for å holde utkikk. Vi tok inn ankeret, dvs. kjettingen, for ankeret var borte! Det så ut som sjakkelen som fester ankeret til kjettingen var røket. Vi kalte opp marinaen og spurte om vi kunne komme inn dit, men de ville ikke slippe båter inn under de forholdene. Vi kjørte litt opp i elven og vurderte å legge oss mellom noen påler, men fant ut at det ble for vanskelig. Endte opp med å flytte Bruceankeret vi har på hekken fram og ankre opp på nytt omtrent på samme sted som sist. Steinar satt ankervakt nesten hele natten, i hvert fall til tidevannet snudde slik at vi ble liggende riktig vei igjen. Guro sto tidlig opp for å følge med da strømme snudde igjen om morgenen. Alle båtene svinger rundt ankrene sine og ofte kom vi ganske nær hverandre. Skikkelig ubehagelig natt.
21.07.05 Cairns, anker Trinity Inlet Regn 15-19/ 0/19287
Vi kalte opp marinaen om morgenen, men de vil fortsatt ikke slippe noen inn på grunn av vind og strøm. Det regnet hele dagen og stadig vekk kom det skikkelige squalls som gjorde det ganske ubehagelig. Var i båten hele dagen for å følge med. Noen dykkere som hjalp en annen båt som hadde fått en mooring rundt kjølen kom bort for å se etter ankeret vårt, men det var for mye strøm og veldig dårlig sikt. Det var fullmåne så tidevannsforskjellen var ekstra stor. Hver gang tidevannet snudde beveget alle båtene seg veldig rart. Vi kom veldig nært båten bak oss og lurte en stund på om vi dregget eller at de dregget, men skjønte etter hvert at det var strømmen som lurte oss. Var oppe flere gangen i løpet av natten og fra tidlig morgen da strømmen snudde igjen.
22.07.05 Cairns, anker Trinity Inlet Regn 15-19/ 0/19287
Steinar dro inn til marinaen for å spørre om å få komme inn, men de er fortsatt redd for uhell og slipper ingen inn som ikke "bor" der allerede... Vi fikk tilbud om en mooring som vi takket ja til, siden det er bedre å svinge rundt en diger betongblokk i stedet for et anker. Vi lå mye bedre nå og endelig kunne vi sove godt om natten igjen. Steinar sjekket opp pris og tilgjengelighet for nytt anker. Steinar var en liten tur på land for å dusje (fikk låne nøkkel av Queen Jane) og sjekke internett.
23.07.05 Cairns, anker Trinity Inlet Regnbyger 16-20/ 0/19287
Steinar lånte dykkerutstyr av Jordan på Queen Jane for å søke etter ankeret. Vi dro ut på da tidevannet snudde for å ha best mulig sikt og minst mulig strøm. Håkon, Olve og Guro satt i jolla men Steinar dykket, men han kunne ikke se noe som helst - sikten var maks 10 cm. Ankeret lå på ca 8 meter, men eneste mulighet var å føle seg fram langs bunnen med båtshake... Helt umulig. Da strømmen snudde igjen, gav vi opp. Steinar dro i stedet på land og kjøpte et nytt anker. Fikk ikke tak i originalt CQR-anker som vi hadde før, men en kopi laget på New Zealand, som skal være bra. For sikkerhets skyld kjøpte vi ett som var litt tyngre enn det vi hadde før. Heldigvis passet det inn i ankerrullen vi har forut. Var på middag hos Queen Jane om kvelden, veldig hyggelig! Jordan serverte spagetti med hjemmelagte italienske kjøttboller og Håkon og Olve fikk se på Aladdin på dvd.
24.07.05 Cairns, anker Trinity Inlet Regn 15-19/ 0/19287
Ryddet litt i båten på formiddagen og ventet på opplett før vi dro på land. Dro på Rusty's Market og handlet masse frukt og grønt billig! Sjekket internett og gutta gikk på lekeplassen mens Guro dro på supermarkedet og handlet det sist vi trengte. Dusjet ved bassenget og dro tilbake til båten for å gjøre alt i stand til å gå. Endelig var det meldt litt mindre vind så vi kunne seile videre (1 uke forsinket).
25.07.05 ...på havet... Skyet 18-23/ .../19287
Slapp mooringen kl. 7 og seilte nordover mot Lowe Isles utenfor Port Douglas. Fin seilas med vind fra sørøst og mye medstrøm. Kom fram til Lowe Isles midt på dagen og tok en mooring der. mange turistbåter i bukten. Steinar dykket litt rundt båten og fant ut at mye bunnsmøring var slitt av under båten da vi drev å snurret rundt ankeret i Cairns. Slappet av i båten og spiste middag før vi seilte videre mot Lizard island.
26.07.05 Lizard Island, Watson Bay Sol, skyet 18-23/ 150/19437
Seilte hele natten mot Lizard Island. En del vind, men bakfra. Seilte med kun lite storseil i 7 knop! Mye trafikk og ganske trange passasjer gjorde at det ikke ble så mye søvn. Fikk en liten yellowfin tunfisk rett før Lizard Island (innenfor "grønn" sone?). Ankret opp i Watson Bay, det nye ankeret satt veldig bra. Det lå 12 andre båter i bukten. Gikk en tur på stranden, veldig fin strand, og traff blant annet gjengen fra Chaotic Harmony, en australsk katamaran med tre barn (og hund) ombord. Sushi til middag. Om kvelden var det treff på stranden og vi traff mange andre hyggelige seilere, noen skal samme vei som oss! Håkon og Olve lekte med barna fra Chaotic Harmony.
27.07.05 Lizard Island, Watson Bay Sol, lettskyet 18-25/ 0/19437
Dro tidlig på land og gikk til toppen av Cook's Lookout, 358m. Fin tur, ganske bratt til tider. Flott utsikt fra toppen. Spiste lunsj på stranden etterpå. Steinar og Håkon snorklet litt på revene i bukta om ettermiddagen. Mange fine koraller, kjempemuslinger og fisk.
28.07.05 Lizard Island, Watson Bay Sol, lettskyet 18-25/ 11/19437
Dro tidlig ut for å seile til "Cod Hole" på det ytterste revet. Det blåste 15-20 knop og vi fikk det rett i mot. Bølgene var ganske store så etter et par timer hadde vi gjort så dårlig framdrift at vi snudde og gikk tilbake til Watson Bay. Ankerbrønnen ble fylt med vann og det kom vann i bokhyllen til Håkon igjen. Jobbet i båten om ettermiddagen. Steinar rubbet og polerte over dekk, byttet noen sjakler etc..
29.07.05 Lizard Island, Watson Bay Regnsbyger 18-24/22 0/19448
Jobbet i båten om formiddagen, polerte, fikset bb lanterne, byttet noen skruer etc. Guro bakte brød og gulrotkake. Om ettermiddagen gikk vi en tur over øya til den blå lagunen. Flott sted. Så noen får iguaner på veien. Om kvelden fylte Steinar diesel fra kannene over på tanken. Håkon og Olve fikk mange bøker og tegnesaker av en australsk båt som hadde opprydning.
30.07.05 ...på havet... Sol, lettskyet 18-24/ 86/19534
Håkon og Olve gikk en tur på stranda med pappa om formiddagen for å løpe litt fra seg før vi seilte. Fine seilforhold hele dagen, mindre bølger når vi kom i le av øyer og rev.
31.07.05 ...på havet... Overskyet, regnbyger 18-22/ 151/19685
Lite vind en stund om natten, så litt motorkjøring. Bedre vind fra morgenen og bra vind deretter. Mye skipstrafikk om natten, så sikkert 20 båter. Leden er godt belyst. Håkon jobbet hele kvelden med å skrive brev til bestemor og male bilder. Fikk en liten tunfisk rett før det ble mørkt.
01.08.05 Cape York Regnbyger 18-23/ 96/19781
Bra vind hele natten, færre båter. Rar lyd fra Duogen. Viste seg at festepunktet mellom alternatoren og skaftet var gått i stykker. Prøvde å reparere det midlertidig med en bit av hageslangen, bolter og slangeklemmer, men det varte i akkurat 10 minutter. Gikk gjennom Albany Passage på det som skulle være slack, men fikk 2-2,5 knops motstrøm! Rundet Cape York om ettermiddagen og ankret opp på vestsiden. Både kart, bok og c-map stemte dårlig og vi gikk på sandbanken som i følge kartet skulle ligge mye lengre til vest. Greide å bakke av. Veldig stille fin ankring og en god natts søvn!
02.08.05 ...på havet... Sol, skyet 19-26/ 49/19830
Jobbet litt i båten om formiddagen. Steinar forsøkte å reparere Duogen med epoxy og åpnet doen som var tett igjen!!! Tok opp ankeret om ettermiddagen og seilte vestover mot Darwin. Fin seilas forbi Possesion Island og ut i Gulf of Carpentaria. Motstrøm i Endeavor Strait. Deilig å seile i åpent farvann igjen og fin seilas om natten hvor både Guro og Steinar sov godt på sine avvakter.
03.08.05 ...på havet... Lettskyet 20-27/24 128/19958
Fin vind om natten, mindre om ettermiddagen. Prøvde å fikse Duogen igjen, men epoxyen holdt ikke. Veldig varmt om dagen. Olve og Håkon lekte med dyrene i balja. Startet motoren ved midnatt.
04.08.05 ...på havet... Lettskyet 22-27/ 125/20083
Motor i 24 timer, ingen vind! Autopiloten begynte å fuske og til slutt måtte vi håndstyre hele tiden, slitsomt. Ble overflydd av Australsk kystvakt og måtte oppgi hvem vi var og hvor vi skulle på VHF'en. Hele familien hadde dusj og hårvask på dekk med saltvann.
05.08.05 ...på havet... Skyet, regnbyger 22-26/ 141/20224
Kunne endelig stoppe motoren om morgenen, sette seil og la vindroret styre. Fin seilas mot "Hole in the Wall" - en 1 mil lang, 100 meter bred passasje gjennom fjellet. Timet tidevannet bra og hadde helt opp til 6,5 knops medstrøm. Stilig! Mer vind fra ettermiddagen. Litt mer rulling, men fin fart. Håkon og Olve tegnet masse hele dagen. Olve tegnet seg selv på kroppen også...
06.08.05 ...på havet... Skyet, sol 22-26/ 144/20368
En del vind om natten, mindre fra morgenen og dreining mot øst. God fart mot Cape Don. Timet tidevannet igjen for å gå medstrøm gjennom Van Diemen Gulfen mot Darwin. Varmt om dagen. Olve badet sikkert 5 ganger i balja.
07.08.05 ...på havet... Skyet, sol 22-26/ 132/20500
Litt mindre vind fra natten og morgenen, seilte med fulle seil. Møtte en eneste båt om natten, et stort frakteskip kom rett i mot oss akkurat der vi skulle runde New Year Island og vi måtte jibbe spridde seil - typisk! Fin vind fram til Cape Don, så helt vindstille. Hadde motstrøm de først milene etter Cape Don, så vi sto ganske stille... Fikk etter hvert medstrøm, men måtte kjøre motor helt til Cape Howard.
08.08.05 Darwin, Fannie Bay Sol 22-28/ 54/20554
Behagelig seilas inn mot Darwin. Opp til 4 knops medstrøm gjennom Clearance Strait. Kom inn mot Darwin samtidig som solen sto opp. Ankret opp i Fannie Bay utenfor Darwin Sailing Club. Ordnet opp i båten, pumpet opp jolla og dro på land. Stor tidevannsforskjell i Darwin og grunt, så det var en ganske lang jolletur inn til land. Traller på stranda som kan brukes for å dra jolla opp forbi tidevannsmerket. Fin seilklubb, med lekeplass! Gjester får en måneds gratis medlemskap. Fikk tak i ny drivrem til autopiloten, den gamle var revet nesten av, så det var ikke rart at autopiloten fusket! Tok bussen inn til Darwin. Steinar dro ut til Dinah Beach for å avtale å tørke ut båten der for å flekke på litt bunnsmøring som ankerkjettingen hadde slitt av i Cairns.  Sjekket inn hos tollerne igjen, bestilte time for vaksine av Olve og sjekket internett. Spiste middag i seilklubben mens vi så på en flott solnedgang. Fikk pakke fra farmor og farfar og ny ASU-enhet til kjøleskapet.
09.08.05 Darwin, Fannie Bay Sol 23-30/ 0/20554
Jobbet litt i båten på formiddagen. Byttet drivrem til autopiloten, fungerte helt fint igjen. Tok bussen inn til byen, Olve fikk hepA+B vaksine. Var veldig flink, gråt ikke i det hele tatt. Steinar stresset masse med å få tak i bunnstoff, vanskelig å få den typen vi vil ha i 1 liters boks, 4 liter koster over 1000 kroner. Guro, Olve og Håkon traff Neli fra Tirza på supermarkedet. Kjempekoselig, vi har ikke sett henne siden New Caledonia. Hun var alene fordi Johannes var en tur hjemme i Tyskland på grunn av jobben. De må avslutte turen sin litt tidligere og skal sannsynligvis shippe Tirza hjem fra Malaysia i oktober.  Spiste middag på McD.
10.08.05 Darwin, Dinah Beach CYA Sol 23-30/ 5/20559
Kjørte tidlig til Dinah Beach for å komme inn på høyvann. Fortøyde ven anvist plass ved betong brygga. Hadde bare 0,4 m under kjølen. Brukte alle de lange tauene fra Panama til å fortøye Marialene til kaien. Var ekstra nøye med å fortøye båten rett, for flere hadde advart oss mot at trebjelkene som kjølen skulle stå på kunne være glatte og båten kunne skli sideveis. Neli var ombord og hjalp til med å underholde Håkon og Olve. Halvannen time etter høyvann faller vannet fort og plutselig tipper båten forover! Vi løper og får flyttet ankeret og all kjettingen bak, men båten tippet fortsatt. Fikk hjelp av flere andre på kaien og fikk satt et par bjelker på høykant under baugen og stoppet at den tippet videre! Ikke noe vakkert syn - Marialene surret fast til kaien og med 45 grades helning framover! Fikk endelig tak i bunnsmøring og Steinar kastet seg i rengjøring og maling. Heldigvis var ikke primeren slitt av så det holdt med to strøk bunnsmøring. Steinar vasset rundt i gjørme opp til leggene og jobbet hele dagen. Guro tok med seg gutta bort til Tipperary Waters hvor Tirza lå og fikk til slutt overbevist havnemesteren om at han måtte skvise oss inn i marinaen. Ringte "Fisheries Inspection" for å få sjekket båten for uønskede vekster (vi hadde ingen...) og for å få de nødvendige sertifikatene for å kunne komme inn i marinaen. Da vannet steg igjen om kvelden støtte vi båten opp med flere påler slik at vi slapp å sove på skrå! Vi fikk hjelp av Neli og Elke og Willfred fra Macoma. Plus god "hjelp" av flere mer eller mindre edru australske yachties, som hadde all verdens gode og dårlige råd... Vi vurderte å gå ut fra Dinah Beach, men høyvannet var ikke høyt nok om kvelden. Spiste middag sammen med Neli på Dinah Beach. Sov godt om natten til tross for alt kaoset med å tørke ut båten.
11.08.05 Darwin, Tipperary Waters Sol 23-30/ 1/20560
Gikk ut på høyvann om morgenen, hadde 0,2 m under kjølen. Hadde vi ikke kommet ut da hadde vi måttet vente to uker før høyvannet var høyt nok igjen (dette "glemte" de å fortelle oss på Dinah Beach da vi bestilte tid for å tørke ut...). Gikk gjennom slusen til Tipperary sammen med svenske Peter Pan med Nils ombord. Bra og billig marina. Vi måtte ligge litt i utkanten i begynnelsen fordi det var fullt. Spylte og vasket båten som var full av støv fra Dinah beach. Fylte ankerbrønnen med vann og fant lekkasjen som gjorde at vi fikk vann i bokhyllen til Håkon. En gjennomføring for gassrøret trengte mer sikaflex. Marinaen har en sykkel til utlån, så Steinar tok en runde til diverse båtbutikker og inn til byen for å sjekke internett. Om kvelden hadde vi middag ombord i Marialene for Neli og Macoma som takk for hjelpen og vi skålte i champagne fordi alt hadde gått bra!
12.08.05 Darwin, Tipperary Waters Sol 23-30/ 0/20560
Steinar syklet "overalt" for å få tak i riktig type grease til propellakslingen - ikke lett! Han ble sendt rundt til 15 ulike steder og var litt sår i rompa da han kom tilbake (rosa damesykkel med rustet fast sete...). Guro vasket klær. Guro og Neli hadde jentetur på byen og var på kino og så "The Island".
13.08.05 Darwin, Tipperary Waters Sol, lettskyet 23-32/ 0/20560
Steinar fortsatt jakten på grease. Vi fikk flytte båten til hovedbryggen. Det lå en annen australsk båt der med to gutter på 4 og 2, så det ble fort lekekamerater for Håkon og Olve. Steinar skiftet dieselfilter. Neli på besøk om kvelden.
14.08.05 Darwin, Tipperary Waters Sol 23-32/ 0/20560
Steinar skiftet olje og filter. Vi bestilte dagstur til Litchfield nasjonalpark. Håkon og Olve lekte med James og Robert hele dagen, de badet på kaien, så på film og lekte med sverdene. Håkon fikk være med på badetur til Berry Creek sammen med den australske familien. Guro vasket mer klær.
15.08.05 Darwin, Tipperary Waters Sol 24-32/ 0/20560
Dagstur til Litchfield. Ble hentet med buss kl. 0700 og var tilbake halv syv om kvelden. Så kjempetermittuer, både katedral- og kompasstermitter, flere fosser og badet i noen av dem. Så noen wallabyer og flaggermus. Fin tur, men ganske varmt og litt stress av og til å reise med en gruppe når man har barn som ikke alltid er de kjappeste... Håkon ble syk om natten og kastet opp, sannsynligvis dykket han for mye i vannene i Litchfield.
16.08.05 Darwin, Tipperary Waters Lettskyet 23-32/ 0/20560
Fylte gass, Steinar syklet til seilklubben for å hente pakke fra Duogen. Hentet visumene våre på det indonesiske konsulatet. Om kvelden spiste vi middag på restaurant på Stokes Hill Warf sammen med Neli og Johannes. Fantastisk buffet, med veldig mye god sjømat. Håkon og Olve likte best dessertbuffeten...
17.08.05 Darwin, Tipperary Waters Sol, lettskyet 23-32/ 0/20560
Ryddet litt i båten. Håkon laget reisebrev til skolen. Guro og Olve gikk inn til byen for å kopiere båtpapirer o.l til Indonesia og sjekke internett. Fikk låne bil og provianterte for Indonesia.
18.08.05 Darwin, Fannie Bay Sol, lettskyet 23-32/ 7/20567
Spylte båten og fylte vann. Steinar var i byen og sjekket internett og var i seilklubben for å spørre om pakke fra Drøbak. Pakken var fortsatt ikke kommet, så seilklubben skal videresende den til Bali. Håkon og Olve fikk resten av de australske myntene vi hadde og gikk alene til det lille supermarkedet ved marinaen og kjøpte is. Gikk ut fra Tipperary på høyvann om ettermiddagen. Gikk til Fisherman's Warf og fylte diesel der. På vei ut mot Fannie Bay gikk vi litt for nærme noen amerikanske marinefartøy som lå til kai og ble avskåret av politiet - vi kunne jo være spioner.... Grillet i båten om kvelden og gjorde oss klar til å seile videre mot Indonesia med tidevannet neste morgen.
19.08.05 ...på havet... Sol 24-32/ 69/20636
Dro med en gang det var lyst for å få med oss tidevannsstrømmen ut fra Darwin. Litt vind bakfra. Vinden dreide mot klokka i løpet av dagen og vi måtte krysse. Kun fire knops fart og svært liten framdrift mot mål.  Fint vær, ganske varmt. Håkon fortsatt litt uvel, spiste lite. (399nm av 468nm igjen)
20.08.05 ...på havet... Sol 24-32/ 115/20751
Enda mindre vind om natten, måtte starte motoren kl 02. Motor hele dagen. Blikk stille og speilblank sjø. Fikk en liten bluefin tunfisk som vi grillet til middag. Guro laget skattejakt til Håkon. Håkon og Olve badet i balja. Så flere delfiner, skilpadder og hai. Ble overflydd av australsk kystvakt og måtte igjen oppgi hvem vi var, hvor vi kom fra og hvor vi skulle på VHF'en. (284nm av 468nm igjen)
21.08.05 ...på havet... Sol 24-32/ 113/20864
Endelig litt vind fra morgenen og kunne seile med storseil og gennaker. Spridde senere med gennaker og genoa - endelig litt fart i båten. Fikk en liten yellowfin tunfisk. Så til middag ble det sashimi.  Så flere indonesiske fiskebåter og passerte et oljefelt med flere rigger og oljetankere. Ble ropt opp på VHF'en fra plattformen med beskjed om at vi gikk for nærme. Vi var 4,3 nm unna og vi måtte være 5 mil unna! (171nm av 468nm igjen)
22.08.05 ...på havet... Sol 24-32/26,5 127/20991
Fin seilvind hele natten, seilte med spridd gennaker og genoa. Endelig litt passatvind. Rolig sjø og veldig behagelig seilas. Så en del indonesiske fiskebåter, også noen uten lys! (44nm av 468nm igjen)
Indonesia
23.08.05 Timor, Kupang Sol 23-32/ 44/21035
Reduserte farten gjennom natten for å ikke komme fram mens det var mørkt. Rundet neset av Timor klokken 07, så timingen hadde vært bra. Var usikre på om hvordan strømmen skulle være i sundet opp mot Kupang, siden ikke kartet eller pilotbøkene sa noe om hvilken vei strømmen gikk på flo og fjære. Vi hadde litt motstrøm, men fin vind, så vi holdt likevel god fart. Mange fiskebåter og bøyer i sundet - vi var glad vi hadde ventet til det ble lyst! Ankret opp utenfor Teddy's Bar ved siden av Tirza. Neli og Johannes kom over og fortalte hvordan de hadde sjekket inn om fått tak i diesel. Napa Rachman kom ombord og organiserte hele innsjekkingen. I alt skal man sjekke inn hos toll, immigrasjon, karantine, havnemester, marinen og politiet. Vi hadde besøk av karantene, tollere og immigrasjon. Steinar måtte inn og ut med jolla og hente alle sammen og alle måtte får en liten "gave" før de forlot båten... det hele gikk imidlertid veldig greit, takket være Napa! I løpet av dagen dreide vinden mot nord (sjøbris) og bølgene stor rett inn i bukta. Det ble ganske ubehagelig å være i båten. Om ettermiddagen stilnet det av og vi dro inn til land sammen med Neli og Johannes for å spise middag på Teddy's. Førsteinntrykket med Kupang var støyende og fargerikt, fullt av mopeder og taxier som tuter og mange smilende mennesker. Middag på Teddy's kostet 15 kroner, en stor øl kostet det samme! La oss tidlig, men ble vekket rett før midnatt av at Olve kastet opp i hele sengen. Senere på natten fikk Håkon litt diare. Møtet med Asia ble visst litt for brutalt for små mager.
24.08.05 Timor, Kupang Sol 24-32/ 0/21035
Napa kom ombord om morgenen med noen av pairene våre og hentet kanner for å fylle vann og diesel for oss. Sa ha det til Neli og Johannes som skulle gå videre mot Flores for å møte gjester. Flyttet båten ut på litt dypere vann i håp om at bølgene med ettermiddagsbrisen ikke skulle være så ille. Gikk på land om formiddagen og tok en bemo (taxi) til markedet (3000 rupih=0,3 USD). Enormt marked, med masser av frukt og grønt. Vi skilte os nok ganske ut, men alle er veldig smilende og blide: "Hello Mister" og "Hello Missus" ropes hele tiden. Både Olve og Håkon skulle tas på hele tiden, noe de ikke var så veldig glade for... Kjøpte noen nye t-skjorter til Steinar, 2-3 dollar. Spiste middag på Teddy's om kvelden.
25.08.05 Timor, Kupang Sol 23-32/ 0/21035
Dro tidlig på land og var i land hele dagen. Gikk en tur rundt i byen, sjekket internett osv.
26.08.05 Timor, Kupang Sol 23-32/ 0/21035
Dagstur med buss hele dagen rundt i Kupang og til en landsby utenfor. Napa organiserte bil og guide. Dro sammen med Macoma. Besøkte museum, så på apekatter i en grotte og en foss. Besøkte en familie som laget tradisjonelle musikkinstrumenter og som vevet ikat (indonesisk teppe). Besøkte en annen familie som viste oss hvordan de laget sukker og brennevin av palmejuice. På vei tilbake til Kupang var vi innom et shoppingsenter, men det var egentlig ikke så mye å handle der.
27.08.05 ...på havet... Sol, lettskyet 23-32/ ...
Tok ankeret opp ved soloppgang og seilte vestover mot Sumba. hadde fin seilvind hele dagen og natten, selv om det gikk ganske sakte om formiddagen. Brukte gennakeren. Mer vind om natten og seilte med vanlig genoa. Så noe mørke skyer rundt oss, men unngikk akkurat å få regn på oss.
28.08.05 ... på havet... Sol, lettskyet 23-32/ ...
Holdt god fart hele natten og regnet med å nå fram til Sumba før det ble mørkt. Kom fram til den første ankringen, men den så ikke noe særlig beskyttet ut så vi fortsatte mot byen Waingapu. Kom dit etter at det var blitt mørkt og ingen av kartene stemte overrens med terrenget eller lysene, så vi fant ut at det var for risikabelt å gå inn i mørket. Siden vi hadde så fin seilvind valgte vi å fortsette mot Rinca.
29.08.05 Rinca, Lehok Baru
8 43.77S
119 41.78E
Sol 23-32/ 276/21311
Behagelig seilas gjennom natten. Så en del fiskebåter. Snakket med Tirza på radioen om morgenen og gikk mot Lehok Baru for å møte dem. De prøvde først en ankring nord i bukten, men dårlig feste. Ankret opp utenfor en parkstasjon sørvest i bukten. Måtte kaste ankeret et par ganger før vi fikk feste. Slappet av i båten om ettermiddagen.
30.08.05 Rinca, Lehok Uada Dasami
8 47.30S
119 39.46E
Sol 23-32/ 15/21326
Tok jollen på sjøen og dro på land. Besøkte parkvokterne og fikk litt informasjon om Rinca som er en del av Komodo nasjonalpark. Parkvokteren Baltazar snakket litt engelsk og han og kollegaen tok oss med på en tur i parken. Vi så flere hjort, villsvin, apekatter og komodoøgler. 3-4 komodoøgler lå rundt parkvokterhuset som var bygget på påler! Seilte senere rundt til sørkysten av Rinca og inn i Lehok Uada. Tirza hadde funnet en mooring der og vi fikk legge oss inntil dem. Så ut som det var en fin strand innenfor og vi kunne se hjort og apekatter som lette etter mat i vannkanten. Dro en tur inn på stranden, men den var dessverre ikke så fin når man kom nærmere på grunn av mye søppel som var vasket inn. Om ettermiddagen fikk vi besøk av noen fiskere som ba om sukker og t-skjorter. Johannes og Neli skal shippe Tirza hjem om noen uker, så de hadde masse gamle t-skjorter og shorts å gi vekk.
31.08.05 Rinca, Lehok Uada Dasami
8 47.30S
119 39.46E
Sol 23-32/26 0/21326
Jobbet litt i båten om formiddagen. Byttet impeller til sjøvannspumpen, fylte på grease på propellakslingen og sjekket olje. Olve og Steinar gikk en tur på stranden, mens Guro og Håkon gjorde litt skole i båten og ryddet og vasket litt. Steinar var med Johannes og dykket om ettermiddagen på andre siden av sundet. Litt dårlig sikt, men veldig mange flotte koraller. Fantastiske farger.